روش های مرسوم پزشکی جای خود را به درمان سلولی می دهد

به گزارش مجله آیرخ، درمان سرطان به عنوان شایع ترین بیماری منجر به مرگ، با روش های نوین سلول درمانی بیش از گذشته به درمان پذیری نزدیک شده است.

روش های مرسوم پزشکی جای خود را به درمان سلولی می دهد

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درمان سرطان به عنوان شایع ترین بیماری منجر به مرگ، با روش های نوین سلول درمانی بیش از گذشته به درمان پذیری نزدیک شده است.این عارضه مهم ترین علت مرگ در افراد زیر 75 سال و دومین عامل مرگ پس از بیماری های قلبی و عروقی در جمعیت بالای 75 سال است.

حسین سلطانی نژاد مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در ایران نیز پس از تصادفات و بیماری های قلبی عروقی، سرطان در رتبه سوم قرار می گیرد. امروزه 300 هزار ایرانی به بیماری سرطان مبتلا هستند و متاسفانه سالانه حدود 90 هزار نفر نیز به این تعداد افزوده می گردد.

سهم 6 درصدی از بیماری ها

کارشناسان حوزه سلامت معتقد هستند که سرطان، شش درصد از بیماری های کشور را تشکیل می دهد و هزینه تحمیلی آن به خانواده ها، بسیار بیشتر از هزینه های درمانی این بیماری است.

هر ساله در دنیا بالغ بر یک هزار میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می گردد که این رقم، حدود 2 درصد فراوری ناخالص داخلی کشورهای دنیا را تشکیل می دهد و در بعضی از کشورهای پیشرفته، این رقم به بیش از 4 درصد فراوری ناخالص داخلی نیز بالغ می گردد.

به طور کلی واحدهای فراوریی - صنعتی یا مراکز تجاری در صورتی حاضر هستند بودجه های هنگفتی برای تحقیق صرف نموده یا به انستیتوهای پژوهشی اختصاص دهند که یافته های پژوهشی با قابلیت تجاری شدن در اختیار داشته باشند.

افزایش حجم تجارت دنیای در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز 35 تریلیون دلار عمدتا ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی است.

حرکت به سمت بازار سلول درمانی

مشابه چنین حالتی را در صنعت بزرگ داروسازی دنیا شاهد هستیم. در حالی که اندازه فراوری داروهای تازه افزایش نداشته است ولی سالانه شاهد سرمایه گذاری 220 میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه این شرکت ها هستیم و همین مساله است که این شرکت ها را به سوی سلول درمانی و پزشکی بازساختی و در نهایت تجاری سازی محصولاتشان سوق داده است.

با توجه به آغاز تجاری سازی محصولات سلول درمانی و پزشکی بازساختی، این بخش نیز با قدرت در این عرصه وارد شده است. بین سال های 2013 تا 2014، شرکت های دارویی زیادی به سمت بازار سلول درمانی سرطان حرکت کردند و قراردادهای زیادی با پرداخت بیش از 500 میلیون دلار به شرکت های کوچک و نوپا که به وسیله متخصصین سلول درمانی تاسیس شده بود، بسته شد.

در ایالات متحده بیش از چهار میلیارد دلار در بخش سلول درمانی نوین سرطان ها سرمایه گذاری شده است.

آزمایش های موفقیت آمیز

حجم سرمایه گذاری بر روی یکی از این فناوری های سلولی پیشرفته، یعنی لنفوسیت های T مهندسی شده بیش از دو میلیارد دلار است. فناوری درمانی Cell T-CAR پس از موفقیت های زیادی که در درمان سرطان های خون از قبیل لوکمی حاد لنفوبالستی کسب نموده است، در سرطان های شایع دیگر نیز در فاز ابتدایی کارآزمایی بالینی است.

نرخ موفقیت قطعی این درمان در بیمارانی که دچار عود سرطان شده اند، حدود 90 درصد است. در حال حاضر، استفاده از Cell T-CAR به صورت مکمل توصیه شده است یعنی در صورت پاسخ ندادن بیمار به درمان های مرسوم، پزشکان از این روش درمانی بهره می گیرند ولی با توجه به موفقیت های اخیر و تایید اولین نمونه آن به وسیله سازمان غذا و دارو آمریکا، این درمان سلولی نوین به مرور جایگزین درمان های مرسوم خواهد شد.

بازار 55 میلیارد دلاری تا سال 2024

پیش بینی بازار سلول درمانی و پزشکی بازساختی دنیا در حال حاضر، امری بسیار پیچیده است چرا که این حوزه از فناوری، از رشد بسیار بالایی برخوردار است و هر روز محصولات متعددی در کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار می گیرند که شاید تا 3 سال قبل کاربرد درمانی برایشان متصور نبود.

با این وجود پیش بینی های متعددی از بازار این حوزه در دنیا اجرا شده است که در بدبینانه ترین حالت یک بازار 55 میلیارد دلاری را تا سال 2024 نشان می دهد و علت آن نیز عدم توسعه کافی قوانین در بسیاری از کشورهای دنیا است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2122

به "روش های مرسوم پزشکی جای خود را به درمان سلولی می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مرسوم پزشکی جای خود را به درمان سلولی می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید