فصل های بعدی نجلا می تواند ساخته گردد، محتوای سریال در دل قصه روایت شده است

به گزارش مجله آیرخ، مشاور فیلنامه سریال نجلا گفت: طبیعتا تصمیم گیری درباره اینکه فصل های بعدی این سریال ساخته گردد یا خیر برعهده مدیران است، اما معتقدم بازخوردهای این سریال به گونه ای بوده که بتوان آن را ادامه داد.

فصل های بعدی نجلا می تواند ساخته گردد، محتوای سریال در دل قصه روایت شده است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، خیرالله تقیانی پور این روزها با سریال مناسبتی نجلا توانسته بعد از مدت ها حواس ها را به سمت رسانه ملی جلب کند، سریالی که روایتگر سفر عده ای به سمت کربلا است اما در دل قصه، داستان عاشقانه نجلا و عبد، شخصیت های اصلی داستان جذابیت های سریال را چند برابر نموده و اگر بگوییم تلویزیون را به زمان پخش سریال های پرمخاطبی چون شب دهم، کیف انگلیسی و .... برگردانده، گزافه نگفته ایم. هر چند که نجلا به گفته سازندگانش در کوتاه ترین زمان ساخته شده و نقدهای را نیز در پی داشته است، اما علی رغم قرارگیری آن در زمره مینی سریال ها، حالا به اصلی ترین سریال شب های پاییزی تلویزیون تبدیل شده است.

به همین بهانه به سراغ امیر ابیلی، مشاور فیلمنامه سریال رفتیم تا برایمان از فرایند فراوری این سریال بگوید؛

ابیلی با بیان اینکه بازخوردهای مثبت زیادی را دریافت نموده ایم، گفت: نجلا بعد از مدت ها توانسته سریالی مانند شب دهم را به تلویزیون بیاورد، با این تفاوت که مدت زیادی بود دیگر سریال های با قسمت پایین چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و به همین دلیل فراورینمایندگان سعی می نمایند تعداد قسمت ها را افزایش دهند تا از این طریق سریال مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. به عبارت دیگر مدت زیادی بود که سریالی با تعداد قسمت های کم نتوانسته بود چنین بازخوردهایی را دریافت کند.

وی درباره نقدها مطرح شده به این سریال گفت: تعداد محدودی از مخاطبان عمدتا به لهجه سریال انتقاد دارند، اما به فرم و قصه نجلا نقدی وارد نشده است. درباره لهجه نیز باید بگویم عموما مخاطبانی که در آن خطه زندگی می نمایند، داوران خوبی برای اینکه یک لهجه در سریال به درستی از آب درآمده یا خیر، نیستند؛ چرا که قطعا آنها انتظار دارند صددرصد جزئیات لهجه شان رعایت گردد، این در حالی است که اساسا چنین مسئله ای امکان پذیر نیست.

مخاطب در نجلا با مردم جنوب کشور ارتباط برقرار نموده است

مشاور فیلمنامه نجلا در توضیح بیشتر این مسئله بیان داشت: برای اینکه بتوانیم صددرصد یک لهجه را در سریال رعایت کنیم یا باید از بازیگران بومی استفاده کنیم که این کار به دلیل گمنام بودن بازیگران بومی باعث شکست سریال از لحاظ جذب مخاطب می گردد. البته باید به این مسئله اشاره کنم که در نجلا حدود 50 درصد بازیگران بومی بوده اند. از سوی دیگر اگر قرار به استفاده از ستاره ها در سریال باشد، طبیعتا آنها می توانند یک فضای کلی از لهجه را به مخاطب ارائه دهند. نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که اگر قرار باشد با لهجه خاص و رعایت تمام جزئیات آن سریال ساخت، عملا مخاطب عام نمی تواند با آن ارتباط برقرار کرد، از این رو باید به زبان فارسی ای صحبت کرد که به آن لهجه نزدیک باشد.

ابیلی با تاکید بر اینکه مردم آن خطه باید سعه صدرشان را بیشتر نمایند، توضیح داد: در نجلا مخاطب عام توانسته با مردم جنوب ارتباط برقرار کند و قطعا این مهم به نفع آن منطقه نیز خواهد بود. از طرف دیگر بعضی از منتقدان نیز نمایندگان مجلس هستند که بعضا چون نمی توانند کار اصلی شان را انجام دهند و فعالیت های مالی و زیرساخت های لازم را فراهم نمایند، علاقه دارند تا این مسئله را دستاویزی قرار داده و توسط آن در رسانه ها دیده شوند.

وی با بیان اینکه برای روایت داستان های عاشقانه یکسری الگوهای کلی وجود دارد، گفت: الگوهای کلاسیک این حوزه در سینمای دنیا نیز رعایت می گردد، اما چون عده ای آن را به غلط کلیشه می دانند، چندان سراغ این کلیشه ها نمی فرایند، در حالی که معتقدم هر چه به کهن الگوها پایبند باشیم مخاطب بیشتری جذب اثر می گردد و تمام کارهای عاشقانه ای که تا امروز مورد توجه قرار گرفته مانند شب دهم، مدار صفر درجه و ... بر اساس کهن الگوهایی بوده که بارها نیر در مورد جذب مخاطب جواب داده است و حتی اگر صد بار دیگر بر اساس آن الگوها، روایت داشته باشیم، باز هم مخاطب پای آن می نشیند.

اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم، می توانستیم تعداد قسمت های سریال را افزایش دهیم

مشاور فیلمنامه نجلا ادامه داد: فرمول کهن الگوهای داستان های عاشقانه بر اساس یک گذر تاریخی به دست آمده است، از این رو نمی توان این فرمول ها کنار گذاشت اما انتظار داشت که اثر مورد توجه قرار بگیرد، قطعا الگوهایی که در گذشته جواب داده، امروز نیز جواب خواهد داد.

ابیلی درباره فرایند ساخت سریال گفت: محدودیت زمانی فشار زیادی را در حین کار وارد کرد، با این حال باید به این مسئله اشاره کنم که جلسات ابتدایی برای پیدا کردن ایده اولیه سریال در اردیبهشت ماه 99 برگزار گردید و با توجه به شیوع بیماری کرونا با مسائل زیادی نیز روبه رو بودیم. بعد از اینکه به ایده یک خطی داستان و بعد طرح سریال رسیدیم، ظرف یک ماه چند قسمت از سریال نیز نوشته شد و پیش فراوری اثر نیز با همان چند قسمت محدود شروع شد.

وی با تاکید بر اینکه حین ضبط قسمت های ابتدایی، نگارش دیگر قسمت های سریال انجام شد، توضیح داد: قطعا اگر فرصت کافی در اختیار داشتیم سریال این پتانسیل را داشت که هم در قسمت های بیشتری ساخته گردد و هم این امکان را داشتیم که عوامل به کربلا بفرایند و در آن شهر نیز فیلمبرداری انجام دهند، اما در مجموع کرونا و محدودیت زمانی باعث شد تا سفر به کربلا لغو در نهایت قسمت های پایانی دچار تغییراتی گردد. قسمت های مربوط به عراق سریال نیز در آبادان و بعضا با ساخت دکور در تهران فیلمبرداری شده است.

مشاور فیلمنامه نجلا درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: حسام منظور در دو سریال قبلی اش که از شبکه سوم روی آنتن رفت، بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفته بود و در اصل او جزو ستارگانی است که طی 2 سال اخیر و توسط شبکه سوم مطرح شده، از این رو تصور کردیم او برای نقش عبد مناسب است که بازخوردهای خوبی نیز گرفتیم و بازیگرانی مانند سارا رسول زاده و آزیتا حاجیان نیز از میان گزینه هایی مطرح شده، انتخاب شدند.

خیرالله تقیانی پور جزو کارگردان پرکار رسانه ملی در آینده خواهد بود

ابیلی درباره اینکه چند سالی می گردد تعداد محدودی از کارگردانان در رسانه ملی حضور دارند، اما سریال نجلا جهت متفاوتی را پیش گرفت، گفت: چند سالی می گردد که تلویزیون دچار حلقه بسته ای از فیلمسازان شده و تصور می نماید که همواره باید کار ساخت آثار به همین چند نفر محدود سپرده گردد، در حالی که این فیلمسازان و حتی آنهایی که جزو فیلمسازان خوب به شمار میفرایند نیز از دوران اوج شان فاصله گرفته اند و هیچ فرد جدیدی نیز به این حلقه اضافه نمی شد، با این حال شبکه سوم سیما در این زمینه ریسک کرد. البته تقیانی پور در عرصه تئاتر جزو چهره های شناخته شده به شمار می رود و دو فیلم 90 دقیقه ای نیز برای رسانه ملی ساخته بود و استعدادهایش تعیین بود، با این حال اگر شبکه ریسک کرد و معتقدم جواب این ریسک را نیز گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه خیرالله تقیانی پور بعد از این جزو کارگردان پرکار رسانه ملی خواهد بود، گفت: او در اولین کار خود نشان داد که از افراد زیادی در این حوزه جلوتر است و معتقدم شبکه های دیگر نیز باید ریسک نموده و به جوانانی که در عرصه های دیگر خودشان را اثبات نموده اند، فرصت بدهند، اما متاسفانه عموما مدیران چندان تمایلی به این کار ندارند.

نجلا پتانسیل تبدیل شدن به سریال چند فصلی را دارد

مشاور فیلمنامه نجلا درباره اینکه این اثر را سریالی عاشقانه می دانید یا اثری که قصه اصلی آن روایتگر سفر اربعین است، ادامه داد: اساسا اینکه یک جنبه سریال به جنبه دیگر آن بچربد، جزو نکات منفی اثر به شمار میرود. به عبارت دیگر آثار دیگری هم که یکی از مولفه های محتوا یا قصه در آن پررنگ تر بوده، همان مسئله جزو نقاط ضعف شان محسوب شده است؛ چرا که باید اثر قصه اش را بگوید و در دل آن محتوا را نیز بازگو کند، نه اینکه محتوا را در دیالوگ ها بیاورد. درباره نجلا معتقدم مخاطب با قصه ارتباط برقرار می نماید اما در دل قصه، محتوا نیز وجود دارد، البته نباید فراموش کرد که دلیل ساخته شدن سریال بحث محتوای آن بوده است؛ چرا که قرار بوده سریالی با موضوع اربعین ساخته گردد، اما قطعا این محتوا در دل قصه روایت شده است.

ابیلی درباره ساخت فصل های بعدی نجلا خاطر نشان کرد: این مهم تصمیم مدیران است اما معتقدم بازخوردهای این سریال به گونه ای بوده که بتوان آن را ادامه داد، در حقیقت مخاطب با شخصیت های سریال نجلا ارتباط برقرار نموده و از این رو می توان قصه های دیگری از این شخصیت ها را روایت کرد و پیشنهاد می کنم که مدیران ادامه این سریال را بسازند، اما قطعا تصمیم این کار با بنده نیست.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1456

به "فصل های بعدی نجلا می تواند ساخته گردد، محتوای سریال در دل قصه روایت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل های بعدی نجلا می تواند ساخته گردد، محتوای سریال در دل قصه روایت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید