چرا باید آیکاس (IQOS) را جایگزین سیگار کنیم؟

به گزارش مجله آیرخ، اگر شما هم مصرف کننده سیگار هستید یا در اطرافیان و نزدیکان خودتان، افراد مختلفی درگیر این مشکل هستند و نه تنها خود بلکه برای سایرین نیز مسائلی ایجاد نموده اند، راه های مختلفی برای ترک سیگار امتحان نموده اند و هیچ کدام نتوانسته کاملا جایگزین سیگار گردد، چرا در پی یک جایگزین برای سیگار نباشیم؟ جایگزینی که شاید هم چنان اعتیاد محسوب می گردد و برپایه تنباکو نیز است، اما می تواند منجر به کاهش مضرات و مسائل سیگار سنتی گردد؟

چرا باید آیکاس (IQOS) را جایگزین سیگار کنیم؟

ابداع و نوآوری در یافتن جایگزین سیگار

شاید پرسش های بالا و نبود پاسخی دقیق برای آنها دلیلی شد تا بزرگترین شرکت فراوری کننده سیگار یعنی فیلیپ موریس که در واقع فراوری کننده سیگارهای مارلبرو نیز است، به این فکر بیافتد که زمان آن رسیده تا تکنولوژی وارد گردد و مسائل سیگار را کاهش دهد. فیلیپ موریس اینترنشنال نزدیک به سه میلیارد دلار هزینه تنها صرف تحقیق و توسعه محصولی بر پایه تکنولوژی که بتواند جایگزین سیگار گردد انجام داد و در نهایت در ماه نوامبر سال 2014 برای اولین بار و در کشورهای ژاپن و ایتالیا از محصول نو خود رونمایی کرد.

آیکاس iqos توانست به سرعت بازار سیگارهای الکترونیک را در دست بگیرد و به پیروزیت های بزرگی در کشورهای مختلف آمریکا، اروپا و آسیا برسد و بازار را قبضه کند. در اکتبر 2022 فیلیپ موریس اعلام نمود 19.5 میلیون مصرف کننده دارد که 13.5 میلیون مورد از آن ها به طور کلی از سیگار کشیدن به آیکاس روی آورده اند. فیلیپ موریس می گوید انتظار دارد تا سال 2025 حداقل 100 میلیون مصرف کننده در جهان داشته باشد که به نظر هدف در دسترسی نیز است.

تکنولوژی به کار رفته در آیکاس

آیکاس با دقت بی نظیری توانست به تکنولوژی گرم کردن به جای سوزاندن (heat not burn) تنباکو برسد. در قلب این نوآوری آیکاس با استفاده از یک تیغه حرارتی که به درون سیگار (فیلتر) های مخصوص آیکاس فرو می رود، تنباکو را گرم می نماید و هرگز نمی سوزاند و دیگر خبری از قطران نیست.

در فضای اطراف به جای دود، بخار منتشر می نماید و چیزی به عنوان دود دست دوم ندارد که برای اطرافیان مضر باشد. تاییده FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) نیز نشان می دهد آیکاس توانسته مضرات سیگار کشیدن سنتی را به شدت کاهش دهد (95 درصد) و خبری از هزاران ماده سمی که از احتراق تنباکو، کاغذ، گوگرد و چسب سیگار وارد ریه مصرف کنندگان می شد، نیست.

سیگار در 800 درجه سانتی گراد دچار احتراق می گردد و تنباکوی آیکاس تنها تا 350 درجه به صورت کنترل شده گرم می گردد و حس مصرف کنندگان به شدت نزدیک به سیگار است و بعد از چند روز مصرف حتی دود سیگار آنها را اذیت می نماید.

سیگار (فیلتر) مخصوص آیکاس

آیکاس را نمی توان با هر سیگاری مصرف کرد و باید سیگار (فیلتر) مخصوص خودش را تهیه کنید. فیلیپ موریس برای آیکاس های فراوریی خود فیلتر جداگانه ای با نام تجاری Heets را راهی بازار کرد. کاملا مشابه سیگارهای سنتی هر پاکت هیتس، حاوی بیست عدد فیلتر است که در واقع به نام baked tobacco یا تنباکوی پخته شده نیز شناخته می گردد.

هر فیلتر را که درون آیکاس قرار می دهید و آن را روشن می کنید، به مقدار 5 دقیقه یا 14 پوک می توانید مصرف کنید، حسی کاملا مانند سیگار سنتی با این تفاوت مهم و بزرگ که احتراقی صورت نمی گیرد.

قیمت آیکاس و فیلترهای آن

فیلیپ موریس محصولات متعددی را با برند کلی IQOS راهی بازار کرد. مسلما تفاوت این محصولات با یکدیگر بر قیمت نهایی مصرف کننده نیز تاثیرگزار بود و برای خرید آیکوس هزینه های مختلفی را باید پرداخت کنید. برای مثال در تاریخی که این مقاله نوشته می گردد فروشگاه اینترنتی کافه پک به آدرس cafepoke.com که از معتبرترین مراکز خرید محصولات iqos به شمار می رود، از نرخ 2.499.000 تا 6.499.000 تومان محصولات آیکاس را ارائه می دهد.

توجه کنید دستگاه های دیگری نیز وجو دارند که بر پایه تکنولوژی heat not burn هستند و قیمت پایین تری نسبت به محصولات آیکاس دارند. برای مثال دستگاه آیرود irod نیز عملکرد قابل توجهی در مقابل قیمت پایین خود دارد که ساخت شرکتی چینی است. برای مشاهده سایر محصولات می توانید به سایت کافه پک سر بزنید.

در رابطه با قیمت فیلترها نیز باید گفت فیلترهای مالی با قیمت هر باکس 749.000 تومان موجود است و هزینه فیلترهای گران قیمت تا هر باکس 2.899.000 نیز پیش می رود.

کلام آخر

امروزه تکنولوژی پا به تمام عرصه ها گذاشته و هر روز برای بهبود زندگی بشر نوآوری می نماید. پروژه جایگزین سیگار فیلیپ موریس یعنی IQOS توانست یکی از پیروز ترین ابداعات این شرکت آمریکایی باشد. قطعا با تغییر سیگار سنتی با این سبک سیگارها می توانید از مضرات آنها کم کنید، نگران بوی بد سیگار روی لباس و تن خود نباشید، اطرافیان خود را اذیت نکنید و از همه مهم تر آسیب کمتری به سلامتی خود برسانید.

قطعا که عدم اعتیاد به هرگونه محصول بر پایه تنباکو بسیار بیشتر مورد پسند است اما بیایید از شعار دادن عبور کنیم، 1.3میلیارد مصرف کننده در جهان نشان می دهد که این معضل با شعار دادن برطرف نمی گردد، چه بسا کاهش مضرات با یاری تکنولوژی راهکاری منطقی تر به نظر می آید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 آبان 1402 بروزرسانی: 18 آبان 1402 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2474

به "چرا باید آیکاس (IQOS) را جایگزین سیگار کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا باید آیکاس (IQOS) را جایگزین سیگار کنیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید آیکاس (IQOS) را جایگزین سیگار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید