آتش بس محور گفت وگوی آمریکا با رهبران کابل

به گزارش مجله آیرخ، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان به کابل سفر و با رهبران حکومت وحدت ملی ملاقات کرد.

آتش بس محور گفت وگوی آمریکا با رهبران کابل

به گزارش ایسنا، گفته شده که ارائه اطلاعات در خصوص سفر زلمای خلیل زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان به قطر و پاکستان و تامین آتش بس میان طالبان و دولت پیش از شروع گفت وگوهای بین الافغانی مهمترین موضوع مورد بحث در این ملاقاتها بوده است.

این ملاقاتها در حالی صورت می گیرند که گفت وگوها میان طالبان و آمریکا پنج روز پیش به طور موقت متوقف شد.

یک منبع دیپلماتیک به بی بی سی گفت، احتمالا ظرف دو هفته آینده مذاکرات از سر گرفته شده و تا سال نو توافق نهایی صورت خواهد گرفت.

طالبان نیز گفته اند آنها در حال مشورت و رایزنی با رهبران شان هستند.

پنج روز پیش، مذاکرات طالبان و آمریکا پس از حمله طالبان به پایگاه بگرام به طور موقت متوقف شد. خلیل زاد گفت، طالبان باید نشان دهند که مایل هستند و می توانند به خواست افغانستان برای صلح پاسخ دهند.

او در توییتی با اعلام خبر این توقف موقت نوشت: ما مکث کوتاهی می کنیم تا آنها با رهبری خود در خصوص این موضوع اساسی مشورت نمایند.

در بیانیه ریاست جمهوری افغانستان آمده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور در ملاقات امروز با خلیل زاد، روی چگونگی تامین آتش بس و پرداختن به پناهگاه های امن طالبان در بیرون از افغانستان بحث نموده است.

گفته شده، غنی نگرانی اش را در خصوص ادامه خشونت ها از سوی طالبان ابراز داشته و تاکید نموده که تمام مردم این کشور خواستار یک صلح پایدار هستند.

در بیانیه ریاست اجرایی نیز آمده که عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان ابراز امیدواری نموده که مذاکرات جاری به سرانجام خشونت و جنگ در افغانستان منتهی گردد.

خلیل زاد هم در ملاقات با عبدالله گفته او نیز امیدوار است دور تازه مذاکرات، کاهش خشونت ها و شروع گفت وگوهای بین الافغانی را به دنبال داشته باشد.

طالبان و آمریکا در آستانه امضای توافقنامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل در 14 شهریور منجر به کشته شدن 12 نفر از جمله یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مذاکره با طالبان را متوقف کرد.

پس از توقف تقریبا سه ماهه بعد از تبادل سه زندانی گروه حقانی از جمله انس حقانی، برادر رهبر کنونی گروه حقانی و معاون گروه طالبان، در مقابل دو استاد دانشگاه آمریکایی این گفت وگوها در اواسط ماه مارس از سر گرفته شدند.

دولت افغانستان نیز آن موقع گفت که رهایی این سه زندانی با هدف زمینه سازی برای شروع مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان اجرا شده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 789

به "آتش بس محور گفت وگوی آمریکا با رهبران کابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش بس محور گفت وگوی آمریکا با رهبران کابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید