کایروپراکتیک؛ درمان میگرن با دست

به گزارش مجله آیرخ، ماهنامه همشهری تندرستی - شاهده یوسفی: میگرن یا سردردهای مزمن ازجمله دردهایی است که هنوز درمان مشخصی برای آن پیدا نشده. شاید به این علت که سرمنشأ آن در افراد مختلف، یکسان نیست؛ در این میان، توصیه های متنوعی برای درمان میگرن به افراد می گردد، از بالا کشیدن آب نمک از بینی تا بستن چشم ها و خوابیدن در اتاق تاریک و... درواقع هر کسی آن طوری که از شر میگرن خلاص شده، برای دیگران نسخه می پیچد. در میان مردمان تازه، از طب سوزنی گرفته تا یوگا نیز متخصصان رشته های مختلف در پی سرمنشأ میگرن می گردند تا با از بین بردن آن با روش خود به درمان بپردازند.

کایروپراکتیک؛ درمان میگرن با دست

کایروپراکتیک هر چند ادعایی در زمینه درمان میگرن ندارد، اما با تحلیل دلیلی این در، شیوه درمان خود را به بیماران توصیه می نماید. متخصصان کایروپراکتیک باید اصول علم طب را بدانند دوره آموزشی آن را به شکل کامل طی نمایند تا مجوز درمان بگیرند دکتر فرهاد علی همتی از جمله متخصصان این رشته است که به درمان دردهای مختلف از جمله میگرن در بیماران می پردازد.

کایروپراکتیک و درمان میگرن

سردردها انواع مختلفی دارند که عامل آن ها می تواند استرس، آلودگی هوا، نوع تغذیه، نحوه خوابیدن و حتی ژنتیک باشد. بشتر سردردهایی که امروزه با آن مواحه هستیم، در استرس و نوع تغذیه ریشه دارد و یکی از ریشه های اصلی آن نیز به قسمت بایومکانیک گردن مربوط است، یعنی ستون فقرات در گردن و حتی در پشت بدن می تواند سیستم های عصبی را تحریک کند. سردردها نام ها و شرایط مختلف دارند؛ ولی یک عامل اصلی بر آن ها تاثیرگذار است، یعنی وقتی دچار سردرد می شویم که سیستم عصبی درست عمل نمی نماید. برای این که بتوانیم سیستم عصبی را تنظیم کنیم، چند مرحله را باید پشت سر بگذاریم و کایروپراکتیک یکی از انتخاب ها در این زمینه است.

بسیاری از پزشکان معتقدند که سردردها می توانند از سیستم های عصبی گردن ناشی شده باشند، یعنی سیستم عصبی گردن که به مغز می رسد، ممکن است در بخش ستون فقرات گردن، تحت فشار باشد. اگر این فشار برداشته گردد، سیستم عصبی نیز رها می گردد و اطلاع رسانی در بدن بهتر اتفاق می افتد و سردرد از بین برود.

البته این طور نیست که روش یادشده حتما به نتیجه برسد تا وقتی که متخصص کایروپراکتیک این کار را انجام دهد و ببیند عکس العمل بدن بیمار در مقابل آن چیست، چون فرضیه در این روش فقط رها کردن سیستم عصبی است. تجربه من در زمینه کایروپراکتیک نشان داده که این روش به درمان میگرن یاری می نماید، ولی نمی توانم بگویم کایروپراکتیک به همه بیماران یاری می نماید تا وقتی که به مرحله انتخاب این روش به عنوان درمان وارد شویم.

رهاکردن عصب ها برای درمان میگرن

درواقع، مکانیسم عملکرد کایروپراکتیک این گونه است که سیستم عصبی رها می نماید تا بدن به صورت درمانگر، خود را درمان کند. البته تا وقتی که این روش روی بدن بیمار انجام نگردد، نمی توان گفت که نتیجه می دهد یا خیر. فرضیه کایروپراکتیک این است که اگر ستون فقرات در قسمت گردن تحت فشار باشد یا به اصطلاح، مهره سر جای اصلی اش قرار نگرفته باشد و به سیستم های عصبی گردن فشار وارد کند، در این صورت سیستم عصبی در برزو سردردهای میگرنی تحریک نماینده است.

متخصص کایروپراکتیک با تنظیم ستون فقرات و برداشتن فشار به شکل تدریجی و به مرور زمان از روی سیستم عصبی و مهره ها باعث می گردد، اطلاع رسانی در بدن بهتر انجام گردد، در نتیجه، فضایی ایجاد می گردد که بدن بتواند خود را مانند یک زخم ترمیم کند. این روش می تواند با کم کردن درد بیمار یا راحت تر کردن گردن تاثیرگذار باشد. متخصص با یاری کایروپراکتیک، بدون تجویز دارو و جراحی و فقط با انجام مانورهایی با دست روی بدن بیمار براساس تکنیک های مختلف کایروپراکتیک، برای درمان بیماری کوشش می نماید.

کایروپراکتیک سن و سال نمی شناسد

کایروپراکتیک را در هر سنی می توان انجام داد، چون براساس فرضیه بایومکانیک بدن، یعنی استفاده از اصول مکانیک در سیستم های بیولوژیکی مانند انسان، جانوران، گیاه، اندام، یاخته (سلول) است. متخصصان کایروپراکتیک معتقدند که سیستم مکانیکی بدن که درباره میگرن، ستون فقرات در قسمت گردن است، درست عمل نمی نماید و مانند لولای دری شده که ثابت است و متخصص کایروپراکتیک آن را آزاد می نماید. البته اگر بیمار مسائل دیگری مانند پوکی استخوان داشته باشد، اجرای این روش به تشخیص متخصص بستگی دارد.

نه به دارو!

دارو در روش درمانی کایروپراکتیک تجویز نمی گردد، بلکه بیشتر درباره نوع تغذیه، نحوه خوابیدن، مراقبت های روزانه تاکید و آگاهی رسانی می گردد و متخصص در این روش، بیشتر با سیستم طبیعی بدن سر و کار دارد که در طول دوره درمان، عملکرد این سیستم به بیمار آموزش داده می گردد.

طول دوره درمان با کایروپراکتیک

مدت زمان درمان فرق دارد، مثلا من بین 7 تا 10 روز برای گرفتن نتیجه، کایروپراکتیک روی بیماران انجام می دهم، اما دقیقا نمی توان مدت زمان ثابتی را برای درمان تعیین کرد، چرا که انسان ها و عکس العمل بدن آن ها نسبت به درمان فرق دارد و استاندارد کلی ندارد؛ اما برای این که بدانیم این روش به بیمار یاری می نماید یا خیر، باید این مراحل طی گردد تا نتیجه آن را روی بدن بیمار ببینیم. مانند این که یک فرد با خوردن یک نوع قرص مُسکن بهبود می یابد، ولی فردی دیگر با خوردن همان مسکن، نتیجه متفاوتی می گیرد.

در کایروپراکتیک تا بیمار به سیستم درمانی وارد نگردد، عکس العمل او در مقابل این روش درمانی به شکل استانداردی قابل پیش بینی نیست. ممکن است فردی بعد از آغاز دوره کایروپراکتیک، تا مدت ها تحت نظر باشد؛ مثل این که کسانی که میگرن شدید دارند، سال ها دارو مصرف می نمایند، فیزیوتراپی می نمایند یا تحت مراقبت های ویژه هستند که پزشکان با طرز تفکرهای مختلف به بیمار توصیه می نمایند. این طور نیست که کایروپراکتیک انجام دهید و جاودانه درمان شوید؛ اما با این روش می آموزید که چه چیزی به شما یاری می نماید.

آنالیز اثرگذاری کایروپراکتیک

مهم ترین مکانیسمی برای ارزیابی اندازه تاثیر کایروپراکتیک روی بیمار، آنالیز حال بیمار است. البته در ابتدای آغاز درمان، تصاویری از بدن گرفته می گردد، اما در دورانی که این فرایند را طی می کنیم، از بیمار پرسیده می گردد که حالش چطور است. در مقابل پاسخ به این پرسش، درمان ادامه می یابد و اگر تغییری در بیمار ایجاد نگردد، در مان نیز متوقف می گردد. مقیاس اصلی برای من، این است که بیمار در حال به دست آوردن بهبودی نسبی اش است، چون مثلا امکان دارد دیسک گردن یک فرد بیرون باشد، اما هیچ عکس العملی نشان ندهد. معیار، عملکرد سیستم عصبی است که در مقابل درمان چه واکنشی دارد.

هزینه یا آگاهی؛ موانع کایروپراکتیک

هزینه ای که برای هر جلسه درمان کایروپراکتیک از بیمار گرفته می گردد، به شرایط بیمار و تعرفه هایی بستگی دارد که سازمان نظام پزشکی اعلام می نماید. علم پزشکی در ایران از حدود 200 سال پیش وارد شده و کایروپراکتیک از حدود 20 سال پیش، در این مدت بسیاری از مردم مشتاقانه برای درمان این روش را انتخاب نموده اند. مشکل این است که در ایران، آن طور که بقیه رشته ها معرفی شده اند، تبلیغ و اطلاع رسانی مناسبی درباره کایروپراکتیک نشده است.

کایروپراکتیک در کشورهای دیگر در دانشگاه ها تدریس می گردد، اما در ایران هنوز این رشته را در دانشگاه ها نداریم، در نتیجه مردم نسبت به کایروپراکتیک آگاهی ندارند و این روش بیشتر به وسیله بیماران به یکدیگر معرفی می گردد. اکنون در ایران، نسبت به بقیه انواع درمان ها مقرون به صرفه تر است، اما اطلاع رسانی درست درباره آن نمی گردد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2517

به "کایروپراکتیک؛ درمان میگرن با دست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کایروپراکتیک؛ درمان میگرن با دست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید