6 مزیت فوق العاده ماساژ صورت برای زیبایی و سلامت پوست

به گزارش مجله آیرخ، اگر به سلامت پوست و بعلاوه جلوگیری از پیری پوست تان اهمیت می دهید، یکی از چیزهایی که باید در روتین پوستی تان بگنجانید ماساژ صورت است. تحقیقات و مطالعات بسیاری در این زمینه انجام گرفته که اثبات می نمایند ماساژ دادن پوست و اجزای صورت باعث کلاژن سازی و بعلاوه حفظ شادابی و سلامت پوست می گردد.

6 مزیت فوق العاده ماساژ صورت برای زیبایی و سلامت پوست

در این مطلب ابتدا به مزایای این نوع ماساژ می پردازیم سپس یک نوع ماساژ شش مرحله ای ساده و کاربردی برای صورت را برایتان ارائه خواهیم کرد. در ادامه هم به معرفی انواع و اقسام ماساژورهای صورت خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

مزایای ماساژ صورت

یکی از روش های خانگی و طبیعی بهبود شرایط پوست و پیشگیری از پیری ماساژ صورت است. اما این نوع ماساژ دقیقا چه مزایایی دارد و چطور باعث حفظ طراوت و جوانی پوست می گردد؟ در این بخش از مطلب این مزایا را با یکدیگر مرور می کنیم.

1. بهبود جریان گردش خون

ماساژ به بهبود جریان خون یاری می نماید و آن را سرعت می بخشد. هرچه جریان خون در پوست شما سریع تر باشد صورتتان به علت دریافت اکسیژن بیشتر شفاف تر و شاداب تر خواهد بود. مطالعات نشان داده اند که یک ماساژ 5 دقیقه ای اگر به صورت روتین و مرتب انجام گردد می تواند جریان خون را در پوست صورت سرعت بخشیده و سبب درخشش پوست گردد.

2. کاهش استرس

روزهایی که به یوگا یا اسپا می روید حس بسیار خوبی دارید؛ ماساژ هم همین کار را بدن و ذهنتان می نماید. زمانی که صورتتان را ماساژ می دهید با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک استرس کاهش می یابد. زمانی که مضطربید و دچار استرس هستید چند دقیقه ماساژ می تواند شما را آرام تر کند.

3. سم زدایی

ماساژ مایع لنفاوی را حرکت می دهد و سموم را از صورتتان پاکسازی می نماید. سیستم لنفاوی ترکیبی از اندام و بافت ها در بدن است که سموم و سایر مواد زاید را از بدنتان دفع می نماید. تخلیه غدد لنفاوی باعث درخشش پوست و جوانسازی آن می گردد.

4. کند کردن روند پیری پوست و مقابله با چین و چروک

همان طور که گفته شد ماساژ می تواند گردش خون را بهبود دهد. با افزایش گردش خون فراوری کلاژن افزایش پیدا می نماید. کلاژن پروتئینی است که پوست را محکم نگه می دارد و از افتادگی پوست و چین و چروک جلوگیری می نماید.

5. تغییر فرم صورت

ماساژ دادن پوست به خصوص در قسمت گونه و بعلاوه غبغب می تواند در طولانی مدت فرم چهره شما را تغییر دهد. با ماساژ دادن مداوم می توانید غبغب تان را کوچک تر کنید یا گونه هایتان را به سمت بالاتر لیفت کنید. بعلاوه برخی از دستگاه های ماساژ که خاصیت چربی سوزی دارند می توانند چربی برخی از منطقه ها صورت تان را کمتر نمایند تا بخش های دیگر برجسته تر به نظر برسند.

6. مقابله با آکنه و بهبود سریع تر جای جوش و آکنه

علاوه بر افزایش گردش خون که در کاهش آکنه صورت و بهبود سریع تر جای جوش موثر است، روغن هایی که در زمان ماساژ استفاده می کنید هم می توانند نقش موثری در بهبود آکنه و جای آن داشته باشند. موادی مانند روغن درخت چای که خاصیت ضدجوش دارد با ماساژ به برترین شکل جذب صورتتان می گردد و از بروز آکنه جلوگیری نموده در بهبود جای جوش هم موثر است.

بازگشت به لیست

انواع ماساژ صورت

ماساژ صورت انواع و اقسام مختلفی دارد. اگر به طور کلی با ماساژ آشنایی داشته باشید می دانید که این عمل درمانی که در طب سنتی شرقی و میانه آسیا نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید تکنیک ها و انواع بسیار مختلف و متنوعی دارد. ماساژ صورت هم انواع و تکنیک های مختلفی را در بر می گیرد که به اختصار برخی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

پیش از پرداختن به انواع ماساژ بایستی شما را با انواع تکنیک های ماساژ هم آشنا کنیم. برای ماساژ دادن صورت تان تکنیک های مختلفی را هم در اختیار دارید که رایج ترین آن ها عبارت اند از ورز دادن، باد کش کردن، ضربه زدن، ماساژ بند انگشتی و ماساژ ارتعاشی.

اگر می خواهید صورتتان را به شکل حرفه ای تر ماساژ دهید می توانید به سراغ مرکز های حرفه ای ماساژ و یا اسپاهای معتبر بروید و یا اینکه با استفاده از ویدیوهای آموزشی ماساژ صورت، برخی تکنیک ها را بیاموزید و صورتتان را ماساژ دهید.

ماساژ صورت شیاتسو

این ماساژ چینی، بر پایه فشار نسبتا بیشتر است و با استفاده از کف دست، بر روی نقاط خاصی از صورت، که به عنوان چاکراهای انرژی شناخته می گردد، انجام می گیرد. این ماساژ، برای تقویت عضلات و در سبب آن، کاهش چین و چروک صورت، کاربرد دارد.

ماساژ صورت سینوس

این نوع ماساژ را خودتان هم می توانید انجام دهید. تنها چیزی که ضروری است، چند دقیقه ماساژ ملایم و اعمال فشار بر روی قسمت های مناسب صورت است. بدن انسان دارای چهار جفت سینوس است که نام هر کدام از استخوان هایی که در آن ها یافت می گردد، گرفته شده است. می توانید فقط سینوس هایی را که شما را آزار می دهند ماساژ دهید یا سعی کنید هر چهار ناحیه سینوسی را ماساژ دهید.

ماساژ تخلیه سلول های لنفاوی

همان طور که پیش تر در این مطلب به آن اشاره کردیم، سیستم لنفاوی سیستمی است که ضایعات سلولی، ویروس ها، باکتری ها و مایع ها اضافی را از بدن خارج می نماید. با استفاده از ماساژ، می توانید این سلول های لنفاوی را از پوست تان خارج کنید.

ماساژ صورت کلاسیک

این نوع ماساژ، روتین ترین روش ماساژ در سالن های زیبایی و ماساژ است. این ماساژ، شامل حرکات آرامی مثل نوازش، ورز دادن و وارد کردن ضربات آرام به پوست می باشد و قصد اصلی این ماساژ، افزایش سطح فراوری کلاژن برای جوانسازی پوست است.

ماساژ صورت گواشا

این نوع ماساژ برای کاهش التهاب و درد های مزمن انجام می گردد؛ بیماری هایی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا، و بعلاوه مواردی که باعث درد ماهیچه ها و مفاصل می شوند.

بازگشت به لیست

یک ماساژ شش مرحله ای استاندارد و کاربردی برای صورت

در این بخش از مطلب یک مدل ماساژ کلاسیک شش مرحله ای را به شما آموزش می دهیم. می توانید این ماساژ شش مرحله ای ساده را به روتین روزانه تان اضافه کنید و با روزی پنج دقیقه ماساژ دادن صورتتان از مزایای فوق العاده این ماساژ بهره مند شوید. این ماساژ را می توانید با دست یا ماساژورهای دستی و یا حتی برقی هم انجام دهید.

آماده سازی پیش از ماساژ صورت

  • دست هایتان را تمیز کنید و موهایتان را به عقب ببندید.
  • صورت تان را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.
  • پوست تان را مرطوب کنید.
  • یک روغن ماساژ مناسب انتخاب کنید.
  • تا منافذ پوست نرم گردد و به نفوذ آسان روغن ها یاری کند.
  • از انگشتان خود برای حرکات دایره ای بهره ببرید تا صورت خود را به آرامی ماساژ دهید. اگر در پی سفت کردن پوست تان هستید می توانید از حرکات عمیق و تحریک نماینده بهره ببرید. اگر پوست حساس، مستعد آکنه یا چرب دارید، فشار روی پوست تان را ملایم تر کنید.
  • برای این ماساژ می توانید از دستگاه های ماساژور فلزی یا انواع رولر هم بهره ببرید.

1. پیشانی تان را ماساژ دهید

بند انگشتان تان را بین ابروهایتان قرار دهید و آن ها را به سمت خط مو حرکت دهید. این کار را پنج بار تکرار کنید.

2. ناحیه چشم را ماساژ دهید

با پوست زیر چشم باید بسیار ملایم رفتار کنید. با انگشت حلقه حرکات نرم و چرخشی بسیار ملایمی را به سمت خارج صورت انجام دهید و هر حرکت را پنج بار تکرار کنید.

3. گونه هایتان را ماساژ دهید

انگشتان تان را روی گونه در نزدیکی پل بینی قرار دهید و آن ها را روی گونه ها به سمت گوش هایتان بکشید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید.

4. ناحیه دهان را ماساژ دهید

با انگشت اشاره و وسط خود یک شکل V ایجاد کنید. انگشتان را طوری قرار دهید که انگشت اشاره بالای لب بالا و انگشت وسط زیر لب پایین باشد. به آرامی فشار دهید و به سمت گوش ها بکشید.

5. چانه تان را ماساژ دهید

کف دست ها را زیر استخوان گونه قرار دهید و به سمت خط مو ماساژ دهید.

6. گردنتان را ماساژ دهید

ماساژ صورتتان با گردن به اتمام برسانید. با حرکات عمودی از استخوان ترقوه به سمت صورت خود در جهت رو به بالا پوست را ماساژ دهید.

بازگشت به لیست

با توجه به نوع پوست چه نوع روغنی را برای ماساژ صورت انتخاب کنیم؟

برای ماساژ صورتتان باید از یک نوع روغن بهره ببرید که پوستتان در اثر اصطکاک با انگشتان دست و یا ماساژور ملتهب نگردد. اما چه نوع روغنی برای چه نوع پوستی مناسب است؟ در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت.

  • اگر پوست خشک دارید، روغن بادام، روغن آرگان و روغن مارولا برای پوست شما مناسب است.
  • اگر پوست شما چرب است روغن جوجوبا و یا روغن هسته انگور برترین گزینه ها برای شما هستند.
  • برای پوست های حساس روغن آلوئه ورا، روغن مارینگا و روغن بابونه پیشنهاد می گردد.
  • برای پوست نرمال روغن آرگان و رتینول پیشنهاد می گردد.
  • اگر پوست جوش دار دارید و یا پوست تان مستعد آکنه است روغن دانه گل رز، روغن انار و روغن درخت چای برترین انتخاب ها برای شما هستند.

بازگشت به لیست

انواع دستگاه های ماساژور صورت

ماساژورهای صورت گستره متنوعی دارند و برندهای مختلف فراوری نماینده تجهیزات زیبایی در فراوری دستگاه های نو و کارآمدتر ماساژ از یکدیگر پیشی می گیرند. انواع و اقسام دستگاه های ماساژ را می توانید در بازار پیدا کنید. از ماساژورهای دستی بسیار ساده تا ماساژورهای برقی چند کاره که با فن آوری های الکتریکی و ارتعاشی پوست صورت را ماساژ می دهند. چند نمونه از این ماساژورها را در این بخش از مطلب با یکدیگر مرور می کنیم.

رولرهای سنگی

این رولرها به این علت که بیشتر با سنگ جید یا همان یشم ساخته می شوند با نام جیدرولر هم شناخته می شوند. این نوع ماساژورها یکی از ابزارآلات طب چینی هستند که قدمتی بسیار طولانی دارند.

رولرهای سنگی که علاوه بر سنگ جید با رزکوارتز یا آمیتیست هم ساخته می شوند می توانند ابزاری بسیار کاربردی در ماساژ باشند. ماساژ روتین به وسیله جیدرولر می تواند جریان خون در صورت را بهبود ببخشد، به تخلیه غدد لنفاوی یاری کند و با افزایش سرعت جریان خون سبب نفوذ بیشتر و عمیق تر سرم ها و محصولات مراقبت از پوست گردد.

غلطک CRYO یا رولر فلزی

رولرهای فلزی ماساژور صورت به وسیله کرایوتراپی یا تحریک پوست با سرما باعث افزایش گردش خون ، فراوری کلاژن و تخلیه سموم لنفاوی در پوست می شوند. این نوع رولر های فلزی را باید قبل از استفاده در یخچال بگذارید تا دمای آن پایین بیاید.

آیس رولر و گوی های یخی

هر دو نوع این ابزارهای هم به وسیله تحریک پوست با سرما برای تخلیه غدد لنفوی و برطرف التهاب باعث طراوت پوست می شوند. علاوه بر این این آیس رولرها و گوی های یخی برای آفتاب سوختگی و سردرد هم می توانند به دردتان بخورند.

گواشا یا سنگ ماساژ

سنگ ماساژ که گواشا هم نامیده می گردد بسته به طریقه ماساژدرمانی گستره متنوعی را شامل می شوند. این سنگ ها قابلیت نگه داشتن گرما و انرژی را در خود دارند. بسیاری از این نوع سنگ ها می توانند با جذب انرژی های اضافی بدن در هنگام ماساژ جریان خون را تنظیم نموده و تعادل یکنواختی را در بدن و صورت ایجاد نمایند.

ماساژور های برقی

ماساژورهای برقی بسیار متنوع اند. این ابزارهای ماساژ یا به صورت ایجاد جریان و ارتعاش و یا ایجاد ضربات نرم پوست را ماساژ می دهند. تکنولوژی موجود در برخی از این ماساژورها بسیار پیشرفته است به عنوان مثال برخی از ماساژورهای صورت برقی به وسیله تزریق یونی باعث بهبود پوست می شوند و یا برخی دیگر قابلیت چربی سوزی دارند و می توانید صورتتان را با یاری این ماساژورها زاویه سازی کنید و یا صورتتان را فرم دهید.

بازگشت به لیست

در آخر

امروزه روش های زیادی برای جوانسازی و حفظ طراوت و شادابی پوست وجود دارد اما بسیاری از این روش ها دارای عوارض هستند و یا هزینه زیادی دارند. ماساژ صورت را می توان یکی از ارزان ترین و سالم ترین روش های زیبایی و حفظ جوانی پوست دانست. تنها نکاتی که باید رعایت کنید این است که اولا صورتتان را شکل روتین و منظم ماساژ دهید و دوم این که از روغن هایی مناسب برای نوع پوست خودتان بهره ببرید.

ماساژورهای دستی هم با توجه به هزینه پایینشان می توانند بسیار ارزان و کارآمد باشند. اگر خواستید ماساژ را به شکل حرفه ای تری دنبال کنید و در زمان کوتاه تری جواب بگیرید می توانید به سراغ ماساژوهای برقی پیشرفته بروید و بر حسب نوع مشکل پوستی تان و انتظاراتی که از پوستتان دارید نوع ماساژور مورد نظرتان را تهیه کنید.

منابع: healthline, skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2343

به "6 مزیت فوق العاده ماساژ صورت برای زیبایی و سلامت پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 مزیت فوق العاده ماساژ صورت برای زیبایی و سلامت پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید