مشکل زباله های الکترونیکی رفع می گردد

به گزارش مجله آیرخ، محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری طرحی برای بازیافت زباله ها انجام داده اند.

مشکل زباله های الکترونیکی رفع می گردد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، حجم عظیمی از زباله های الکترونیکی را تصور کنید که هر روز نیز بر میزان آن افزوده می گردد. به نظر شما محیط زیست تا کجا گنجایش هضم این همه زباله های مسموم را خواهد داشت؟ این درحالی ست که این زباله ها در حقیقت گنج مخفی هستند و بازیافت آنها بسیار مالی است.

در یک سوء ارزشمند بودن آنها و در سوی دیگر خطرناک بودنشان قرار گرفته است. اما محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری طرحی برای بازیافت این زباله ها انجام داده اند.

زباله های الکترونیکی به دلیل محتوای غنی فلزی شان شامل فلزهای خطرناک و ارزشمند و همچنین حجم عظیم فراوریشان مهمترین زباله قرن محسوب می شوند که دو تا سه برابر سریع تر از سایر جریان های زباله های شهری در حال فراوری است. از این رو کشورهای بزرگ و توسعه یافته اروپایی و آمریکایی این زباله ها را به شیوه های مخالف قانون بشر به کشورهای دنیا سوم می فرستند. 75 تا 80 درصد این زباله ها از کشورهای اروپایی و آمریکا به کشورهای آسیایی و اروپایی فرستاده می گردد.

جهنم واقعی زباله های الکترونیکی و تأثیرات مخرب آن، نه در چین یا قاره آسیا که جایی در غرب قاره آفریقا و در قلب کشور غنا است. حاشیه پایتخت غنا تبدیل به یکی از بزرگ ترین زباله دانی های الکترونیکی و مسموم ترین محیط زیست دنیا شده است. اما سوال مهم و اساسی اینجا مطرح می گردد که این کشورها با علم به ارزش مالی زباله های الکترونیکی، چرا آنها را در کشورهای دیگر در حقیقت دور می ریزند در حالیکه استخراج فلزات این زباله ها به روش هیدرو و پیرومتالورژی روشی نه چندان سخت برای آنان است؟ نکته آنجایی است که آنها به همان اندازه که به ارزش مالی این زباله ها آگاهند به میزان مسمومیت و خطر این زباله ها اشراف دارند. پس برای بازیافت این زباله ها باید اقدامی کرد.

برای استخراج فلزات زباله های الکترونیکی با استفاده از روش های شیمیایی برای استخراج هر فلز یک معرف شیمیایی باید استفاده گردد و هر فلز چرخه و فرایند مربوط به خود را دارد . اما در روش پیشنهاد شده در این طرح بسیاری از فلزات طی یک مرحله جدا می شوند و این به معنای اقتصاد و صرفه کاری است. در روش شیمیایی مقادیر بسیار زیادی اسید احتیاج است در حالی که در روش پیشنهاد شده این مقدار به مراتب تقلیل می یابد.

در روش شیمیایی به درجه حرارت و فشار خاصی احتیاج است که باید به سیستم اعمال گردد در حالیکه در روش زیستی قسمت زیادی از کار در دما و شرایط محیط انجام می گردد. این روش ساده، ارزان، نوین و مالی است که از مزیت های دو روش شیمیایی و زیستی در کنار هم استفاده شده است و یک هم افزایی قوی را ایجاد نموده اند. در این روش تقریبا تمام فلزات قابلیت استخراج دارند و فقط ممکن است راندمان بعضی کمتر باشد در حالیکه در روش شیمیایی هم هر فلزی توانایی استخراج ندارد و هم در صورت استخراج در بسیاری از موارد ممکن است ارزش استخراج نداشته باشد. همچنین مهم ترین ویژگی انجام این طرح رهاندن کشور از شر این زباله هاست.

هر اقدام و قدمی برای فرهنگسازی و بازیافت این زباله های خطرناک قابل تقدیر است. همچنین که خبری مبنی بر فراوری مدال های المپیک 2020 توکیو با قطعات بازیافتی کامپیوتری منتشر شد که این اقدام خود یک عمل در راستای حفاظت از محیط زیست و استفاده مجدد از مواد دور انداخته شده نیز محسوب گردد. بنابراین توجه به این نکته که این ضایعات می تواند فواید بسیاری داشته و به آسانی از کنار آن رد نشویم حائز اهمیت است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 867

به "مشکل زباله های الکترونیکی رفع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل زباله های الکترونیکی رفع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید