از خواص برگ اکالیپتوس چه میدانید؟

به گزارش مجله آیرخ، برگ اکالیپتوس خواص بی شماری دارد و می تواند به کاهش درد، افزایش آرامش و درمان سرماخوردگی کمک کنند. بسکمک از محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک نیز حاوی عصاره این گیاه هستند که می توان آن ها را استنشاق کرد یا به صورت موضعی به کار برد. نوشیدن دمنوش اکالیپتوس بی خطر محسوب می شود، اما هرگز روغن اکالیپتوس را به صورت خوراکی مصرف نکنید. به طور کلی توصیه می شود قبل از شروع درمان با اکالیپتوس با یک پزشک مشورت نمایید.

از خواص برگ اکالیپتوس چه میدانید؟

اکالیپتوس چیست؟

اکالیپتوس به سردهٔ بزرگی از درختان گل ده اطلاق می گردد که بیش از 700 گونهٔ مختلف را در بر می گیرد که اغلب آنها در نیوزیلند و استرالیا وجود دارند. برخی از گونه های رایج اکالیپتوس در جنوب شرق آسیا نیز به وفور وجود دارند. گونه های مختلف اکالیپتوس از لحاظ مقدار بسیار متفاوت اند.

بااین حال همهٔ گونه های آن برگ هایی دارند که با غده های روغنی پوشیده شده اند. بیشتر خواص اکالیپتوس نیز از این غده های روغنی سرچشمه می گیرد. در بین گونه های مختلف اکالیپتوس اکالیپتوس نیلی عمده ترین منبع برای تهیهٔ روغن اکالیپتوس در سطح جهان است.

اکالیپتوس به خاطر فوایدش به بسکمک از منطقه ها استوایی نیز راه یافته است. بااین حال هنوز هم از صادرات عمدهٔ قارهٔ اقیانوسیه محسوب می گردد. هزاران سال است در طب چینی ها، هندی ها، یونانی ها و سایر نقاط اروپا برای درمان بسکمک از بیماری ها از اکالیپتوس استفاده می گردد.

پس از فرایندهای تبخیر و تقطیر برگ اکالیپتوس، روغنی به دست می آید. این روغن مایعی بی رنگ با بوی چوبی، شیرین و قوی است. روغن اکالیپتوس حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام اوکالیپتول است.

برگ اکالیپتوس حاوی فلاوونوئیدها و تانن هاست. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند و تانن ها نیز ترکیباتی هستند که به کاهش التهابات کمک می نمایند.1

خواص

اگر دچار آلرژی هستید چند قطره روغن اصلی اکالیپتوس به مایع شست و شوی لباس هایتان اضافه کنید.

در صورت سرماخوردگی، گرفتگی بینی مقداری برگ تازه یا خشک را در ظرفی پر از آب بریزید و آن را بجوشانید تا بخار گردد. بعد دو طرف فک های خودتان را با آن بخور دهید و مراقب باشید هرگز به طور مستقیم تمام صورت را بخور ندهید.

افراد مبتلا به دیابت پنج گرم برگ را با یک لیوان آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کرده، صاف نمایند و بعد از غذای صبح و عصرانه آن را به جای چای میل نمایند.

برای پایین آوردن تب ده گرم برگ را با یک لیوان آب جوش دم کنید و روزی دو تا سه بار بنوشید.

یکی دو گرم برگ را کوبیده روی لثه در جای خالی دندان بگذارید و روی آن فشار بیاورید تا خون­ریزی دندان بند آید.

اکالیپتوس ضد عفونی محیط و فضای محل سکونت نیز هست به این منظور مقدار زیادی برگ را با آب بجوشانید تا بخار آن فضا را فرا گیرد.

برای دفع سوسک و حشرات پارچه یا لباس­های مندرسِ خود را به چندین قطره روغن اصیل اکالیپتوس آغشته کنید و آن­ها را در کمد لباس هایتان بگذارید موجب دفع حشرات موزی که معروف به سوسک اساسیه هستند می گردد.

ضد میکروب است.

برخی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می دهد.

بر طرف نماینده درد مفاصل است.

علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو موجب رفع احتقان بینی نیز می گردد.

ضدباکتری و ضد عفونی نماینده است و برای همین می تواند به درمان عفونت های ادراری کمک کند.

جای نیش حشرات را تسکین می دهد.

این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می دهد.

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است.2

نحوه مصرف اکالیپتوس

برگ های اکالیپتوس را می توانید از عطاری ها خریداری کنید و به روش های مختلفی از خواص آن ها بهره مند شوید. این روش ها عبارتند از:
1. دمنوش
شما می توانید برگ های خشک شده اکالیپتوس را به یک فنجان آب جوش یا یک قوری آب جوش اضافه کنید و منتظر بمانید تا دم بکشد.
2. رایحه درمانی یا آروماتراپی
چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک ظرف دیفیوزر یا آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید رایحه آن در هوا پخش گردد.
3. برگ های کامل
برگ های اکالیپتوس را در حمام خود آویزان کنید یا آ نها را به آب گرم داخل وان اضافه نمایید.
4. دستگاه های دافع حشرات
از روغن یا عصاره اکالیپتوس و لیمو در این دستگاه ها برای دفع حشرات استفاده نمایید.
5. موضعی
چند قطره روغن اکالیپتوس را به روغن حامل، مانند روغن نارگیل، اضافه نمایید و آن را برای بهبود احتقان روی قفسه سینه اعمال کنید.

شما همچنین می توانید از بسکمک از محصولات حاوی اکالیپتوس، مثل آدامس ها، دهانشویه ها و بخور ها استفاده نمایید.3

خواص بخور اکالیپتوس

از اکالیپتوس برای خوشبو کردن هوای محیط استفاده می گردد.

اسانس اکالیپتوس دارای خاصیت ضد میکروبی مناسبی در مقابل برخی از باکتریها است و در حالت کلی اثرات ضد میکروبی این گیاه بیشتر روی باکتری های گرم مثبت است.

از خواص بخور اکالیپتوس، ضد عفونی کردن مجاری تنفسی است و از بخور برگ های اکالیپتوس می توان برای درمان التهاب غشاء مخاطی استفاده کرد.

از بخور این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه ها، بینی و گلو استفاده می گردد و می تواند برخی از گونه های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچ ها را از بین ببرد.

بخور اکالیپتوس موجب کاهش میکروب ها در سینوس ها می گردد.

اکالیپتوس در برونشیت های ساده یا عفونی که با خروج خلط فراوان همراه است، نتیجه مطلوبی دارد. همچنین وجود دو خاصیت توام قابض و ضد میکروبی در اکالیپتوس، باعث شده که در بیماری های مختلف مجاری ادرار از آن استفاده گردد.

خواص بخور اکالیپتوس برای کسانی که سینوزیت دارند تا حدی می تواند مفید باشد؛ اکالیپتوس درمان نماینده سینوزیت نیست ولی برخی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می دهد.4

نحوه استفاده از خواص بخور اکالیپتوس

به منظور استفاده استنشاقی از این گیاه داروئی، 5 تا 10 قطره از روغن اکالیپتوس را به 2 لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آنرا استنشاق کنید.

جهت افزایش رطوبت و ضدعفونی شدن هوای داخل اتاق، میتوان چند قطره از روغن گیاه اکالیپتوس که از برگ آن تهیه می گردد را در مخزن داروی دستگاه بخور ریخته تا با رطوبت هوا مخلوط گردد و همزمان مجاری تنفسی را ضدعفونی و بهبود بخشد.

برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی، می توان مستقیما از برگهای گیاه استفاده کرده، پس از شستن برگها چند عدد از آن را داخل ظرف آب گرم ریخته و بخور داده گردد. همچنین می توان از محلولهای بخور اکالیپتوس موجود در بازار استفاده کرد.

مقدار و طریقه مصرف محلول بخور اکالیپتوس به این صورت است که روزانه چند مرتبه، هر بار یک قاشق سوپ خوری از محلول را در یک ظرف مناسب با آب داغ (درحال جوشیدن نباشد) ریخته و به مدت 5 الی 10 دقیقه، در حالی که چشم ها بسته است، بخور داده گردد.4

عوارض جانبی و هشدار های استفاده از اکالیپتوس

براساس اعلام انجمن ملی آروماتراپی هالیستی، برخی از روغن های اسانس می توانند خطرآفرین باشند، اما آن هایی که از به صورت تجاری در دسترس هستند و از برند های معتبرند، در صورت استفاده درست بی خطر هستند؛ بنابراین به طور کلی می توان از محصولات اکالیپتوس با خیال راحت به صورت موضعی استفاده کرد.

اما روغن اکالیپتوس هرگز نباید به صورت مستفیم و قبل از رقیق شدن، بر روی پوست استفاده گردد. برای رقیق سازی روغن اکالیپتوس باید بین 1 تا 5 درصد از این روغن را با 95 تا 99 درصد روغن حامل ترکیب کنید. این معادل تقریبا یک تا پنج قطره روغن اسانس به ازای هر اونس روغن حامل است.

اکالیپتوس می تواند باعث تحریک پوست و احساس سوزش گردد. همچنین از آن نباید در نزدیکی چشم استفاده کرد. بسیار مهم است که قبل از استفاده از اکالیپتوس یک تست حساسیت انجام دهید.

برای این کار، مقداری از روغن رقیق شده را روی نقطه ای از بازو بمالید و اگر بعد از 24 ساعت علائمی مشاهده نکردید، استفاده آن را بی خطر در نظر بگیرید.

آلرژی ممکن است به مرور زمان ایجاد گردد؛ بنابراین اگر قبلا به روغن اکالیپتوس حساسیت نداشته اید، اما اکنون علائم آلرژیک مشاهده می کنید، مصرف آن را قطع نمایید.

هشدار
هرگز روغن اکالیپتوس را به صورت خوراکی مصرف نکنید، چراکه سمی است.

عوارض جانبی این گیاه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال

حالت تهوع

استفراغ

درد و ناراحتی معده

علائم مسموسیت با اکالیپتوس عبارتند از
سرگیجه

احساس خفگی

کوچک شدن مردمک چشم

تذکر
توجه به این نکته مهم است که اکالیپتوس با برخی دارو ها نیز تداخل دارد و ممکن است بر کبد اثر بگذارد. همچنین استفاده از روغن های اسانس اکالیپتوس برای بچه ها و مادران باردار بدون مشورت با پزشک نباید انجام گردد.3

پینوشتها

1.www.chetor.com

2.www.tabaye.ir

3.www.setare.com

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2038

به "از خواص برگ اکالیپتوس چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خواص برگ اکالیپتوس چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید