اعتراض IMO به تهدیدهای آمریکا علیه نفتکش های ایران

به گزارش مجله آیرخ، به گزارش خبرنگاران، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با کیتاک لیم دبیرکل بین المللی دریانوردی (آیمو)، ضمن اعلام اعتراض ایران به مواضع خصمانه و غیرمتعارف دولت آمریکا و تهدید ناوگان دریایی و دریانوردان ایران، اقدام آمریکایی ها را خلاف قوانین تجاری، موازین حقوق بین الملل و ضوابط صنفی مطرح کرد و گفت: نباید ایمنی دریانوردان از سوی هیچ کشوری تهدید گردد.

اعتراض IMO به تهدیدهای آمریکا علیه نفتکش های ایران

راستاد در گفت و گویی تصویری با کیتاک لیم ضمن تشریح مهم ترین اقدامات اجرا شده از سوی سازمان بنادر و دولت ایران در دوران شیوع ویروس کرونا در حوزه بندری و دریایی، نسبت به تهدیدهای اجرا شده از سوی آمریکایی ها در حوزه بندری و دریایی واکنش نشان داد و خواهان رسیدگی حقوقی موضوع از سوی سازمان بین المللی دریانوردی شد.

دبیرکل آیمو نیز با قدردانی از اقدامات اجرا شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دوران شیوع ویروس کرونا، بیان نمود که از مدیریت حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی خواهم خواست تا به موضوع اقدامات و تهدیدهای آمریکا در قبال ایران تا جای ممکن رسیدگی نمایند که در ادامه مشروح کامل این گفت و گو آمده است:

دبیرکل آیمو: امیدواریم ایران الگویی برای دیگر کشورهای عضو آیمو باشد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گزارشی از اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا را ارائه کرد که دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در این رابطه، گفت: تمام اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان و مقامات دولتی شما، از گواهینامه دریانوردان گرفته تا توجه به دستور العمل های ابلاغ شده بسیار قابل توجه و تحسین برانگیز است و همانطور که می دانیم دریانوردان در حال حاضر شرایط بسیار دشواری دارند و امیدوار هستیم ایران به مجموعه اقدامات مثبت خود در این خصوص ادامه دهد و الگویی برای دیگر کشورهای عضو آیمو باشد.

راستاد: ناوگان دریایی ایران همچنان توسط امریکا تهدید می شوند!

راستاد با اشاره به اینکه تمام مجامع بین المللی نظیر آیمو و نشست G20 بر لزوم تسهیل تجارت جهانی به خصوص حمل و نقل کالاهای اساسی، مواد غذایی و دارو تاکید دارند، توضیح داد: در شرایط کنونی متأسفانه باید بگویم ناوگان دریایی ایران همچنان توسط امریکا تهدید می شوند و نه تنها ناوگان دریایی ما بلکه مشتریان ناوگان دریایی و کشتی هایی که برای پهلوگیری به بنادر ایران می آیند و حتی ترمینال های تخلیه و بارگیری ناوگان دریایی ما نیز توسط آمریکا تهدید می شوند.

وی اضافه کرد: در شرایط سخت کنونی که تمام مجامع بین المللی بر بسترسازی مناسب جهت سهولت تجارت جهانی و تأمین کالاهای اساسی تاکید می نمایند، ما همچنان تحت فشار سنگین اقدامات آمریکا هستیم و این مساله را بارها در اسناد و مدارک و مکاتبات خود بیان نموده ایم، اما هنوز شرایط سخت فشارهای اعمال شده پابرجا است.

دبیرکل آیمو: به موضوع تهدیدات آمریکا علیه نفتکش های ایران رسیدگی می کنیم

کیتاک لیم در این رابطه با اشاره به اینکه کشتیرانی بخشی حیاتی از زنجیره تأمین و تجارت است، گفت: در شرایط کنونی که شیوع بیماری باعث شده نتوانیم شرایط کشتیرانی پایدار را حفظ کنیم با این وجود مواردی این چنینی غیرتکنیکالی است و در حال حاضر درباره این موضوع نامه هایی را از طرف دولت ایران دریافت و مقالاتی را نیز در این باره در رسانه ها در خصوص شرایط پیش آمده مطالعه نموده ام و امیدوار هستم شرایط برای دریانوردان و کشتیرانی به گونه ای رقم بخورد که بتوانند فعالیت خود را در حوزه حمل و نقل بدون مشکل در در سر تا سر جهان تجربه نمایند.

وی اضافه کرد: با این وجود آنالیز های لازم را در خصوص این موضوع از طرف آیمو بر اساس کنوانسیون ها و مقررات را انجام خواهم داد و نظرات تیم مدیریت حقوقی آیمو را درباره این موضوع جویا خواهم شد، البته می دانید که آیمو در قبال رسیدگی به بعضی مسائل غیرتکنیکی و سیاسی محدودیت هایی دارد، با این حال به طور قطع از مدیریت حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی خواهم خواست تا به این موضوع تا جای ممکن رسیدگی نمایند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم، معتقد هستیم اقدامات آمریکا مستقیماً روی امنیت و عملکرد ناوبری دریایی تأثیر می گذارد، اظهار کرد: جدای از دخالت های همیشگی آمریکا در قبال فعالیت های قانونی کشتیرانی ایران، اخیراً 5 کشتی تانکر به سمت آمریکای جنوبی در حرکت بوده اند که مورد تهدیدهای آمریکا قرار گرفتند.؛ فعالیت هایی که کاملاً قانونی بوده و بر اساس قوانین بین المللی در حال اجرا است.

راستاد: اقدام آیمو در خصوص رفتارهای تبعیض آمیز آمریکا در قبال ایران چیست؟

وی اضافه کرد: این فشارها و تهدیدها قطعاً تأثیرات منفی روی دریانوردان خواهد داشت و جدای از مسائل سیاسی که آیمو اعلام می نماید نمی تواند اقداماتی در مقابله با آن داشته باشد، سوال ما این است که ملاک موجود در مقابل این چنین اقدامات تبعیض آمیزی که حق کشتیرانی آزاد را محدود می نماید چیست و چه اقداماتی می تواند از سوی سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص این رفتارهای تبعیض آمیز آمریکا در قبال ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو صورت گیرد؟

کیتاک لیم در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی راستاد، بیان نمود: می خواهم بدانم دولت ایران تا چه حد اطلاعات لازم را در اختیار آیمو قرار داده است؟ همانطور که اشاره کردید، 5 تانکر ایرانی قصد پهلوگیری در بعضی بنادر را داشته اند که با دخالت امریکا روبرو شده اند، اما نمی دانم در این مورد خاص تا چه حد اطلاعات لازم را ارائه نموده اید؟

راستاد در پاسخ به این سوال مطرح شده از سوی دبیرکل آیمو، گفت: در خصوص تمام اتفاقات و مسائل، مکاتبات لازم اجرا شده و اسناد مربوطه ارائه را نموده ایم که بعضی از آنها ممکن است در مرحله پردازش توسط وزارت امور خارجه ایران باشند و تمام مسائلی که به آن اشاره کردم اعم از تهدید تانکرهای ایرانی به آیمو اعلام شده است.

کیتاک لیم: تنش سیاسی می تواند روی فعالیت های دریانوردی کشورهای عضو تأثیر بگذارد

کیتاک لیم پس از شنیدن صحبت های مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص، گفت: یک تنش خاص سیاسی در خصوص مسائل سیاسی بین کشورهای عضو آیمو می تواند روی فعالیت های دریانوردی کشور عضو تأثیرگذار باشد و اگر این تنش های سیاسی مختص به مسائل مربوط به دریانوردی، ناوبری، امور دریانوردان و حمل بار و عزیمت به مقاصد خاص باشد، می تواند تأثیرات منفی روی فعالیت های دریانوردی داشته باشد.

تاکید دبیرکل بر کوشش آیمو برای فراهم کردن راستا توسعه و سهولت دریانوردی

وی ادامه داد: با نظر به کنوانسیون های آیمو نظیر کنوانسیون های ایمنی و حفاظت از محیط زیست، آیمو کوشش می نماید راستا لازم برای توسعه و سهولت در دریانوردی را برای کشورهای عضو فراهم کند، اما مسأله ای که ما در حال حاضر داریم، موضوعی در سطح سیاسی است و باید با جزئیات و دقت بیشتری موضوع را آنالیز کنیم تا بتوانیم عملکرد کشتیرانی را ارتقا دهیم.

دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به اینکه در گذشته نیز مواردی داشته ایم که فعالیت های کشتیرانی و دریانوردی به دلیل مسائل سیاسی مختل شده است، اعلام کرد: درآن موارد نیز آیمو تا جای ممکن اقدامات لازم را برای هموار کردن راستا برای ادامه فعالیت کشتیرانی انجام داد هرچند محدودیت هایی برای آیمو وجود داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به ماده ب بند 1 و ماده الف بند 2 در کنوانسیون تأسیس آیمو در خصوص محدودیت و تبعیض در کشتیرانی، اظهار کرد: انتظار داریم این مساله از دیدگاه حقوقی مورد آنالیز بیشتری قرار بگیرد تا بتوانیم به راه حلی مناسب برای این مشکل دست یابیم.

کیتاک لیم در انتها یادآور شد: در حال حاضر عملیات کارآمد دریانوردی در سرتاسر جهان به ویژه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و شیوع آن روی همه چیز تأثیر گذاشته و کشتیرانی نیز از این قائده مستثنی نیست و دریانوردان نیز به همین ترتیب تحت تأثیر قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: دریانوردی نیز مانند دیگر مشاغل باید تحت تشکل و اتحادیه خاص خود فعالیت نمایند و همه دریانوردان شاغل در دریاها باید تحت قوانین و نظارت اتحادیه مربوط به خود باشند، به همین دلیل است که آیمو سخت کوشش می نماید تا از دریانوردان حمایت کند و این سازمان به عنوان یکی از آژانس های سازمان ملل محدودیت هایی در اجرای سیاست های خاص خود دارد، با این حال کوشش خود را برای تاکید بر حمایت از فعالیت کشتیرانی و دریانوردان به کار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1296

به "اعتراض IMO به تهدیدهای آمریکا علیه نفتکش های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض IMO به تهدیدهای آمریکا علیه نفتکش های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید