حکایت آخرین فیلم بهمن فرمان آرا؛ حکایت دریا

به گزارش مجله آیرخ، فیلم تازه بهمن فرمان آرا که ابتدا دل دیوانه نام داشت و به حکایت دریا تغییر نام داد به صورت آنلاین به اکران درآمده است و به نظر منتقدان هو و رندی فرمان آرا در این فیلم دیده نمی شود.

حکایت آخرین فیلم بهمن فرمان آرا؛ حکایت دریا

حکایت دریا نهمین ساخته بهمن فرمان آر است که دی و بهمن ماه 95 در شهرستان رامسر فیلمبرداری شد و جدای از اینکه فیلم ستاره های سینما را در خود جای داده برخی آن را یک مونولوگ می دانند که کارگردان خواسته تنها آنها را بیان کند.

حکایت دریای فرمان آرا منتقدان را برآشفت

حکایت دریا حکایت نویسنده ای است که درگیر بیماری روانی است و بیماری او نزدیک به شیزوفرنی تشخیص داده شده است و در حال ترخیص از بیمارستان روانی است. همسرش که قصد طلاق دارد و حتی مراحلی از آن را پیش رفته است به توصیه پزشک همسرش از پیگیری ادامه فرایند طلاق منصرف می شود.

نویسنده فیلم در ادامه متوجه می شود که قلب شخصی را در سینه دارد که یکی از روزگاری یکی از نزدیکانش بوده است و حالا در این شرایط کتابش مجوز چاپ هم گرفته است. از طرفی مرد نویسنده متوجه می شود که از همسر پیشینش دختری دارد.

حکایت دریا فیلمی پر ستاره است. از علی نصیریان گرفته تا فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی مصفا، رؤیا نونهالی، صابر ابر، مریم بوبانی، پانته آ پناهی ها و داریوش اسدزاده در این فیلم بازی می کنند و خود بهمن فرمان آرا نقش نویسنده را برعهده دارد.

بازی ها و نقش هایی که به خوبی از آب درآمده است وتوچه منتقدان را به خود جلب کرده است اما در مقابل اکران آنلاین توانسته ضربه هایی به این فیلم بزند. در بسیاری از صحنه ها به ویژه نماهای خارجی، فضاسازی به گونه ای است که تماشای آن روی پرده بزرگ زیبایی تصویر و فیلم برداری را به خوبی نشان می دهد که اکران آنلاین این موقعیت را از تماشاگر گرفته است.

برخی از منتقدان نیز بر این باورند که فیلم آنچنان که باید بی عیب و مجذوب کننده نیست. آنها می گویند فیلم شامل تصاویر، موقعیت ها و صحنه هایی است که پشت سر هم ردیف شده تا درددل ها و دلتنگی های سازنده از شرایط موجود و احوالات درونی را در قالب جمله هایی سطحی از زبان خودش یا دیگران بگوید.

تاثیرگذاری که فرمان آرا در سینما ایران داشته است باعث شده که انتظارها از آخرین فیلمش بالا برود و نگاه تیز منتقدان را با خود به همراه داشته باشد. که این توقع در فیلم حکایت دریا برای فرمان آرا در این فیلم خوب نبود و نقدهای زیادی را در مورد داستان و موقعیت سازی در فیلم با خود همراه کرد.

کارگردانی که مراسم تدفین خودش را ساخت

فیلم حکایت دریا قصه آدم هایی را روایت می کند که پس از مدتی دور بودن، دوباره به هم نزدیک می شوند اما آیا این نزدیکی می تواند دوری گذشته را جبران کند؟ و آیا بهمن فرمان آرا با این اثر توانسته دوران اوج خود را تداعی کند؟

در این باره بخوانید:

با فیلم بهت، بهت زده نخواهید شد

مهم ترین فیلم های ایرانی با موضوع زنان که باید ببینید

نگاهی به کارنامه جعفری جوزانی؛ کارگردانی که فیلم هایش مهم است

او اگر هیچ فیلمی دیگری نمی ساخت برای بزرگ بودنش در سینما ایران دو فیلم شازده احتجاب و سایه های بلند باد کافی است. کارگردانی که دلم می خواد، خاک آشنا، یک بوس کوچولو، خانه ای روی آب، بوی کافور، عطر یاس و خانه قمر خانم را در کارنامه کارگردانی خود دارد.

حکایت دریا را برخی ادامه فیلم بوی کافور، عطر یاس می دانند، فیلمی که فرمان آرا در نقش خودش حدود 21 سال پیش جلوی دوربین رفت. این فیلم روایت کارگردان قدیمی است که بیست سال است فیلمی نساخته است اما تصمیم می گیرد به سفارش تلویزیون ژاپن فیلمی درباره مراسم تدفین خودش بسازد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2049

به "حکایت آخرین فیلم بهمن فرمان آرا؛ حکایت دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت آخرین فیلم بهمن فرمان آرا؛ حکایت دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید