استراتژی امنیت سایبری مالزی و حضور در ترتیبات بین المللی

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران، گروه بین الملل- مهدی پورحسنی: یکی از جنبه های مهم استراتژی امنیت سایبری مالزی حضور در ترتیبات بین المللی برای تاثیر گذاری بر هنجارهای بین المللی، مشارکت در نشست ها و تبادل اطلاعات و ایجاد ارزش های مشترک در موضوعات مرتبط با امنیت سایبری می باشد.

استراتژی امنیت سایبری مالزی و حضور در ترتیبات بین المللی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سال 1991 برنامه ای را برای دانش بنیان شدن اقتصاد مالزی تا سال 2020 طراحی کرد که وابستگی به فناوری اطلاعات را در این کشور به دنبال داشت.

در این میان وزارت علوم، فناوری و نوآوری مالزی با توجه به اهمیت ایجاد محیط امن برای کار و فعالیت در فضای مجازی در این کشور در سال 2005 مطالعه ای را انجام داد و در آن ضمن ارزیابی شرایط اخیر در زیر ساخت های حیاتی، نقشه راه و برنامه ریزی برای سیاست امنیت سایبری این کشور را طراحی کرد و جنبه های گوناگونی شامل رگولاتوری، رابطه بخش خصوصی و دولتی، جنبه های نهادی و امور بین المللی را در برنامه ریزی های خویش جای داد. طبق تعریف مالزی امنیت سایبری در زیر ساخت هایی حیاتی بکار می رود و زیر ساخت های حیاتی به دارایی هایی مجازی و فیزیکی گفته می گردد که کارکرد آن حیاتی بوده که در صورت تخریب و عدم کار اثرات ویرانگری برقدرت مالی، تصویر ملی، امنیت و دفاع ملی، کارکرد دولت، سلامت و امنیت عمومی بر جای می گذارد.

این زیرساخت ها در بخش های حمل و نقل، بانک،انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب، خدمات دولتی، غذا و کشاورزی می باشد. در سند امنیت ملی این کشور که در خصوص امنیت سایبری است بر اطمینان از محیط سایبری امن به ویژه در خصوص زیرساخت های حیاتی اطلاعاتی کشور به وسیله مدیریت جامع خطرات تاکید شده است.

در بیانیه چشم اندازامنیت سایبری مالزی، زیرساخت اطلاعات ملی حیاتی مالزی باید امن، منعطف، متکی به خود و آمیخته شده با فرهنگ امنیت این کشور است که رفاه، ثبات و ثروت ایجاد می نماید. این کشور در سال 2017 آژانس امنیت سایبری را برای راهنمایی مسائل امنیت سایبری، مقابله با تهدیدات سایبری و تقویت شبکه منطقه ای و دنیای در این حوزه ایجاد کرد.

ابتکارهای منطقه ای و بین المللی

یکی از جنبه های مهم استراتژی امنیت ملی سایبری مالزی حضور این کشور در ترتیبات بین المللی و منطقه ای برای ایجاد هنجارهای مشترک فضای مجازی، تبادل تجربات و اطلاعات و حضور در بازار های کشور های هدف می باشد.

در این خصوص مالزی در گروه کارشناسان دولتی سازمان ملل متحد برای فناوری اطلاعات و ارتباطات از سال 2014 عضو بوده است. همچنین این کشور در ابتکار امنیت سایبری برای پیشرفت متقابل که با پیشگامی کره جنوبی ایجاد شد مشارکت نمود.

مشارکت در ابتکار سه جانبه با حضور کشور های اندونزی و فیلیپین در مانیل در سال 2017 نیز از جمله مشارکت های منطقه ای مالزی به شمار می رود که در آن در خصوص مسائل امنیتی مانند محتوای تروریستی در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی و جلوگیری و مبارزه با سو استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انتشار محتوای تروریستی تاکید شد.

گفتگوی سایبری با اتحادیه اروپایی در چارچوب گفتگوهای سایبری اتحادیه اروپا و آسه آن که امسال نیز در بانکوک به بیانیه مشترک منجرشد.

یادداشت تفاهم منعقد شده بین هند، مالزی، سنگاپور و ژاپن در سال 2015، یادداشت تفاهم دو جانبه با کره جنوبی و مراکش نیز در چارچوب دو جانبه قابل آنالیز است که در آن به تبادل اطلاعات، تجربه و کار های مشترک سایبری از جمله کار بر روی آزمایشگاه های سایبری تاکید شده است.

چنین به نظر می رسد مالزی یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه امنیت فضای مجازی است کسب رتبه هشتم بین یکصد و هفتاد و پنج کشور دنیا در شاخص امنیت فضای مجازی در اتحادیه دنیای ارتباطات راه دور از جمله موفقت های این کشور در عرصه امنیت فضای مجازی می باشد هر چند بعضی گزارش ها حاکی از این است این کشور هنوز از حملات سایبری رنج می برد به گونه ای که حدود 12 میلیارد دلار حجم خسارات وارده به این کشور دراثر حملات سایبری می باشد که ضروری است با ایجاد هنجارهای مشترک و همکاری بیشتر با دیگر کشورها و تشکیل ائتلاف های دنیای و منطقه ای به ایجاد جامعه دنیای امن یاری کرد زیرا با توجه به فرامرزی بودن تهدیدها در فضای مجازی ایجاد مکانیسم دنیای برای مبارزه با ناامنی در این فضا از ضروریات است.

منابع

https://www.sbs.ox.ac.uk/cybersecurity-capacity/system/files/Malaysia%20Cyber%20Security%20Policy.pdf

https://dfa.gov.ph/newsroom/statements-and-advisoriesupdate/13060-joint-statement-trilateral-meeting-on-security-among-the-philippines-indonesia-and-malaysia

file:///C:/Users/dell/Downloads/Malaysia%20(1).pdf

https://www.mkn.gov.my/media/story/English-National-Security-Policy.pdf

https://www.itu.int/en/ITU-D/Cybersecurity/Documents/draft-18-00706-Global-Cybersecurity-Index-EV5-print-2.pdf

https://cyberattack-event.com/KualaLumpur-2019.html

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 465

به "استراتژی امنیت سایبری مالزی و حضور در ترتیبات بین المللی" امتیاز دهید

4 کاربر به "استراتژی امنیت سایبری مالزی و حضور در ترتیبات بین المللی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی امنیت سایبری مالزی و حضور در ترتیبات بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید