چین در تحقیق و توسعه از اروپا و آمریکا پیشی می گیرد، کاهش بودجه تحقیقاتی کشورهای غربی

به گزارش مجله آیرخ، به گزارش خبرنگاران، دکتر جعفر مهراد با اعلام این خبر اضافه کرد: کاهش بودجه های تحقیق و توسعه در اروپا و آمریکا، در اقتصادهای پیشرفته منجر به کاهش تحقیقات علمی و فناورانه، استنادهای اختراعات واکتشافات و انتشارات علمی شده و بر این اساس چین تا انتها سال 2019 میلادی برترین کشور دنیا از نظر تحقیق و توسعه خواهد بود. توجه چین به تحقیق و توسعه ناشی از پویایی مالی و تعهد بلند مدت این کشور به علوم، فناوری و نو آوری است.

چین در تحقیق و توسعه از اروپا و آمریکا پیشی می گیرد، کاهش بودجه تحقیقاتی کشورهای غربی

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

مهراد گفت: چین تا سال 2020 میلادی بودجه ای معادل 2.5 درصد از فراوری ناخالص داخلی به تحقیق و توسعه اختصاص خواهد داد. درحال حاضر بودجه تحقیق و توسعه این کشور برابر با 1.98 درصد از فراوری ناخالص داخلی است. البته، در آسیا این تنها کشور چین نیست که بودجه تحقیق و توسعه خود را افزایش داده، بلکه کشورهای ژاپن، کره جنوبی، هنگ کنگ، سنگاپور و تایوان نیز از رشد بودجه ای تحقیق و توسعه سود می برند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: کره جنوبی حتی نسبت به رژیم اشغالگر قدس که بالاترین بودجه تحقیق و توسعه را در اختیار دارد، پیشی گرفته و 4.36 درصد از فراوری ناخالص داخلی را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: میزان بودجه تحقیق و توسعه ژاپن برابر با 3.35 درصد و تایوان برابر با 3.06 درصد از فراوری ناخالص داخلی است.

مهراد بیان نمود: آنچه از فعالیت های تحقیق و توسعه این کشورها می توان آموخت، آن است که رسیدن به مرزهای دانش و پرداختن جبهه های تحقیق در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مستلزم افزایش اعتبارات پژوهشی است. میزان اعتبارات پژوهشی در جمهوری اسلامی ایران کمتر از 5 دهم درصد است. بر اساس سیاست های ابلاغی پیرامون سیاست های کلی علم و فناوری، مقرر است این میزان تا سال 1404 به 4 درصد از فراوری ناخالص داخلی افزایش یابد.

وی اضافه نمود: واقعیت آن است که رسیدن به این رقم به یکباره سخت است، اما دولت جمهوری اسلامی ایران با اراده واقعی به این مسائل نگاه می نماید. شاید در برنامه ششم توسعه که در دست تدوین است با اتخاذ روش های علمی و به گونه ای منطقی نسبت به افزایش سهم پژوهش از فراوری ناخالص داخلی برنامه ریزی کرد. مهمتر از همه، بودجه سال 1394 در دست تهیه بوده و جا دارد برای ترسیم واقعی صندلی علمی کشور در بودجه سال 1394 نیز نسبت به افزایش سهم پژوهش از فراوری ناخالص داخلی اقدام کرد.

مهراد اضافه نمود: گرچه کاهش بودجه های پژوهشی در کشورهای پیشرفته دنیا ملموس و عینی است، اما نظر به زیر ساخت های قوی هنوز این کشورها از توان علمی و قدرت مالی بیشتری برخوردار هستند. برای نمونه بودجه های تحقیق و توسعه در کشورهایی مانند فرانسه، فنلاند، اسپانیا، روسیه و بریتانیا به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: تأثیر رکود مالی بر نوآوری در دهه گذشته چشمگیر بوده و دوره متعاقب تنزل مالی که اکنون رکود یا تنزل پشت سر نهاده شده است، برای فعالیت های نو آوری بسیار ملایم است.

سرپرست ISC گفت: برای مثال، در فاصله سال های 2008 تا 2012 میلادی، سهم تحقیق و توسعه در کشورهای عضو سازمان همکاری مالی و توسعه (OECD) برابر 1.6 درصد بوده که تقریبا نصف نرخ سال های 2001 تا 2008 میلادی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مالی جاری در سطح دنیا رشد قابل توجه در تحقیق، توسعه و نو آوری در دو سال آینده غیر محتمل به نظر می رسد.

رئیس مرکز منطقه ای توضیح داد: هنوز، نظام پژوهشی دنیا علیرغم رکود مالی در حال توسعه است. سرمایه گذاری در علوم، فناوری و نو آوری از سال 2007 به بعد پیوسته در حال افزایش بوده و کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی و توسعه در سال 2012 میلادی به بیش از 1.1 تریلیون دلار بالغ شده است، سهم هزینه های تحقیق و توسعه در کشور های عضو تقریبا 70 درصد از کل هزینه های تحقیق و توسعه دنیای را شامل می گردد.

مهراد در مورد کشورهای عضو بریکس بیان کرد: در این بین، کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی) 330 میلیارد دلار بابت تحقیق و توسعه هزینه نموده اند.

وی اضافه نمود: چین دومین کشور دنیا است که بیشترین سهم را در هزینه های تحقیق و توسعه به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 2012 میلادی رقمی برابر با 294 میلیارد دلار به تحقیق و توسعه اختصاص داده است. سهم آمریکا از این نظر و به عنوان نخستین کشور دنیا در حدود 454 میلیارد دلار در سال است.

کاهش انتشارات علمی و استناد به پروانه های ثبت اختراعات و اکتشافات

مهراد با بیان اینکه تغییر در رهبری پژوهش را می توان در استناد های پروانه های ثبت و اختراعات و اکتشافات علمی مشاهده کرد، گفت: سهم ایالات متحده و ژاپن در کل اختراعات و انتشارات علمی رو به کاهش است و به تدریج فضا برای فراوریات علمی و فناورانه توسط کشور های بریکس مهیا شده است.

وی در ادامه بیان نمود: کشور های بریکس در سال 2013 میلادی 12 درصد از فراوریات علمی با کیفیت دنیا را به خود اختصاص داده اند، در حالیکه سهم ایالات متحده در این مورد تنها 28 درصد است.

چهره ماندگار کشور اضافه نمود: در کشور های عضو سازمان OEDC دولت ها و بخش آموزش عالی کمتر از یک سوم تحقیق و توسعه را در اختیار دارند. در چین رشد فعالیت های علمی متوجه موسسات پژوهشی دولتی است و در این بین آموزشگاه علوم چین بیشترین سرمایه گذاری را به عمل آورده است.

عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: در نظام های پژوهشی بخش دولتی کشور های دنیا تفاوت های ساختاری قابل توجهی وجود دارد. در حالیکه چین از نظر تحقیق و توسعه مراحل ترقی را طی می نماید، در عین حال می کوشد کیفیت فراورده های علمی، فناوری و نوآوری را نیز افزایش دهد. این کشور از بیشترین منابع انسانی در حوزه علوم و فناوری برخوردار است.

مهراد توضیح داد: چین در مقایسه با ایالات متحده که بزرگترین و قویترین پایگاه علمی دنیا به حساب می آید، فاقد پژوهشگران تراز اول دنیا است. برای مثال، آمریکا از کل 50 دانشگاه برتر دنیا، 35 دانشگاه برتر را در اختیار دارد و 26 درصد مقالات علمی دنیا در حوزه علوم و مهندسی به این کشور تعلق دارد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: کیفیت علم در چین هنوز از متوسط دنیای پایین تر است که شاخص های استنادی و سهم دارندگان مدرک Ph.D در بین پژوهشگران مبین این واقعیت است. با وجود این، مهاجرت عجیبی در بین پژوهشگران آمریکایی مشاهده می گردد. پژوهشگران بیشماری از ایالات متحده به چین، کره جنوبی و تایوان مهاجرت می نمایند.

وی گفت: فرار مغزها از آمریکا به آسیا شاید به این دلیل است که فارغ التحصیلان چینی بعد از دریافت مدرک دکتری علاقه زیادی از خود برای کار در ایالات متحده نشان می دهند. در بین سال های 2005 تا 2012 میلادی، فرار مغزها در چین از 90 درصد به 83 درصد کاهش پیدا نموده است.

مهراد برای افزایش ظرفیت های پژوهشی گفت: ژاپن برنامه ای را تدارک دیده است که بر اساس آن پژوهشگران جوان را که دارای مدرک Ph.D در علوم و فناوری هستند به صورت تمام وقت استخدام می نماید. سایر کشور ها نیز مانند استرالیا، بریتانیا، کانادا، دانمارک، فرانسه و آلمان نیز برنامه های مشابهی را به اجرا درآورده اند. کشور نروژ نیز با استقرار معیار های جدید به تقویت موقعیت زنان در دانشگاه ها و مراکز علمی این کشور پرداخته است. جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه ضروری است سیاست های علمی موثری به اجرا درآورد. هم اکنون جذب دارندگان مدرک Ph.D در دانشگاه ها به کندی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اما شاید بیش از هر چیز دیگر این نکته حائز اهمیت است که اقتصاد های نوظهور می کوشند رجحان خود را در علوم، فناوری و نوآوری نسبت به کشور های پیشرفته حفظ نمایند. در اقتصاد های نوظهور، توسعه آموزش عالی حیرت آور است. در سال 2011 میلادی کشور های عضو بریکس 7.3 میلیون مدرک دانشگاهی صادر نموده اند. تعداد مدارک صادره از سوی کشور های عضو سازمان همکاری های مالی و توسعه تنها 8.5 میلیون مدرک دانشگاهی بود.

سرپرست ISC اضافه نمود: روسیه بیشتر از ایالات متحده به تربیت مهندسین پرداخته، در حالیکه اندونزی نیز بیشتر از آلمان مهندس تربیت نموده است.

مهراد در سرانجام گفت: دانشگاه های چین در سال 2011 میلادی در رشته های علوم و مهندسی تعداد 27 هزار دانشجو در مقطع دکتری تربیت نموده اند که بیشتر از ایالات متحده است که این کشور در همین سال تعداد 24792 دانشجو در این مقطع فارغ التحصیل نموده است. نرخ فارغ التحصیلان دکتری در همه رشته ها در چین 2/2 درصد است که اکنون برابر با دانمارک (2.2 درصد) و اتریش (2.1 درصد) است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 466

به "چین در تحقیق و توسعه از اروپا و آمریکا پیشی می گیرد، کاهش بودجه تحقیقاتی کشورهای غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در تحقیق و توسعه از اروپا و آمریکا پیشی می گیرد، کاهش بودجه تحقیقاتی کشورهای غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید