کشف شیوه ای برای خنک نگه داشتن اجزای الکترونیکی

به گزارش مجله آیرخ، خبرگزاری خبرنگاران- محققان نشان دادند که در مقیاس نانو با استفاده از یک ترفند می توان قطعات الکترونیکی را سرد کرد، این فناوری را می توان برای خنک نگه داشتن اجزای الکترونیکی مورد استفاده قرار داد.

کشف شیوه ای برای خنک نگه داشتن اجزای الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از ایران نانو، توسعه فناوری با قدرتمندی بیشتر در حال اجرا است، اما این توسعه همواره با مشکل گرما همراه بوده است.

تلفن ها، لپ تاپ ها و سایر دستگاه ها وقتی بیش از حد کار می نمایند، مستعد گرم شدن بیش از حد هستند. این موضوع برای چندین دهه مانعی در برابر نوآوری بوده است.

مارگارت مورنان، فیزیکدان JILA، یک مؤسسه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه کلرادو بولدر و مؤسسه ملی استاندارد و فناوری، گفت: ناتوانی در کنترل گرما یکی از محدودیت های بزرگ در فناوری نانو است. این مشکل کامپیوتر های کوانتومی آینده و حتی کامپیوتر های خانگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی می افزاید: اگر لپ تاپ خود را برای مدت طولانی روی پای خود نگه دارید، یا اگر مدتی در حال اجرا یک بازی با تلفن همراه خود هستید، به سرعت متوجه خواهید شد که مدیریت گرما در آن بسیار حیاتی است.

کنوبلوخ و مورنین از نویسندگان مشترک یک مقاله هستند که ممکن است بخشی از مشکل توزیع گرما را حل نموده باشد. به طور معمول، اجسام فلزی داغ برای خنک شدن مؤثر به فضا احتیاج دارند. محققان چیزی بسیار متفاوت در سطح نانو پیدا کردند.

کنوبلوخ می گوید: اگر مجموعه ای از این منابع گرمایی بسیار کوچک را انتخاب کنید و آن ها را محکم در کنار هم قرار دهید، بسیار مؤثرتر و سریع تر از زمانی که آن ها را از هم دور کنید، سرد می شوند.

میله های فلزی در مقدار نانو که در این تحقیق استفاده شده اند از یک سلول خونی نازک تر هستند. مورنین، کنوبلوخ و بقیه اعضای تیم از یکی از قوی ترین رایانه های دنیا برای شبیه سازی نحوه تلف شدن گرما در فاصله های مختلف میله ها استفاده کردند.

هنگامی که میله ها محکم در کنار هم قرار گرفتند، انرژی گرمایی با سرعت به نسبت بالایی از بین رفت. این روشی است که می توان آن را در دستگاه های الکترونیکی گنجاند.

محمود حسین، نظریه پرداز و استاد برنامه مهندسی هوافضا، گفت: به نوعی، این یک کشف بسیار به موقع است. اگر به شرایط صنعت در حال حاضر نگاه کنید، قطعات کوچکتر و کوچکتر می شوند، و این کشف به این فرایند یاری می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2165

به "کشف شیوه ای برای خنک نگه داشتن اجزای الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شیوه ای برای خنک نگه داشتن اجزای الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید