اعلام آمادگی ایران و ویتنام برای گسترش همه جانبه همکاری ها

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران: معاون اول نخست وزیر ویتنام توضیح داد: ویتنام به عنوان رییس دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می نماید و قدردان نقش مثبت ایران در صلح و امنیت منطقه و دنیا است.

اعلام آمادگی ایران و ویتنام برای گسترش همه جانبه همکاری ها

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش حوزه دولت خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری روز سه شنبه در شروع نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ویتنام که به ریاست وی و معاون اول نخست وزیر ویتنام برگزار گردید، ابراز امیدواری کرد که این سفر و دیدارها و گفت وگوهای صورت گرفته، منشا ثمرات فراوان در گسترش روابط دو کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در میان کشورهای شرق آسیا با حفظ احترام و صندلی سایر کشورها برای ویتنام صندلی دیگری قائل هستند و با آنها احساس قرابت بیشتری می نمایند، اضافه نمود: امیدوارم ویتنام بتواند از صندلی شایسته ای که نزد دولت و ملت ایران دارد برای گسترش روابط دوجانبه نهایت بهره را ببرد.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه دولت روحانی روینمودها و سیاست های جدیدی در عرصه بین المللی اتخاذ نموده که در این روینمودها آسیا و کشورهای شرق این قاره صندلی ویژه ای دارند، گفت: سال گذشته چهلمین سالگرد برقراری ایران و ویتنام جشن گرفته شد که امیدوارم با این سفر روابط دو کشور با روندی جهشی ارتقا یابد.

شریعتمداری با بیان اینکه فکر می کنم هدف گذاری رساندن مبادلات تجاری کشور به سطح دو میلیارد دلار تمهید مناسبی در راستای برنامه ریزی برای ارتقای سطح روابط است، گفت: پتانسیل های موجود در ایران و ویتنام برای توسعه مناسبات بسیار مناسب است و باید با یک نگاه آسیب شناسانه به گذشته، حلقه های مفقوده و خلاءهای موجود در زمینه گسترش و تعمیق روابط را شناسایی و مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: باید در حوزه زیرساخت های روابط دوجانبه اسناد همکاری مشترک تهیه و تصویب گردد که به عنوان مثال امروز جای خالی یک سند همکاری راهبردی مشترک در حوزه بانکی در روابط دو کشور به خوبی احساس می گردد.

معاون اجرایی رییس جمهوری توضیح داد: هر چند دیوار بلند تحریم های ظالمانه علیه ایران ترک عمیقی برداشته و به زودی فرو خواهد ریخت اما در همین وضعیت موجود هم امکان گسترش روابط با ایران بسیار متنوع و گسترده است که روابط سطح بالای گروه زیادی از کشورها با ایران در شرایط موصوف، گواه این ادعا است.

شریعتمداری حوزه های گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه های راهسازی و ساخت فرودگاه و بندر و راه آهن، عرصه کشتیرانی و مبادلات تجاری دریایی، کشاورزی، صنعت و معدن و زیرساخت های صنعتی و معدنی، زیرساخت ها و خدمات بهداشتی و درمانی انرژی و نفت و گاز و همکاری های علمی و فناوری را از جمله زمینه هایی برشمرد که روابط دو کشور می تواند در آنها گسترش بیش از پیش یابد.

وی تاکید نمود: باید کوشش کنیم تا دو ملت ایران و ویتنام با یکدیگر و ظرفیت های همدیگر بیش از پیش آشنا شوند تا فرصت های گسترش همکاری دو جانبه سریعتر فعلیت یابد.

انگوان خوان فوک معاون اول نخست وزیر ویتنام نیز در این نشست با اشاره به اینکه وضعیت امروز ویتنام به یک ثبات نسبی رسیده و حوزه مالی مردم و دولت این کشور به سرعت رو به بهبود است، گفت: با وجود چالش های مختلف بین المللی نرخ رشد مالی ویتنام بسیار مطلوب بوده و در سال گذشته رقم صادرات ما با رسیدن به 135 میلیارد دلار از حجم واردات پیشی گرفت.

وی با بیان اینکه دولت ویتنام نهایت کوشش خود را برای ایجاد شرایط مطلوب سرمایه گذاری خارجی در این کشور انجام می دهد به حضور سرمایه گذاران بیش از 100 کشور دنیا در ویتنام اشاره نمود و اضافه نمود: سیاست های دولت ویتنام در عرصه داخلی معطوف به مدرن و نوسازی کردن زیرساخت های مالی آن کشور و در عرصه سیاست خارجی متکی بر استقلال مواضع است تا نقطه اتکاء قابل اطمینانی برای شرکای خارجی باشد.

معاون اول نخست وزیر ویتنام با اشاره به سابقه 40 ساله روابط مسالمت آمیز و محبت آمیز دو کشور گفت: همیشه برای گسترش روابط با کشورهای منطقه خاورمیانه اهمیت زیادی قائل بوده ایم و در این بین ایران از صندلی ویژه برخوردار بوده است چراکه از استقلال و گسترش روابط و نقش آفرینی بین المللی ویتنام همیشه حمایت نموده است.

وی خواستار ارتقای هر چه بیشتر روابط سیاسی دو کشور شد و توضیح داد: ویتنام به عنوان رییس دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران دفاع و حمایت می نماید و همیشه قدردان نقش آفرینی مثبت ایران در برقراری صلح و امنیت در منطقه و دنیا است.

معاون اول نخست وزیر ویتنام با ابراز امیدواری از اینکه نهمین کمیسیون همکاری های مشترک مالی دو کشور در سال 2015 برگزار گردد، خواستار ارتقاء صندلی و نقش این کمیسیون در گسترش روابط دو کشور شد.

وی تسهیل مبادلات بانکی و ایجاد امکان مبادلات تهاتری افزایش نقش بخش خصوصی همکاری در حوزه انرژی، گسترش همکاری های علمی و فن آوری همکاری در زمینه های ارتباطات، محیط زیست، کشاورزی، ماهیگیری و دامداری مبارزه مشترک تجارت مواد مخدر، گردشگری و مقابله مشترک با تروریسم و دزدی دریایی را از اولویت های مدنظر کشورش برای گسترش روابط با ایران بیان کرد و گفت: رهبران ویتنام توجه زیادی به توسعه روابط با ایران دارند و امیدوارم با جدیت و راهنمایی رهبران دو کشور روابط دو جانبه هر چه بیشتر گسترش یابد.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 412

به "اعلام آمادگی ایران و ویتنام برای گسترش همه جانبه همکاری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی ایران و ویتنام برای گسترش همه جانبه همکاری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید