نقش لیزر کم توان در درمان بیماری ها

به گزارش مجله آیرخ، امروزه لیزر با تغییراتی که انسان بر آن اعمال نموده در خدمت بخش های بسیاری در جامعه از جمله صنعت، علوم فضایی، مهندسی و پزشکی درآمده است. در پزشکی نوین هم با استفاده از انواع لیزر خدمات بی نظیری دراین علم انجام شده است. لیزرها در پزشکی به سه دسته کلی: لیزرهای پرتوان (که با خاصیت ایجاد حرارت و برش اثر می نماید)، لیزرهای

نقش لیزر کم توان در درمان بیماری ها

نقش لیزر کم توان در درمان بیماری ها

نویسنده: دکترمحمد مقدری

امروزه لیزر با تغییراتی که انسان بر آن اعمال نموده در خدمت بخش های بسیاری در جامعه از جمله صنعت، علوم فضایی، مهندسی و پزشکی درآمده است. در پزشکی نوین هم با استفاده از انواع لیزر خدمات بی نظیری دراین علم انجام شده است. لیزرها در پزشکی به سه دسته کلی: لیزرهای پرتوان (که با خاصیت ایجاد حرارت و برش اثر می نماید)، لیزرهای میانه توان و لیزرهای کم توان (که با خاصیت فتوشیمیایی و بدون اثر حرارتی اثر می نماید) تقسیم می شوند. لیزرهای کم توان اثر خود را از طریق خاصیت فتوشیمیایی اعمال می نماید و باعث افزایش یا کاهش عوامل سلولی موثر در فرایند کاهش یا افزایش التهاب بافت ها شده و بدین وسیله باعث بهبود زخم یا کاهش التهاب می شوند. هم چنین باعث تحریک بازسازی بافت ها شده و اندازه اکسیژن را دربافت افزایش می دهد. این اعمال بدون ایجاد کوچک ترین صدمه بافت انجام می گردد.

برترین موارد پزشکی که درآن از لیزر کم توان استفاده می گردد عبارتند از:

- تسکین دردهای مزمن

- افزایش سرعت ترمیم زخم

- درمان بیماری های استخوان و مفاصل

- تسکین دردهای پس از جراحی

- به اسم جایگزین طب سوزنی

- درمان تظاهرات پوستی

موارد منع استفاده از لیزر کم توان بسیار کم و محدود است:

- زمانی که ضایعه بدخیمی وجود داشته باشد.

- وجود بیماری های شدید قلبی و عروقی، پیس میکرو باتری داخل قلب

- بارداری

- عدم استفاده روی پلک و نزدیک چشم که گاهی با احتیاط و استفاده از ابزارهای محافظ انجام می گردد.

مهم ترین موارد استفاده از لیزر کم توان به توضیح زیر است:

*درمان سلولیت یا چاقی موضعی

در کناراستفاده از یک رژیم کم کالری، لیزر کم توان در کاهش بافت چربی.

نواحی شکم، پهلوها، باسن، ران وحتی بازوها بسیار موثر است. معمولاً با ده تا پانزده جلسه لیزر درمانی کم توان تا حد ایده آلی بافت های چربی این نواحی کم می شوند، در حالی که با رژیم مدت بسیار طولانی برای از بین بردن این چربی ها زمان ضروری است.

*کنترل درد

یکی از مهم ترین کاربردهای لیزر کم توان استفاده آن در کاهش درد است.

به ندرت می توان وسیله یی یافت که تا این حد گسترده باشد و بتواند انواع بیماری ها را کاهش دهد.

انواع سردردها، دردهای استخوان و مفاصل، دردهای ناحیه صورت و دندان از مهم ترین بیماری هایی هستند که لیزر کم توان در کاهش درد آنها موثر است.

*اثرات لیزر کم توان در زیبایی:

به طور تعیین لیزر کم توان با تحریکات فتوشیمیایی خود باعث کاهش خطوط روی صورت، اطراف چشم ها، گونه و پیشانی می شوند و بعلاوه می تواند باعث تحریک پیاز مو شده و از ریزش مو جلوگیری کند. ضمن آن که لیزر کم توان بر روی خطوط استریا (خطوط ناشی از زایمان و لاغری) که بخصوص در ناحیه ی شکم، پهلوها، دست و پا به وجود می آید موثر بوده و باعث کاهش و از بین رفتن آنها می گردد.

لیزر کم توان هم چنین باعث کوتاه شدن زمان بهبود انواع زخم ها می گردد و در این مورد کاربرد فراوانی دارد. امروزه از لیزر کم توان بر روی نقاط طب سوزنی هم استفاده می گردد و تاثیرات این روش را با کمترین احساس درد اعمال می نماید.

منبع: نشریه 7 روز زندگی، شماره 117

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1997

به "نقش لیزر کم توان در درمان بیماری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش لیزر کم توان در درمان بیماری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید