کاخ هشت بهشت اصفهان ، قطعه گمشده بهشت در ایران

به گزارش مجله آیرخ، کاخ هشت بهشت که با توجه و احترام زیادی نسبت به فرهنگ ایرانی ساخته شده، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است که اقامتگاه آخرین حکمرانان صفوی نیز به شمار می آید و در واقع، این نام به ورودی بهشت دلالت می نماید. معماری کاخ هشت بهشت اصفهان دارای تزئینات متنوع داخلی و خارجی بوده و برخلاف هنر سنتی ایرانی که در آن از قرینه بودن اشکال و اجسام استفاده می شد، سازه هشت ضلعی این کاخ دارای آرایه هایی متنوع در هر طرف بوده و فوق العاده بی نظیر است. ما در این مطلب، سعی نموده ایم که هرچه بیشتر شما را با عمارت هشت بهشت آشنا نموده و بعلاوه ساعت بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان را عنوان نموده که اگر روزی فکر اصفهان گردی به سرتان زد، گیج و سردرگم نشوید. امیدواریم مطلب زیر کمک دهنده شما در سفر به همراه خانواده و دوستان باشد.

کاخ هشت بهشت اصفهان ، قطعه گمشده بهشت در ایران

نظری به کاخی بهشتی

درست در وسط میدان نقش دنیا، باغ هشت بهشت واقع شده است که در واقع، بخشی از یک باغ بزرگتر محسوب شده و معماری کاخ هشت بهشت اصفهان و طراحی داخلیش به راحتی درون این فضا جای گرفته است. موردی که در مورد معماری عمارت هشت بهشت باید عنوان گردد، این است که در این مکان دیدنی سبک های گوناگون معماری و دکور با یکدیگر آمیخته می شوند و سازه ای زیبا را به وجود می آورند. اگرچه این باغ امروزه تبدیل به پارکی زیبا شده و تغییراتی چشمگیر در طول سالیان داشته، اما همچنان به خاطر تاریخچه فرهنگی و قابل توجه اش جز پربازدیدکننده ترین مکان های دیدنی ایران است. باغ هشت بهشت، کاخ را احاطه می نماید و در حال حاضر مقصدی بسیار محبوب در شهر اصفهان به شمار می آید. بعلاوه، باید بدانید که نام های دیگری که در کنار هشت بهشت برای این مکان استفاده می شوند، عبارتند از هشت به هشت، باغ بلبل و هشت در بهشت.

تاریخچه این کاخ قدیمی

هشت بهشت اصفهان که در سال 1669 میلادی ساخته شده، تنها بنای به جای مانده از 40 بنایی است که در آن موقع ساخته شده بودند. برای 67 سال عمارت هشت بهشت که زمان به انتها رسیدن ساختش مقارن با سلطنت شاه سلیمان صفوی بود، محل زندگی خانواده سلطنتی صفوی به حساب می آمد. در طول این سالیان و در زمان پادشاهی قاجاریان، کاخ هشت بهشت دچار تغییرات بسیاری شد و بعضی تزئینات آن از نو ساخته شدند. در این خصوص، تعداد زیادی از محققین و تاریخ شناسان فرهنگ ایران اعتقاد دارند که تعدادی از کارهای هنری این کاخ مربوط به دوران فرمانروایی قاجاریان بر ایران هستند.

زیبایی الهی هشت بهشت

یکی از ویژگی های منحصربفرد کاخ هشت بهشت اصفهان، کاشیکاری خاص آن بوده که با ترسیمات سنتی ایرانی درهم آمیخته شده اند. در این مکان، تعداد بیشماری کاشیکاری با تصویرهایی از انواع حیوانات مانند پرندگان، خزندگان و شکارچیان قابل مشاهده هستند. سازه کاخ دارای هندسه ای هشت ضلعی بوده و شکلی قرینه دارد، اما هیچ دو دیواری از آن ویژگی های مشابهی ندارند! از لحاظ معماری، وجه شمالی آن به عنوان ورودی اصلی در نظر گرفته شده، ولی توجه داشته باشید که به خاطر وجود استخری در بال شرقی، این قسمت به عنوان ورودی اصلی نیز در نظر گرفته می گردد. به شکل جالبی، کاخ دو طبقه هشت بهشت دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده و راه پله های منحصربفردش به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به هر طبقه ای وارد یا از آن خارج شوند. داخل عمارت هشت بهشت نیز ویژگی های منحصربفردی دارد؛ در طبقه اول، چهار اتاق در چهار گوشه قرار دارند که دارای گچ کاری ها و نقاشی های بسیار زیبایی هستند. در طبقه دوم، بازدیدکنندگان می توانند مجموعه ای از اتاق ها و ایوان هایی را ببینند که با درها و پنجره های خاتم کاری شده، تزئین شده اند. هال مرکزی با یک استخر از جنس سنگ مرمر و یک فواره تزئین شده و به حوض مروارید مشهور است. نام این استخر زیبا به خاطر نحوه بیرون آمدن آب از فواره انتخاب شده، زیرا قطره های آب به شکل ریسه ای از مروارید بیرون می آیند. بعلاوه، لازم دانستیم ذکر کنیم که حواستان به ساعت بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان باشد، چون در صورت عدم آگاهی از این قضیه دچار مشکل خواهید شد.

دسترسی به بهشت

مانند بسیاری دیگر از مقاصد محبوب گردشگران در اصفهان، باغ هشت بهشت نیز دسترسی ساده ای دارد. این کاخ درست در جنوب کاخ چهل ستون قرار داشته و جلوه ای خاص به این منطقه دیدنی بخشیده است.

آدرس کاخ هشت بهشت: خیابان چهار باغ عباسی

روزهای بازدید: هر روز از ساعت 9 صبح تا 17

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2365

به "کاخ هشت بهشت اصفهان ، قطعه گمشده بهشت در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ هشت بهشت اصفهان ، قطعه گمشده بهشت در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید