فرصتی برای ارتقای روابط مالی تهران ـ باکو با بازسازی قره باغ

به گزارش مجله آیرخ، تهران (پانا) - سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، خواهان ارتقای سطح مناسبات مالی تهران ـ باکو همپای روابط سیاسی موجود بین دو طرف شد و گفت: بازسازی قره باغ فرصتی گرانبها برای ارتقای روابط مالی دوجانبه است.

فرصتی برای ارتقای روابط مالی تهران ـ باکو با بازسازی قره باغ

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

سیدعباس موسوی روز پنجشنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی با اکبر بهنامجو استاندار اردبیل اضافه نمود: روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حد روابط سیاسی عالی و مطلوب نیست و باید برای توسعه دو یا سه برابری مناسبات اقتصادی به خصوص مشارکت در بازسازی قره باغ کوشش مضاعف و جدی انجام گردد.

وی اظهار کرد: پس از مواضع ایران در جنگ اخیر قره باغ، روابط دو کشور وارد دوره جدید گرم و صمیمی شده و این سطح روابط می تواند یاری شایانی برای حضور ایران در بازسازی قره باغ بکند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان بیان نمود: مواضع ایران در جنگ 44 روزه اخیر قره باغ که با شفافیت کامل در سطوح مختلف بیان شد، مبتنی بر اصول اسلامی، انسانی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی و حقوق بین الملل بود که مورد استقبال جمهوری آذربایجان نهاده شد و نقطه عطفی در تارخ روابط دو کشور به شمار می رود.

وی اظهار کرد: پس از آزادسازی قره باغ و برنامه ریزی جمهوری آذربایجان برای بازسازی این منطقه، فرصت گرانبهایی برای استان های مرزی به خصوص استان اردبیل ایجاد شده است.

موسوی، خواهان استفاده بهینه از مزیت ها، ظرفیت ها و اشتراک بین اهالی استان با مردم جمهوری آذربایجان شد و اضافه نمود: با توجه به دیدگاه بسیار مثبت مردم و مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به استان اردبیل، ظرفیت بالا و استثنایی برای همکاری متقابل و مشارکت در بازسازی قره باغ وجود دارد.

وی، مشارکت در بازسازی قره باغ را به سود دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست و گفت: ایران در بازسازی قره باغ وارد فضای رقابتی خواهد شد چرا که هم اکنون کشورهای ترکیه، روسیه، آلمان و ایتالیا نیز برای این امر اعلام آمادگی نموده اند ولی مزیت هیچ کدام از آنها به اندازه ایران و به خصوص استان اردبیل نیست.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان حجم کار عمرانی و فعالیت بازسازی در مناطق آزاد شده قره باغ را بسیار وسیع خواند و گفت: دولت جمهوری آذربایجان برای بازسازی قره باغ تا پنج سال آینده 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری و هزینه خواهد نمود.

وی، تخریب بیش از 24 هزار هکتار از جنگل های منطقه، تخریب 900 شهرک، 150 هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، 693 مدرسه، 855 کودکستان، 695 خانه بهداشت، 927 کتابخانه، 808 فرهنگسرا، 75 آکادمی موسیقی و هنری، 22 موزه، بیش از 60 مسجد و اماکن مذهبی، 473 بنای تاریخی و کاخ موزه، چهار گالری عظیم هنری، چهار سالن تئاتر و 2 سالن کنسرت و 6 هزار واحد صنعتی و کشاورزی، 160 پل و دیگر تاسیسات زیربنایی و شبکه های آبیاری را از جمله آثار و تبعات اشغال نزدیک سه دهه ای بخشی از خاک جمهوری آذربایجان ذکر کرد.

موسوی اضافه نمود: دولت باکو برای سال جدید 2021 میلادی، حدود 2 میلیارد دلار برای بازسازی قره باغ اختصاص داده است و برنامه بازسازی نیز به زودی اعلام خواهد شد.

وی بیان نمود: جمهوری آذربایجان علاوه بر برنامه ریزی برای سرمایه گذاری حدود 2 میلیارد دلاری در سال 2021 میلادی برای بازسازی منطقه قره باغ، میخواهد از توان فنی کشورهای منطقه و حمایت اقتصادی خارجی از جمله تسهیلات بانک توسعه اسلامی استفاده کند و فرصت خوبی برای مشارکت در این امر برای استان اردبیل فراهم شده است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، احداث چندین نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات فراوری انرژی و چهار هزار مگاوات فراوری انرژی خورشیدی را از جمله برنامه های توسعه ای جمهوری آذربایجان برای احیای منطقه قره باغ ذکر کرد و گفت: وزارت اقتصاد این کشور متولی اجرایی فرایند بازسازی منطقه قره باغ مشخص شده است.

وی ادامه داد: تا به امروز برنامه دقیق و نهایی دولت جمهوری آذربایجان برای بازسازی قره باغ به شکل جزئی اعلام نشده ولی به زودی فهرست نهایی پروژه های بازسازی برای جلب مشارکت داخلی و خارجی در امر بازسازی اعلام خواهد شد.

موسوی با تاکید بر ضرورت حضور ایران به خصوص استان اردبیل در امر بازسازی قره باغ به ویژه در اجرای پروژه های زیربنایی گفت: شرکت های توانمند ایرانی باید وارد عملیات اجرایی و رقابتی بازسازی قره باغ شوند و نباید این فرصت گرانبها را از دست داد.

وی اضافه نمود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان سعی دارد تا موانع سیاسی این کار را برطرف کند و بستر را برای حضور فعالانه طرف های ایرانی فراهم کند.

سفیر ایران در باکو، پروژه های زیربنایی کشاورزی را از جمله محورهای مشخص شده برای بازسازی منطقه قره باغ برشمرد و گفت: زمین های منطقه به علت آلوده بودن به مین، هنوز آماده اجرای پروژه نیست و شاید 2 سال زمان احتیاج باشد تا آماده سازی گردد ولی به محض آماده شدن شرایط، از ظرفیت بخش فنی و عمرانی کشاورزی استان اردبیل در این امر استفاده خواهد شد.

منطقه قره باغ و قسمت های مهمی از خاک جمهوری آذربایجان شامل شهرستان های آغدام، جبرائیل، فضولی، زنگیلان، قبادلی، شوشا، خانکندی، خوجالی، کلبجر و خواجاوند که حدود سه دهه پیش به اشغال نیروهای ارمنستان در آمده بود، در جنگ 44 روزه اخیر آزاد شد.

درگیری قره باغ از 27 سپتامبر 2020(6 مهرماه 1399) بین ارتش جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان شروع شده و به مدت 44 روز ادامه یافت.

این درگیری در تاریخ 9 نوامبر(19 آبان 1399) با امضای توافق و بیانیه مشترک بین الهام علی اوف، ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان به آتش بسی منجر شد که از ساعات 24 همان روز به اجرا درآمد.

بر اساس این آتش بس که مقرر شد که ارمنستان و آذربایجان اسرای جنگی و اجساد کشته شدگان را مبادله نمایند و علاوه بر این نیروهای مسلح ارمنستان تا یکم دسامبر به ترتیب از شهرستان های کلبجر، آغدام و لاچین عقب نشینی کند که این اقدامات در مودعد مقرر انجام شد.

ارتش ارمنستان در 20 نوامبر(30 آبان 1399) از شهر آغدام، در روز 25 همین ماه(5 آذرماه 1399) نیز از شهر کلبجر و در روز 30 نوامبر(10 آذرماه 1399) از شهر لاچین عقب نشینی کرد.

پس از آزادی کامل این مناطق جمهوری آذربایجان بیان کرد که مناطق آزاد شده که به طور کامل تخریب شده است، در مدت پنج سال بازسازی خواهد نمود.

بر این اساس، سفارت ایران در باکو و استانداران استان های مرزی کشورمان در صدد هستند تا مقدمات حضور طرف ایرانی در بازسازی منطقه قره باغ را فراهم نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1535

به "فرصتی برای ارتقای روابط مالی تهران ـ باکو با بازسازی قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصتی برای ارتقای روابط مالی تهران ـ باکو با بازسازی قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید