راه اندازی مرکز پایش و رصد فارغ التحصیلان دانشگاه علامه

به گزارش مجله آیرخ، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از راه اندازی مرکز پایش و رصد فارغ التحصیلان این دانشگاه خبر داد و گفت: این مرکز به منظور ارتباط مستمر با دانش آموختگان دانشگاه تشکیل خواهد شد؛ چرا که ما به همکاری با دانش آموختگان برای سازمان دادن به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان احتیاج داریم.

راه اندازی مرکز پایش و رصد فارغ التحصیلان دانشگاه علامه

به گزارش خبرنگاران، دکتر شجاع احمدوند در مراسم جشن دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام این مطلب اظهار کرد: امیدوارم بزرگانی که امروز به عنوان دانش آموخته از دانشگاه علامه طباطبایی خارج می شوند، به مهارت ها، دانش، بینش و نگرش هایی مجهز شده باشند بطوری که بازار کار بتواند از آن ها به شایستگی استقبال کند.

وی ادامه داد: نوع نگاهی که در دنیا به دانشگاه وجود دارد، در دو رویکرد کلان خلاصه می گردد؛ یک رویکرد درون به برون و نگاه دوم، رویکرد برون به درون است. نگاه درون به بیرون مجموعه ای از آموزه ها را با روش های خاص تعلیم می دهد و بعدها در جامعه منتظر مشتری های آن می گردد، مانند کارخانه ای که بدون توجه به احتیاج بازار کار، کالایی را تولید می کند و بعد آرام آرام به دنبال یافتن مشتری می گردد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: عملکرد دوم، نوع نگاه مدرنتری نسبت به دانشگاه دارد. این نگاه معتقد است که دانشگاه باید خودش را بر مبنای احتیاجهای بیرونی جامعه مجهز کند و آنچه که در حوزه های مختلف فرهنگ، صنعت، هنر، اقتصاد و انواع عرصه های مختلف زندگی مورد احتیاج هست را شناسایی کند و خود را برای پاسخ دادن به احتیاجها مجهز کند.

دکتر احمدوند یادآور شد: رویکرد اول در دانشگاه های سنتی و رویکرد دوم در دانشگاه های مدرن و جدید مطرح بوده است. دانشگاه علامه طباطبایی خوشبختانه در دوره جدید فعالیت های خودش در چند سال اخیر تلاش کرده است خود را در چارچوب رویکرد دوم تعریف کند؛ یعنی دانشگاهی با نگاه به بازار کار، احتیاجمندی های جامعه و صنعت باشد و آرام آرام خود را به این شیوه مجهز کند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: طبیعی است که بین اقلیم دانشگاه و اقلیم های مختلف اجتماعی عرصه های خواه فرهنگ، جامعه، اقتصاد، صنعت و… شکاف هایی وجود دارد. به عنوان مثال دانشگاه معمولاً به دنبال راهکار های نسبتاً پیچیده تر و البته با دامنه ریسک بالاتر است که امروزه به آن نوآوری یا خلاقیت می گویند و گاهی ممکن است زمان طولانی را در بر بگیرد تا بتواند راهکاری را بیندیشد؛ اما در مقابل صنعت به دنبال ریسک بالا نیست و به دنبال راهکار های آزمون شده از قبل با ریسک پایین است.

وی ادامه داد: از این نوع مثال ها بسیار است که یک نوع شکافی بین اقلیم دانشگاه و اقلیم حوزه های مختلف بیرون از دانشگاه وجود دارد. دانشگاه های مدرن دنیا تلاش کرده اند نهادهایی را برای پر کردن این شکاف ها بیندیشند تا نهایتاً فارغ التحصیلان دانشگاهیشان وارد جامعه شوند و دانششان به مسائل تئوریک محدود نباشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی در چند سال اخیر، مرکز مهارتی و دوره های مهارتی برای دانشجویان اختصاص داده است و سالانه حدود 7 هزار نفر را آموزش های مهارتی می دهد که همه آنها مبتنی بر پرداخت هزینه نبوده است و دو دوره رایگان عمومی و اختصاصی برای هر دانشجو در نظر گرفته است.

دکتر احمدوند گفت: دانشگاه علامه طباطبایی افتخارش این است که آرام آرام وارد یک منطق جدید و مدرن شده است و برای پر کردن این شکاف بین صنعت و دانشگاه این اقدام را انجام داده است که با استقبال دانشجویان هم روبه رو شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، وی در انتها گفت: امیدوارم فارغ التحصیلان به عنوان سفیران آینده دانشگاه ارتباط خود را با حوزه های صنعت و جامعه برقرار کنند و دانشگاه را به عنوان خانه دائمی مدنظر داشته باشیم. ما در آینده مرکزی تحت عنوان رصد و پایش فارغ التحصیلان ایجاد می کنیم. در واقع ما همکاری با دانش آموختگان را برای سازمان دادن به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان احتیاج داریم که بتوانیم آمارها و برنامه ریزی های دقیق تری را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 326

به "راه اندازی مرکز پایش و رصد فارغ التحصیلان دانشگاه علامه" امتیاز دهید

1 کاربر به "راه اندازی مرکز پایش و رصد فارغ التحصیلان دانشگاه علامه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مرکز پایش و رصد فارغ التحصیلان دانشگاه علامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید