فراوری 7 واکسن ایرانی کرونا تا مهرماه، همکاری مشترک با ژاپن و روسیه

به گزارش مجله آیرخ، دکتر مصطفی قانعی در مصاحبه با خبرنگاران در مورد آخرین شرایط واکسن های ایرانی فراوری داخل و مشترک با خارج با بیان اینکه واکسن ایرانی کووایران تا اواخر خردادماه و واکسن های رازی (کووپارس) و فخرا اواخر شهریور ماه آماده فراوری هستند، گفت: واکسن انستیتو پاستور هم که مشترک با کوبا است از شهریورماه وارد کشور می گردد.

فراوری 7 واکسن ایرانی کرونا تا مهرماه، همکاری مشترک با ژاپن و روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در خصوص واکسن مبتنی بر ویروس کشته شده فخرا گفت: این واکسن باید 6 ماه دیگر را طی کند که امیدوار هستیم در شهریورماه به زمان آنالیز این واکسن برسیم.

به گفته قانعی، بنابراین این چهار واکسن را تا اول مهرماه خواهیم داشت که احتمال می رود 3 واکسن ایرانی دیگر هم مبتنی بر 3 پلتفرم مختلف به فرایند مطالعات بالینی اضافه شوند. یکی از این واکسن ها در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله است که تا مهرماه وارد عرصه فراوری می گردد.

وی با تاکید بر اینکه در سبد واکسن های کرونا ترکیبی از واکسن های ایرانی و مشترک را خواهیم داشت، اضافه نمود: ما در مهرماه باید 7 واکسن ساز در حال فراوری داشته باشیم و می توانیم بگوییم 3 واکسن ساز در پلتفرم مبتنی بر ویروس غیر فعال، 2 نوترکیب و mRNA هستند.

فراوری واکسن مشترک با روسیه و ژاپن

قانعی با تاکید بر اینکه فراوری واکسن های ایرانی از اواخر خرداد آغاز می گردد، گفت: در بخش همکاری های خارجی برای فراوری واکسن نیز قرار است واکسن مشترک با اسپوتنیک مبنی بر فراوری چهار میلیون دوز به صورت تحت لیسانس داشته باشیم که یک شرکت داخلی در این خصوص طرف حساب اسپوتنیک است.

وی در خصوص همکاری مشترک با ژاپن گفت: همچنین قرار است واکسن کرونای مشترک با ژاپن را طی یک قراردادی داشته باشیم که هنوز مراحل اصلی را طی ننموده است.

قانعی با بیان اینکه واکسن مشترک پاستور و کوبا در ایران با انتقال دانش فنی صورت می گیرد، اما این همکاری ها تحت لیسانس و به صورت قراردادی هستند، اضافه نمود: 3 میلیون دوز از این واکسن نیز تا شهریور ماه به فراوری خواهد رسید.

به گفته عضو کمیته مشورتی علمی مقابله با کرونا، فرق این واکسن های خارجی با داخلی ها این است که زودتر راستا فراوری را طی می نمایند که به بازار برسند یا فاز 3 آنها انجام گردد.

وی گفت: در مجموع تا شهریور ماه با 7 واکسن داخلی سروکار خواهیم داشت که پیش بینی می کنیم آغاز واکسیناسیون با واکسن مشترک پاستور-کوبا و کووایران باشد.

تاریخ های فراوری واکسن ها تغییر ننموده است

عضو کمیته مشورتی علمی مقابله با کرونا همچنین با ذکر این موارد در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از شبکه دو پخش شد افزود: همین قولی که دادیم برای واکسن ها در همان تاریخ ها فراوری و ارائه خواهند شد.

وی در خصوص واکسن مشترک پاستور - کوبا گفت: روز گذشته در کمیته اخلاق وزارت بهداشت، مجوز این واکسن صادر شد.

وی تاکید نمود: هر واکسنی که در ایران آغاز می گردد باید فازهای 1،2 و 3 را بگذراند و غیرمحتمل است که بعد از چهار الی 5 ماه یک واکسن به بازار وارد گردد. این موضوع آنالیز فاز 3 برای همه واکسن ها اهمیت ویژه ای دارد.

قانعی گفت: اکنون واکسن کووایران در وضعیتی است که در خردادماه قابل ارائه است و این بدان معنی نیست که هنوز این واکسن فراوری نشده بلکه برکت ابتکار عمل خوبی از خود نشان داد که واکسن را فراوری نموده تا مجوز فراوری صادر گردد و اکنون در انبار نگهداری می گردد پیش بینی می گردد اواسط فاز سوم مجوز فراوری صادر گردد.

قانعی تاکید نمود: آن طور که پیش می رویم پیش بینی می کنیم در پاییز سال جاری، چالش مربوط به واکسن ها را نداشته باشیم و در اسفندماه بحران مربوط به کرونا را با واکسیناسیون حل می کنیم.

وی در خصوص فرق دارو و واکسن گفت: هر دارو بعد از رونمایی وارد بازار می گردد اما واکسن ها در فاز 3 هم باید مورد آنالیز قرار بگیرند تا عوارض آن به میزان یک در صد هزار و یک در میلیون نفر معین گردد اگر این راستا طی نگردد نمی توانیم در خصوص واکسن ها قضاوتی داشته باشیم.

وی تاکید نمود: اگر اضطرار نبود تمام واکسن های داخلی و خارجی باید بعد از یک سال دیگر به فراوری می رسیدند.

جهش ویروس کرونا همچنان ادامه دارد

عضو کمیته مشورتی علمی کرونا در ادامه با اشاره به جهش ویروس کرونا گفت: هرچه که داروی ضد ویروس بیشتر گردد جهش این ویروس بیشتر خواهد شد و هرچه ویروس در مردم بچرخد، شاهد جهش های بیشتری از این ویروس خواهیم بود.

وی ادامه داد: لذا تا واکسیناسیون صورت نگیرد و شرایط بهداشتی رعایت نگردد باید انتظار این جهش های ویروس کرونا را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1798

به "فراوری 7 واکسن ایرانی کرونا تا مهرماه، همکاری مشترک با ژاپن و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 7 واکسن ایرانی کرونا تا مهرماه، همکاری مشترک با ژاپن و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید