ظریف: قلبم فقط برای ایران می تپد

به گزارش مجله آیرخ، ظریف: قلبم فقط برای ایران می تپد خبر استعفای محمد جواد ظریف، از قدیمی ترین وزرای دولت دکتر روحانی شوک بزرگی بود و این دیپلمات ماهر را به صدر اخبار رسانه های ایران و دنیا برد. چهره فعال سیاست خارجه ایران با وجود مشغله فراوان از دنیای ورزش هم منفک نبود و در مقاطعی با ابزار دیپلماسی ورزشی به یاری ورزش ایران شتافت.

ظریف: قلبم فقط برای ایران می تپد

روزنامه ایران ورزشی پیش از جام دنیای 2014 مصاحبه ای با دکتر ظریف داشت تا از نگاه متفاوت او به این رویداد بزرگ آگاه شود. وزیر امور خارجه در اوج مذاکرات هسته ای درخواست مصاحبه را پذیرفت و به سوالات ما پاسخ داد. در ساعاتی که استعفای دکتر ظریف تیتر اول رسانه هاست، بازخوانی این مصاحبه قدیمی جذاب است و شما را با نگاه ورزشی او آشنا می نماید. نگاه دکتر ظریف به جام دنیای برزیل به عنوان یک چهره سیاسی، فوتبالی است یا دیپلماتیک؟ آیا چشم انتظار بهره برداری دیپلماتیک از جام دنیای هستید یا نگاه و برداشتی کاملا ورزشی از این رویداد دارید؟

همه اعتقاد داریم که ورزش فارغ از ملاحظات سیاسی باید صندلی ویژه خود را در تعاملات انسانی داشته باشد. همزمان در همین مسابقات جام دنیای فعالیت های دیپلماتیک فراوانی صورت می گیرد تا مثلا میزبان مسابقات بعدی مشخص شود. کشورهای داوطلب میزبانی این مسابقات - به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی بعد از مسابقات المپیک - لابی گسترده ای را حتی در سطح سران کشورها به عمل می آورند تا بتوانند به میزبانی این مسابقات برسند ولی به هر حال حتما باید نگاه ما متوجه جنبه ورزشی این مسابقات باشد و شاید به اندازه همان اهمیت بعد اخلاقی و انسانی آن و اینکه ورزش روش بسیار خوبی برای گسترش فرهنگ تعامل، اخلاق و انسانیت میان جوامع مختلف بشری است، برای من و همکارانم و همه ایرانیان داخل و خارج کشور حضور تیم ملی ایران در این مسابقات باعث افتخار است و نشان دهنده عزم جوان ایرانی است که ثابت کند می تواند در سطح بین المللی کارهای بزرگ را به انجام برساند و به عنوان برترین تیم آسیا (براساس درجه بندی فیفا) در این رویداد ورزشی مهم شرکت کند. همه ما برای این عزیزان آرزوی موفقیت داریم و مطمئنیم که در این مسابقات سربلندی ایران و ایرانی را خواهیم دید. -

فکر می کنید فوتبال و در کل ورزش تاچه حد می تواند به تیم شما در وزارت خارجه برای ارتقای دیپلماسی ایران یاری کند؟

قطعا موفقیت ورزشکاران ما در صحنه های مختلف ورزشی باعث اعتلای ایران و سربلندی ایرانیان است و مسلما هر ایرانی از این پیروزی ها احساس غرور می نماید و اعتماد به نفس و خودباوری اش افزون می شود. ما نیز به عنوان بخشی از مردم بزرگ میهن مان از دستاوردهای هیات های ورزشی کشورمان از جمله تیم ملی فوتبال احساس سربلندی می کنیم و می توانیم به دنیا نشان دهیم که جوان ایرانی می تواند در همه صحنه های سیاسی، مالی، علمی، فرهنگی و ورزشی حرف داشته باشد و منادی اخلاق، صلح و دوستی در دنیا باشد.

آقای ظریف، مسلما امروز شما را به عنوان چهره اول مذاکره نماینده و راوی سیاست های کلی دولت ایران در داخل و خارج می شناسند. امروز شما خودتان را کاپیتان تیم دیپلماسی ایران می دانید یا سرمربی آن و وظایف تان را بیشتر به نکونام نزدیک تر می دانید یا کارلوس کی روش؟

من خیلی در جزییات مسائل ورزش حرفه ای ورود ندارم ولی می دانم که در فوتبال وظیفه هر شخص در موفقیت جمعی تا چه اندازه مهم است. حتی یک بازیکن ذخیره که فقط برای چند دقیقه وارد مستطیل سبز می شود چقدر می تواند در نتیجه مسابقه تاثیرگذار باشد. لذا بازیکن، کاپیتان و مربی و بقیه اعضای تیم در موفقیت تیم نقش دارند. من و همکارانم تحت نظارت مقامات عالیه نظام این مذاکرات را به پیش می بریم. شاید من نقشی مانند بازیکن- مربی در این مذاکرات داشته باشم زیرا در جایی که دوستان من در تیم ایرانی مذاکره می نمایند من نقش مربی دارم و در جایی که خودم به اصطلاح وارد میدان می شوم نقش کاپیتان را دارم ولی در همه جا سرباز و خدمتگزار کوچکی برای کشور و مردم دلاور ایران هستم و ان شاءا... خواهم ماند.

اگر فوتبالیست می شدید چه پستی را انتخاب می کردید؟

هیچ وقت به این سوال فکر ننموده ام. معمولا در مواردی که در آنها تخصص ندارم اظهارنظر نمی کنم که البته این موارد خیلی خیلی زیاد است و ورزش فقط قسمت کوچکی از حوزه های بی تخصصی من است! باورم همواره این بوده است که هرکس باید کاری را که بلد است و معتقد است می تواند به خوبی انجام دهد انتخاب کند و بعد همان کار را مهم ترین کار دنیا بداند و حداکثر کوشش خود را برای انجام بهینه آن به کار بندد.

هوادار چه تیمی غیر از ایران در جام دنیای هستید و چرا؟

دل من مثل همه ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور برای تیم ملی کشورمان می تپد و همه آرزوی موفقیت این تیم را داریم. به غیر از ایران، واقعا برای من هیچ تفاوتی ندارد که چه تیمی در این مسابقات بیشترین پیروزی ها را به دست خواهد آورد.

با توجه به مذاکرات و کوشش های موفقیت آمیز شما در عرصه دیپلماتیک، ایران ورزشی برای جام دنیای شعار دوباره به دنیا می آییم را برگزیده است. در این خصوص چه نظری دارید و شعار برگزیده شما چیست؟

شعار بسیار زیبایی را انتخاب نموده اید. امیدوارم همواره شاد و سربلند باشید.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 242

به "ظریف: قلبم فقط برای ایران می تپد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: قلبم فقط برای ایران می تپد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید