طرز تهیه سس برنیز ؛ یک چاشنی کلاسیک و خوشمزه فرانسوی

به گزارش مجله آیرخ، این بار با طرز تهیه سس برنیز فرانسوی به سراغتان آمده ایم. وقتی به طعم دادن و مزه دار کردن غذاها فکر می کنیم، اولین انتخابی که به ذهنمان می رسد سس است. سس ها مایع غلیظی هستند که با طعم ها و مواد اولیه متفاوتی تهیه شده و به عنوان یکی از محبوب ترین چاشنی ها برای مزه دار کردن انواع غذاها شناخته می شوند. یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین این سس ها، سس برنیز کلاسیک فرانسوی است. همان طور که از نام این سس تعیین است، زادگاه این سس به استانی به نام برن در رشته کوه های پیرنه واقع در فرانسه باز می گردد. این سس لذیذ از سرکه، تخم مرغ و ترخون تازه تهیه می گردد و برای غذاهای گوشتی و دریایی انتخاب مناسبی خواهد بود. تهیه این سس آسان بوده و می توانید به راحتی آن را در خانه هم تهیه کنید. در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه سس برنیز کلاسیک فرانسوی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه سس برنیز ؛ یک چاشنی کلاسیک و خوشمزه فرانسوی

مواد لازم برای تهیه سس برنیز کلاسیک فرانسوی

  • سرکه سفید نصف فنجان
  • موسیر کوچک یک عدد
  • پودر فلفل سیاه تازه نصف قاشق چای خوری
  • ترخون تازه یک قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگ دو عدد
  • کره پاستوریزه کاله خرید آنلاین سه چهارم فنجان
  • نمک به میزان دلخواه

طرز تهیه سس برنیز کلاسیک فرانسوی

مرحله اول

سس برنیز یکی از چاشنی های خوشمزه کلاسیک فرانسوی بوده که برای سرو در کنار غذاهایی مانند فیله استیک ، ماهی سالمون دودی و سبزیجات کبابی انتخاب مناسبی است. تهیه این سس بسیار آسان بوده و شما می توانید در کمتر از بیست دقیقه این چاشنی خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

برای آغاز ابتدا موسیر و ترخون تازه را خیلی ریز خرد کنید. فلفل سیاه تازه را با آسیاب دستی یا برقی پودر کنید. سپس یک قابلمه را روی حرارت میانه شعله گاز بگذارید. سرکه سفید را به همراه موسیر و ترخون خرد شده و پودر فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن، شعله را کم کنید و بگذارید که کمی مواد بجوشد. سرکه باید حدود سه تا پنج دقیقه بجوشد تا میزان آن به دو قاشق غذاخوری تبدیل گردد. هرگاه دو قاشق غذاخوری سرکه در قابلمه باقی ماند، آن را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا کاملا خنک گردد.

مرحله دوم

یک قابلمه کوچک دیگر را روی حرارت میانه گاز بگذارید. داخل آن را تا مقدار سه سانتی متر (یک اینچ) پر از آب کنید و اجازه دهید تا روی حرارت به جوش آید. در همین حال، مایه پخته شده در مرحله قبل (سرکه و سبزیجات) را روی یک ظرف مقاوم نسبت به حرارت بریزید. مقدار ظرف شما باید بزرگتر از مقدار قابلمه آب باشد. چرا که این ظرف را باید روی قابلمه بگذارید تا با بخار آب در حال جوش آن پخته گردد. دو تخم مرغ بزرگ را شکسته و زرده ها را از سفیده ها جدا کنید.

مرحله سوم

سپس زرده ها را در ظرف ضد حرارت روی مایه ریخته و یک قاشق غذاخوری آب (دمای آب باید با دمای اتاق برابر باشد. نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) هم به مایه اضافه نموده و مواد را خوب بهم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شده و مایه غلیظی به دست آید (حجم آن باید دو برابر گردد). پس از آنکه مایه در ظرف ضد حرارت را ترکیب کردید، حرارت گاز را کم نموده و ظرف را روی قابلمه حاوی آب بگذارید. حواستان باشد که این ظرف با آب برخورد نکند و تنها در مقابل بخار آن به مدت پنج تا هفت دقیقه با روش بن ماری قرار بگیرد.

مرحله چهارم

کره را در دمای محیط گذاشته و اجاز دهید تا آب گردد. یک قاشق غذاخوری کره آب شده را به مایه در ظرف ضد حرارت اضافه نموده و به آرامی بهم بزنید. هر از گاهی ظرف را از روی قابلمه بردارید تا سس بیش از حد گرم نگردد. سپس برای مزه دار کردن سس به آن کمی نمک اضافه کنید. میزان نمک به ذائقه شما بستگی دارد و می توانید آن را کم یا زیاد کنید. حالا سس برنیز کلاسیک فرانسوی شما آماده است. نوش جان.

چند نکته برای تهیه سس برنیز کلاسیک فرانسوی

  • برای مزه دار کردن سس می توانید همراه با نمک به آن کمی هم فلفل اضافه کنید.
  • برای سرو سس برنیز کلاسیک فرانسوی می توانید روی آن میزانی ترخون تازه خرد شده بریزید.
  • اگر از طعم این سس خوشتان آمده است پیشنهاد می کنیم سس سفید فرانسوی و سس فرانسوی لویی را نیز امتحان کنید.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 شهریور 1401 بروزرسانی: 15 شهریور 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2308

به "طرز تهیه سس برنیز ؛ یک چاشنی کلاسیک و خوشمزه فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سس برنیز ؛ یک چاشنی کلاسیک و خوشمزه فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید