شهری ساحلی، تاریخی، توریستی، دیدنی و مجذوب کننده همانند آلانیا

به گزارش مجله آیرخ، در جنوب کشور ترکیه، در 135 کیلومتری آنتالیا و بخشی از این منطقه، شهری ساحلی با قدمت تاریخی که در شمال آن کوه های توروس و در جنوب آن دریای مدیترانه با نام آلانیا (Alanya) خودنمایی می نماید که به لحاظ جاذبه های تاریخی، توریستی، گردشگری و ساحلی یکی از شهر ها و منطقه ها مطرح کشور ترکیه می باشد. برای رسیدن به این منطقه زیبا که جمعیت آن در فصل تابستان در حدود 250000 نفر می گردد، می بایست که از منطقه ها چشم نواز بلک، ماناوگات و سیده در آنتالیا عبور کنیم تا شهر آلانیا خود را نمایان سازد. شهری که با سواحل وسیع و زیبای شنی، در کنار دریای مدیترانه نظر همگان را به خود جلب می نماید و در مرتفع ترین نقطه شهری اختلای در حدود 1000 متر با سطح این دریا داراست. با خبرنگاران همراه باشید برای سفری مجازی به آلانیا ترکیه و دیدنی های آلانیا...

شهری ساحلی، تاریخی، توریستی، دیدنی و مجذوب کننده همانند آلانیا

تاریخچه شهر آلانیا ترکیه

با آنالیز و کاوش بر روی اسکلت ها و استخوان های یافت شده از منطقه ای روستایی در بین بادم آغاجی و اوبا، مورخین به این نتیجه و اعتقاد رسیده اند که این شهر مأمنی برای انسان های ماقبل تاریخ بوده است، هر چند عده ای نیز بر این باورند که محلی برای اسکان کیلکیاها و پامفیلیاها بوده است. هر چند همه بر سر این که حاکمان بعدی این سرزمین هیتیت ها و رومی ها بوده اند هم نظر می باشند. اما چیزی که نمی گردد در مطالعه تاریخچه این شهر بی تفاوت از کنارش گذشت، خرابی ها و ویرانی های متعددی است که بر اثر جنگ های رومیان بر این شهر تحمیل شده است و مورد بازسازی های مجدد نهاده شده است.

آب و هوای حاکم بر شهر آلانیا

تابستان های آلانیا گرم و مرطوب و مدیترانه ای است و در زمستان هوایی مرطوب به همراه باران های موسمی بر این شهر حاکم است. اگر چه در زمستان زمین آلانیا سیراب از باران های مداوم می گردد اما تابستان های آلانیا هوایی بدون باران را سپری می نماید، اما هوا در دو ماه بهار و پاییز معتدل و مرطوب است. به علت وجود رشته کوه های تورس در حوالی این شهر که در قله هایش معمولا جلوه هایی از برف نمایان است، اغلب چهره شهر مه گرفته است. میانه دمای هوا سالانه این منطقه از ترکیه برابر 19 درجه سانتی گراد است و میانه درجه حرارت آب دریا در سال عددی برابر 21 درجه سانتی گراداست. همین شراط جوی و آب و هوایی منجر شده است که بسیاری از گونه های گیاهی قالبیت پرورش در این منطقه بیابد. میوه هایی نظیر پرتقال، موز، آواکادو، گواوا و پاپایا در این شهر به خوبی رشد میکنند و قابل برداشت هستند. تماشای های آلانیا ترکیه کم نیست، پس باید سفر کرد و از این همه زیبایی تماشا کرد.

گردشگری در آلانیا

آلانیا به علت داشتن سواحل تماشای و بعلاوه پلاژهای گسترده، آثار و اماکن تاریخی، هتل های مدرن، کافه ها و رستورانهای پر تعداد، در زمره پر بازدید ترین منطقه ها تفریحی و گردشگری دنیا نهاده شده است که تعداد کثیری از ایت گردشگر ها دارای ملیتی آلمانی، دانمارکی، اسکاندیناوی و روسی هستند. این خطه با داشتن توامان آفتاب و دریا و کوه و جنگل و رودهای خود گویی نشانه ای از بهشت برین در این دنیاست. برای این که نسبت به این زیبایی های بصری شناخت بیشتری ایجاد گردد شما را به مطالعه ادامه تماشای های آلانیا ترکیه دعوت می نماییم.

موزه های مهم شهر آلانیا

موزه مردم شناسی: کیزیل کوله که در زمان سلجوقیان برای محافظت از اسکله شهر آلانیا بنا شده است و از تماشای های آلانیا ترکیه می باشد، پس از بازسازی و بازسازی در سال 1951 تا 1953 به عنوان محل نمایش دائمی فرش های دست باف ترکیه ای، لباس های محلی، بشقاب، تابه، اسلحه و سپس به عنوان موزه مردم شناسی شهر آلانیا مورد استفاده نهاده شد. هر چند امروزه خود این ساختمان به عنوان نماد شهر آلانیا نیز شناخته می گردد.

موزه باستان شناسی: موزه باستان شناسی شهر آلانیا ترکیه آثاری را در دل خود جای داده است که بعضی از آن ها متعلق به سال های 625 قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) می باشند و از تماشای های آلانیا محسوب می گردد. این آثار شامل نگاره هایی به زبان فینیقی و هم چنین نگاره های سفالین به زبان کارامان، اشیاء مرمرین، برنزی، سرامیکی، شیشه ای و موزاییکی متعلق به رومیان دوره بیزانس (سده 5 تا 7 قبل از میلاد) و بعلاوه آثار مختلف دوره کلاسیک، رم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و نهایتا دوره جمهوری در معرض دید عموم گردشگران از سراسر دنیا نهاده شده است. بعلاوه این موزه دارای سالنی به نام مردم شناسی نیز می باشد که محتوای نمایشی این سالن عبارتند از: آثار هنری، لوازم خانه، کارهای دستی، سلاحها، جواهرات، بشقابها و تاوه ها و آثار کشف شده از اطراف آلانیا مربوط به ترکهای مسلمان

قلعه آلانیا: این قلعه ساخته دوره قرون وسطی و سلطنت سلجوقیان است درشهر جنوبی ترکیه واقع شده است. در سال 1220 به دستور حاکمان سلجووقی و پس از فتح شهر به وسیله این نظام، دستور ساخته این قلعه صادر شد. قلعه آلانیا ترکیه در ارتفاع 250 متری از سطح دریا و بر روی شبه جزیره صخره ای واقع شده است. پایه های اصلی این قلعه ریشه در خرابه های قلعه رومی دوره بیزانس دارد. سال ها نقش این قلعه دفاع از حاکمیت شهر بوده تا این که در دوره عثمانیان از حالت دفاعی خود خارج شده است و در طول قرن نوزدهم حالت ویلایی به خود گرفته است و چندین و چند ساختمان ویلایی در میان دیواره های این قلعه احداث کردند.

بازدید از قسمت های مختلف این قلعه تقریبا برای عموم آزاد است و گردشگران می توانند بدون پرداخت هزینه به بازدید از ان قلعه بپردازند. اما قلعه ای که رو به دریا واقع شده است جزو قسمت هایی است که بازدید از آن با تهیه بلیط ممکن و میّسر است. به تماشای های آلانیا ترکیه سفر کنید و لذت ببرید.

خرابه های سیدرا: در حدود 300 سال پیش در محلی بین ارگاجیک و سکی امروز، بالای یک تپه شهری بنا شده بود که از آن خرابه ای بیش به جان نمانده است. آثاری که از بر اثر حفاری های صورت گرفته بر روی این خرابه به دست آمده است حکایت از این دارد که ساکنان این شهر دارای نژادی رومی بوده اند.

برج سرخ یا کیزیل کوله: همان گونه که در بالاتر نیز اشاره شد این برج به عنوان نماد شهر شناخته می گردد به نحوی که در بالای آن پرچم شهر نیز برافراشته شده است. به جرأت می توان گفت که کیزیل کوله یکی از برترین نمونه های معماری قرون وسطی است. کار ساخت این برج پنج طبقه و هشت ضلعی با ارتفاع 33 متر ارتفاع و 12.5 متر عرض در سال 1226 به انتها رسید. در بدنه این برج آجرهای قرمز رنگی به کار رفته است و همین امر موجب شده است که به برج قرمز معروفیت بیابد.

شهر بندری آیتاپ یا ایوتاپه: آیتاپ نام شهری برگرفته از نام همسر شاه آنتیکوس، یوتاپه، که در شرق آلانیا ودر 30 کیلومتری آن واقع شده است و گردشگران برای رسیدن به این منطقه کافی است که از یک بزرگراه مدرن که در حاشیه ساحل مدیترانه واقع شده است استفاده کنند. این شهر به علت داشتن بندری به وسعت 50 تا 100 متر لقب شهرک بندری به خود گرفته است. علاوه بر بندر یاد شده در این شهر می توان گفت این شهر علی رغم وسعت کمی که دارد آثار تاریخی فراوانی نیز دارد که می توان از جمله آن ها به بقایای جاده قدیمی و حمام ،کلیسا، نکروپل وآکروپل اشاره نمود.

غار داملاتاش: در سال 1948 و به صورت کاملا اتفاقی در هنگام ساخت و سازهای ساحلی در آلانیا غاری مکشوفه گشت که همگان را متحیر کرد و مورد تحقیقات زمین شناسی واقع شد. غار داملاتاش در سمت غربی قلعه آلانیا و در سواحل مدیترانه واقع شده است به گونه ای که ورودی این غار در مقابل ساحل واقع شده است. فاصله ای که برای این غار تا مرکز شهر تخمین زده اند عددی برابر 3 کیلومتر است. اما نکته ای دیگر که درباره غار حیرت انگیر است این است که: در بین مردم حدس هایی شایع شده بود که منجر به آنالیز آمار گشت و پس از آنالیز آمار افراد بازدید کننده از غار رنگ و بوی جدی تر به خود گرفت. در اثر تحقیقات کارگروهان پزشکی این نتیجه حاصل شد که غار داملااتش به درمان بیماری آسم یاری می نماید. همین نظریه باعث شد که درطی هفت ماه در بین 14 هزار جمعیت بازدید کننده از غار 2100 نفر آن ها مبتلا به بیماری آسم بودند. پزشکان بر این باورند که با حضور ر ساعات 6 تا 10 صبح به مدت 21 روز در غار این نتیجه شگرف را حاصل می دارد.

اما علاوه بر مواردی که از آثار موجود در شهر آلانیا یاد شده آثاری دیگر نیز به چشم می خورند که تنها به نام آن ها اشاره خواهیم کرد: غار بویوک دیپسیز، کاروانسرای شاراپسا، مهمان سرای آلارا، مسجد آکشبه سلطان، غار چیمن ایچی، مسجد امیر بدرالذین، غار دیم، قلعه یا مسجد سلطانیه، بندر کشتی سازی سلجوقی، لرتیس-لرتی(خرابه های ماهموتلار) و..

همان گونه که ملاحظه نمودید شهر آلانیا یکی از شهرهای پر جاذبه در کشور ترکیه به شمار میرود که بازدید یک باره از آن در سفر به این کشور می تواند بسیار خاطره انگیر باشد و لطف سفر را دو چندان کند.

منبع: همگردی
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2379

به "شهری ساحلی، تاریخی، توریستی، دیدنی و مجذوب کننده همانند آلانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری ساحلی، تاریخی، توریستی، دیدنی و مجذوب کننده همانند آلانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید