برخی فیلم های پرفروش هزینه های جنگی آمریکا را تامین می نمایند
به گزارش مجله آیرخ، علیرضا ثمودی پیله رود گفت: نویسندگان این کتاب با بیان مثال هایی از فیلم های متفاوت جنگی و پرفروش کوشش کردند دیدگاه خود را تثبیت نمایند. به عنوان مثال فیلمی مانند آواتار کمتر از یک ماه توانست بیش از یک میلیارد دلار در سطح دنیا به فروش برسد که این نوع آثار به راحتی می توانند بخشی از هزینه های جنگی آمریکا را تامین نمایند.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبنا علیرضا ثمودی پیله رود درباره کتاب سینما و رسانه های جنگی آمریکا بیان نمود: نویسندگان این کتاب که استادان دانشگاه در حوزه علوم ارتباطات هستند کوشش کردند تا نقدی از درون آمریکا به سیاست های خارجی ایالت متحده داشته باشند. همچنین سعی شان بر این بود تا نقد خود را بر اقدامات سیاسی این کشور در حوزه های مختلف مبتنی نمایند.
وی در ادامه اضافه کرد: به این معنا که اگر بخواهیم یک بحث تاریخی انجام دهیم در این کتاب اشاره می گردد که از زمان ایلیاد هومر تا به همین امروز در تمام جنگ هایی که رخ داده آن طبقه کارگر یا به اصطلاح سربازان هستند که همه سختی ها را تحمل می نمایند و جان خود را از دست می دهند و در نهایت این رهبران و مقام های نظامی هستند که به ثروت می رسند. همچنین به ادبیات یونان باستان، دوره شکسپیر و ادبیاتی که در اروپا وجود دارد اشاره می نماید و مثال هایی از آن دوران ارائه می نماید تا بتواند دیدگاه نظری خود را تثبیت کند.
این مترجم همچنین گفت: پس از آن نیز به دهه 90 اشاره می نماید؛ زمانی که شوروی فروپاشیده و اساسا آمریکا دیگر دشمنی به نام شوروی ندارد و از این روی کوشش می نماید دشمن جدیدی را برای خود دست و پا کند. به همین دلیل در دهه 90 اتاق فکرهای مختلف به خصوص بعضی از حوزه های فکری که به محافظه کاران نزدیک هستند کوشش می نمایند دشمن های جدیدی را برای آمریکا خلق نمایند.
او با اشاره به این که نویسندگان کتاب سینما و رسانه های جنگی آمریکا معتقدند به ویژه برای آمریکا هر جنگی فارغ از این که چه نتیجه ای خواهد داشت، آیا با پیروزی آمریکا همراه می گردد یا شکست، در نهایت می تواند برای آمریکا سود آور باشد اظهار کرد: به وسیله این جنگ هاست که این کشور می تواند برای سینمای خود خوراک تهیه کند یا می تواند به افزایش فروش بازی های ویدئویی یاری کند.
ثمودی اضافه کرد: آمریکا به وسیله همین فیلم ها و بازی های ویدئویی می تواند خلا نیروها را به نوعی پوشش دهد. به همین دلیل کیتون و شیکنر با آوردن سکانس ها یا بخش هایی از فیلم های جنگی این کشور کوشش می نمایند تا این دیدگاه نظری خود را اثبات نمایند و معتقدند که یک فیدرای چندسر که یک موجود افسانه ای است در آمریکا شکل گرفته و متشکل از اتاق های فکر، صنعت سرگرمی، فیلمسازی و بازی های ویدئویی است.
مترجم کتاب روش های پژوهش در روابط بین الملل همچنین بیان نمود: در مجموع این چهار رکن یا چهار پایه به یاری یکدیگر کوشش می نمایند سیاست های آمریکا در حوزه سیاست خارجی به خصوص جنگ های برون مرزی اش را به نوعی توجیه نمایند. این ایده اصلی کتاب است که نویسندگان با بیان مثال های مختلف از فیلم های متفاوت جنگی و پرفروش کوشش کردند دیدگاه خود را تثبیت نمایند. به عنوان مثال به فیلمی مانند آواتار اشاره می نماید که کمتر از یک ماه توانست بیش از یک میلیارد دلار در سطح دنیا به فروش برسد. یا یک بازی به نام فراخوان سربازان؛ که این نوع آثار به راحتی می توانند بخشی از هزینه های جنگی آمریکا را تامین نمایند.
وی اضافه کرد: ایده اصلی کتاب سینما و رسانه های جنگی آمریکا در یک جمله این است که هر جنگی برای آمریکا فارغ از این که با برد یا شکست این کشور همراه باشد منفعت دارد.
ثمودی درباره ویژگی اصلی این اثر که به عنوان یکی از نامزدهای جایزه کتاب سال معرفی گردید گفت: بخشی اش می تواند به این موضوع برگردد که سینما و رسانه های جنگی آمریکا نقدی از درون خود آمریکا و همراه با مستندات است. حرف شعاری در آن دیده نمی گردد و همه بحث های آن مستند هستند و با سکانس ها، فیلم ها یا دیالوگ هایی که بین شخصیت های فیلم های مختلف وجود دارد آن ها را آنالیز می نمایند.
این مترجم در ادامه بیان نمود: ویژگی دیگر کتاب این است که در بخش های سرانجامی مجموعه خوبی از کتاب ها، سریال ها یا فیلم هایی که فراوری شده را در اختیار مخاطب قرار می دهد. سینما و رسانه های جنگی آمریکا همچنان کوشش می نماید تا یک نقد منصفانه داشته باشد. شاید یکی از جنبه های مثبت کتاب همین نقد از آمریکا در خود آمریکاست که حالت شعاری ندارد و خواننده را پس نمی زند.
او درباره این که این کتاب برای کدام دسته از مخاطبان مناسب است اظهار کرد: کتاب سینما و رسانه های جنگی آمریکا می تواند برای کسی که به حوزه سینما علاقه مند بوده و در کنار آن مسائل سیاسی را دنبال می نماید مجموعه خوبی باشد؛ تصور من این است که خواندن این اثر به معنای تلف کردن وقت نخواهد بود. توصیه من این است که این کتاب خوانده گردد.
علیرضا ثمودی در سرانجام گفت: این کتاب می تواند برای دوستانی که در حوزه مسائل سیاسی به ویژه سیاست خارجه آمریکا فعالیت می نمایند یا علاقه مند هستند مفید باشد. به ویژه افرادی که به سینما و هنرهای نمایشی علاقه دارند می توانند از مطالب و مجموعه ای که در سرانجام این کتاب گردآوری شده است لذت ببرند. همچنین می تواند برای کسانی که هم به سینما و هم سیاست علاقه دارند جذاب باشد. همین که نگاه جانبدارانه له یا علیه سیستم موجود در آمریکا ندارد، به مخاطبی که نگاه مثبت یا منفی درباره سیاست های این کشور دارد یاری می نماید تا دیدش را نسبت به سیاست های خارجی آمریکا و سینمای هالیوود تسهیل کند.
انتشارات دانشگاه مفید کتاب سینما و رسانه های جنگی آمریکا بعد از جنگ ویتنام: ایدئولوژی و طبقه اثر پاتریشیا کیتون و پیتر شیکنر را با ترجمه علیرضا ثمودی پیله رود و فؤاد یزدی در 500 نسخه، 503 صفحه و با قیمت 40000 تومان منتشر نموده است.
منبع: همشهری آنلاین