خروپف بچه ها خطرناک است

به گزارش مجله آیرخ، تهران (پانا) - خواب خوب، برای هر کودک در حال رشد مهم است. در حالی که ممکن است بعضی از بچه ها به اندازه کافی استراحت نمایند، کیفیت خواب آنان کاملا متفاوت است. محققان دریافتند بچه های که به طور مرتب خروپف می نمایند فقط از خواب منقطع رنج نمی برند بلکه ممکن است خروپف بر روی مغز آنان نیز تاثیرگذار باشد.

خروپف بچه ها خطرناک است

به گزارش ایسنا، به نقل از ساینس، گروهی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) تغییرات ساختاری در مغز بچه های که غالبا خروپف می نمایند، کشف نموده اند که با مسائل رفتاری مانند عدم تمرکز، بیش فعالی و مسائل یادگیری در مدرسه همراه است.

خروپف چگونه به مغز آسیب می رساند؟

محققان اسکن ام ار ای (MRI) بیش از 10 هزار کودک بین 9 تا 10 ساله را آنالیز کردند. همه در مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) بزرگترین مطالعه طولانی مدت در خصوص رشد مغز و سلامت بچه ها در آمریکا ثبت نام و والدین، عادت های خروپف بچه ها خود را گزارش کردند.

نتایج نشان می دهد، بچه های که بیش از سه بار در هفته خروپف می نمایند به احتمال زیاد ماده خاکستری نازکتری در مناطق مختلف لوب های پیشانی مغز دارند. این مناطق مسئول استدلال بالاتر و کنترل انگیزه هستند. محققان اظهار کردند: ماده نازک مغز در این مناطق همچنین با مسائل رفتاری مربوط به اختلال تنفس در خواب ارتباط دارد و پزشکان نمونه شدید این شرایط را آپنه خواب می دانند. خروپف این بچه ها می تواند باعث اختلال در خواب در طول شب به دلیل قطع شدن تنفس آنان گردد و اکسیژن رسانی به مغز را کاهش دهد.

آمال ایسایا، دانشیار جراحی گوش، حلق، بینی، سر و گردن و اطفال از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) بیان نمود: این تحقیق، بزرگترین مطالعه در نوع خود است که جزئیات ارتباط بین خروپف و ناهنجاری های مغزی را شرح می دهد. این تغییرات مغزی مشابه آنچه در بچه ها مبتلابه اختلال کم توجهی و بیش فعالی مشاهده می گردد، است. بچه ها کنترل شناختی خود را از دست می دهند و علاوه بر این با رفتارهای مخل همراه است.

بچه های که مسائل خواب دارند ممکن است تشخیص نادرستی داشته باشند

ممکن است تا 10 درصد بچه ها ایالات متحده با اختلال تنفس در خواب روبرو باشند. متاسفانه، محققان بر این باورند که پزشکان ممکن است بسیاری از این موارد را به اشتباه به عنوان اختلال کم توجهی (ADHD) تشخیص دهند و داروهای محرک تجویز نمایند.

وی اضافه کرد: اگر کودکی دارید که بیش از دو بار در هفته خروپف می نماید، باید ارزیابی گردد. اکنون ما شواهد ساختاری قوی از تصویربرداری مغز داریم که می تواند اهمیت تشخیص و درمان اختلال تنفس در بچه ها را تقویت کند.

محققان اظهار کردند: بهترین روش برای درمان این بیماری جراحی لوزه و آدنوئیدکتومی (برداشتن لوزه سوم) است که روش های معمول برای کاهش خروپف، توقف های تنفسی و تنفس دهانی در بچه ها هستند.

لیندا چنگ، محقق دیگر این تحقیق گفت: ما می دانیم که مغز به ویژه در بچه ها توانایی ترمیم خود را دارد، بنابراین شناخت و درمان به موقع وقفه تنفسی انسدادی خواب ممکن است باعث کاهش این تغییرات مغزی گردد. برای تایید روابط چنین عملنمودهایی تحقیقات بیشتری ضروری است که ممکن است منجر به روینمودهای درمانی بیشتری گردد.

دانشمندان در حال برنامه ریزی برای مطالعه بعدی هستند که آیا بچه های که خروپف می نمایند، اسکن مغزی بدتری دارند یا خیر.

ای. آلبرت ریس، معاون اجرایی امور پزشکی در دانشگاه مریلند (UM) بالتیمور نتیجه گیری کرد: برای اولین بار، شواهدی در خصوص تصویربرداری از مغز مشاهده می گردد که می تواند میزان این شرایط شایع را در رشد عصبی کودک اندازه گیری کند. این یافته مهمی است که احتیاج به تشخیص صحیح ناهنجاری های خروپف در بچه ها را برجسته می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1772

به "خروپف بچه ها خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروپف بچه ها خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید