ساده ترین روش ها برای رفع بوی بد دهان

به گزارش مجله آیرخ، احتمالا برای شما هم این اتفاق افتاده است که بعد از بیدار شدن از خواب، احساس طعم و بوی ناخوشایندی در دهان داشته اید.

ساده ترین روش ها برای رفع بوی بد دهان

گاهی این احساس دقایقی بعد برطرف می شود و گاهی لازم است مسواک بزنید یا یک نوشیدنی بنوشید تا طعم دهانتان عوض شود. گاهی اوقات هم بوی نامطبوع، مدت زیادی باقی می ماند و باعث ایجاد احساس ناخوشایند برای خود فرد و اطرافیان می شود. توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان، اهمیت زیادی در حفظ سلامت دارد و در صورت رعایت بهداشت، بروز نشانه های غیرطبیعی در دهان می تواند نشانه بروز بیماری هایی در بدن باشد که می توان بسرعت برای درمان آن اقدام کرد.

زمانی که دهان بدبو می شود

اولین دلیل ایجاد بوی بد دهان می تواند مصرف مواد غذایی مثل سیر و پیاز یا سیگار کشیدن و در بعضی جوامع مصرف الکل باشد. اما همیشه دلیل بوی بد دهان یک عامل خارجی نیست. گاهی ممکن است ناراحتی های گوارشی، بیماری های سیستمیک مثل آبسه های ریه یا دیابت یا عفونت ناشی از حلق و لوزه ها و سینوس های فکی و در معمول ترین حالت خرابی دندان، باعث ایجاد بوی بد دهان شود. اما رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، شایع ترین دلیل بروز بوی بد دهان در بیشتر مواقع است.

اگرخرده ریز های مواد غذایی مصرفی در محیط دهان باقی بماند، میکروارگانیسم های طبیعی دهان شروع به تجزیه این مواد می کند و باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود. در صورتی که بهداشت دهان و دندان در طولانی مدت رعایت نشود، پوسیدگی های دندان که ممکن است به ظاهر بسیار کوچک باشند نیز ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند.

از طرفی در بعضی بیماری های لثه ای، میکروب ها شروع به تخریب لثه می کنند و باز هم باعث ایجاد بوی بد می شوند. علاوه بر مسائل مربوط به آلودگی و عفونت دندان و لثه، ممکن است بوی بد دهان ناشی از عفونت های لوزه ها و سینوس ها باشد که باید برای درمان آن به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه شود. اگر عفونت ناشی از سینوس ها باشد ممکن است بوی نامطبوع با ترشحاتی همراه باشد که می تواند نشان دهنده بیماری های تنفسی باشد.

زبان، بیماری های بدن را فاش می کند

رعایت بهداشت زبان یکی از نکات مهم در بهداشت عمومی دهان و دندان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، در مواردی ممکن است تغییر شکل یا رنگ زبان نشان دهنده وجود مسئله ای در بدن باشد که می توان بسادگی آن را برطرف کرد. مصرف دخانیات و نوشیدن زیاد قهوه یا چای، گاهی اوقات باعث تغییر رنگ زبان می شود. یکی از نشانه های دیگر تغییر رنگ زبان خشکی دهان است که سرعت پوسیدگی دندان ها را نیز افزایش می دهد. مصرف بعضی مواد غذایی رنگی نیز می تواند دلیل تغییر رنگ یا تراشیده شدن سطح زبان به صورت موقت باشد. بعضی دارو ها نیز باعث تیره شدن رنگ زبان می شود.

در مواردی نیز رشد قارچ ها و باکتری های بسیار ریز روی زبان باعث تغییر رنگ زبان می شود. در هر صورت، تغییر رنگ زبان و رشد قارچ ها و باکتری ها می تواند باعث ایجاد عفونت های دهانی و بوی نامطبوع دهان شود. رنگ زرد مایل به سبز زبان که برای مدتی از بین نرود ممکن است بر اثر بیماری های کبدی یا سایر بیماری های گوارشی ایجاد شده باشد. رنگ پریدگی زبان نیز معمولا به دلیل کم خونی یا کمبود عناصر غذایی مورد نیاز بدن اتفاق می افتد.

اگر تغییر رنگ زبان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد، بهترین راه، مسواک منظم و افزایش دفعات مسواک زدن در طول شبانه روز است. استفاده از مسواک مخصوص تمیز کردن پرز های زبان نیز بسیار تاثیرگذار است؛ اما اگر شکل یا رنگ زبان برای مدت طولانی غیرطبیعی باقی ماند، باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا دهان بدبو؟

بوی نامطبوع دهان هنگام صبح معمولا طبیعی است و به دلیل کاهش بزاق دهان در طول شب ایجاد می شود که می توان با مسواک و خوردن صبحانه آن را برطرف کرد. اما اگر این بو تقریبا همیشه وجود داشته باشد و مسواک و نخ دندان هم آن را برطرف نکند، باید احتمالات دیگری را در نظر گرفت. در مواردی جرم گیری باعث از بین رفتن بوی مزمن دهان می شود، اما اگر بوی نامطبوع ادامه داشته باشد، برای فرد و اطرافیان نامطلوب خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می شود مسواک و نخ دندان مداوم و بدرستی استفاده شود تا علاوه بر کمک به حفظ سلامت دندان، از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری شود. مسواک زدن کامل دیواره های پشتی دندان که محلی مناسبی برای تجمع میکروب هاست و استفاده از نخ دندان می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین نواحی زیر پرکردگی هایی که معمولا با آمالگام پر می شود و اجازه دسترسی برای مسواک و نخ دندان به فرد نمی دهد، می تواند باعث ایجاد عفونت و بوی بد شود. در این موارد باید از دندانپزشک بخواهید فضای دسترسی به پشت دندان و بین دندان ها را باز کند.

عوارض جانبی مصرف دارو برای دهان

مصرف بعضی دارو ها مانند دارو های درمان افسردگی، بی خوابی، اضطراب و فشار خون بالا باعث خشک شدن دهان می شود که در پی کاهش عملکرد غدد بزاقی پیش می آید. به این ترتیب علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع دهان، پوسیدگی و عفونت های دندانی افزایش پیدا می کند.

بزاق دهان علاوه بر مرطوب نگه داشتن دهان و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان، آنزیم های ارزشمند و غلظت بالای اکسیژن دارد که می تواند جلوی رشد باکتری های مضر در دهان را بگیرد و از ایجاد تنفس بدبو جلوگیری کند؛ بنابراین بهتر است مصرف این دارو ها در حد نیاز و به توصیه پزشک باشد. اما اگر ناچار به مصرف چنین دارو هایی هستید، بهتر است آب زیاد بنوشید و از دهان شویه ها استفاده کنید تا اثرات مصرف دارو روی خشکی دهان را تا حدی کاهش دهید.

ساده ترین روش های رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن درست و استفاده از نخ دندان و دهان شویه، تاثیرگذارترین عوامل برای حفظ بهداشت دهان و دندان و برطرف بوی بد دهان هستند. هنگام مسواک زدن باید دقت کنید تک تک دندان ها تمیز شوند، پشت دندان بخوبی تمیز و مسواک از همه زوایا روی دندان کشیده شود. اما مسواک زدن به تنهایی کافی نیست و نخ دندان کمک می کند ذرات درشت تر مواد غذایی بخوبی از دهان خارج شوند و از ایجاد پوسیدگی و بوی بد جلوگیری کنند. بهتر است زمان مسواک زدن بین دو تا سه دقیقه طول بکشد.

شاید ابتدا تصور کنید دو دقیقه زمان بسیار کمی برای مسواک زدن است، اما کافی است همین امشب زمان بگیرید و ببینید مسواک زدن شما چقدر طول می کشد! همچنین استفاده از دهان شویه بیش از هر چیز به برطرف بوی بد دهان و ضدعفونی کردن دهان و دندان کمک می کند. قرقره کردن دهان شویه مانع تجمع پلاک دندانی می شود و در مواردی مقاومت دندان را افزایش می دهد. با این حال استفاده از بعضی انواع دهان شویه های درمانی به شکل روزانه توصیه نمی شود و بهتر است برای استفاده از دهان شویه مناسب شرایط دهان و دندان خود با یک دندانپزشک مشورت کنید.

منبع: جام جم

منبع: فرارو
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2393

به "ساده ترین روش ها برای رفع بوی بد دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده ترین روش ها برای رفع بوی بد دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید