نقشه اتحادیه اروپا برای مهار نفوذ مالی چین

به گزارش مجله آیرخ، کمیسیون اروپا در واکنش به تهدید مالی روزافزون چین، سرگرم طراحی لایحه مقررات جدید به منظور کسب قدرت برای جریمه کردن یا ممانعت از قرارداد با شرکت های دولتی خارجی است.

نقشه اتحادیه اروپا برای مهار نفوذ مالی چین

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، در مقررات جدید پیشنهادی از چین مستقیما نام برده نشده است اما کوشش شده تا به شکایت شرکت های اروپایی پاسخ دهد که می گویند شرکت های چینی از حمایتی برخوردارند که آنها ندارند.

گروههای تجاری چینی نسبت به چنین طرحهایی که پیش از نهایی شدن باید حمایت دولتهای اتحادیه اروپا را جلب کند، اعتراض نموده اند. سند مقررات جدید در مرحله پیش نویس است و پیش از این که هفته آینده پیشنهاد گردد، ممکن است تغییراتی پیدا کند.

این اقدام به نشانه های حمایتگرایی فزاینده در اروپا می افزاید. پس از این که پاندمی آسیب پذیریهای مختل شدن زنجیره تامین خارجی را شاخص کرد، دولتهای اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد بازگرداندن زنجیره تامین شرکت های اروپایی به این منطقه هستند و فرانسه و آلمان می گویند این بلوک باید اجازه ایجاد شرکت های عظیم اروپایی را دهد که به حد کافی قدرت رقابت با آمریکا و چین را داشته باشند.

دولتهای اروپایی نسبت به چشم انداز خریداری شدن شرکت های اروپایی توسط شرکت هایی که خط اعتبار نامحدودی دارند یا ورشکسته شدن شرکت های اروپایی به دلیل این که رقیبانشان می توانند با هزینه پایینتری بفروشند، ابراز نگرانی نموده اند.

طبق لایحه مقررات جدید، شرکت هایی که دستکم 500 میلیون یورو درآمد در اروپا دارند و بیش از 50 میلیون یورو یاری از یک دولت خارجی در سه سال گذشته دریافت نموده اند باید موافقت اتحادیه اروپا را برای قراردادهایی که منعقد می نمایند، دریافت نمایند.

اتحادیه اروپا همچنین به دنبال قدرت جریمه شرکتها به اندازه 10 درصد درآمد سالانه آنها در صورت بهره مند شدن غیرمنصفانه آنها از یک یارانه خارجی شامل ضمانت دولتی نامحدود یا خط اعتباری است که رقیبان اروپایی را تضعیف می نماید. در این لایحه هشدار داده شده است قراردادهای دولتی اعطا شده به شرکت هایی که با دریافت چنین یارانه هایی از فزونی غیرمنصفانه برخوردار شده اند ممکن است لغو گردد.

مقامات اروپایی به دنبال قدرت بازرسی دفاتر شرکتها در خارج از اروپا با اجازه شرکت و اطلاع دولت خارجی هستند.

رگولاتورهایی اروپایی راههایی را برای برطرف نگرانیها در مورد یارانه هایی که شرکتها ممکن است دریافت نمایند پیشنهاد می نمایند که شامل دادن اجازه دسترسی به زیرساخت به رقیبان، دادن مجوز بر اساس شرایط منصفانه یا انتشار تحقیقات است. طبق این سند، همچنین شرکتها می توانند ظرفیت یا حضور بازار خود را کاهش داده، داراییهایشان را واگذار نمایند یا از سرمایه گذاری خودداری نمایند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین دومین شریک تجاری عظیم اتحادیه اروپا پس از آمریکا در سال 2019 بود و ارزش روزانه تجارت کالای دوجانبه به بیش از یک میلیارد یورو رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1784

به "نقشه اتحادیه اروپا برای مهار نفوذ مالی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه اتحادیه اروپا برای مهار نفوذ مالی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید