ضد آب سازی بلوک سبک چه نقشی در کاربرد آن دارد؟

به گزارش مجله آیرخ، بلوک های سیمانی معمولی در مقایسه با بلوک سبک، در برابر آب و بخار آب بسیار نفوذپذیرتر هستند. در واقع بلوک هایی که دارای منافذ بزرگ تری هستند و دیواره های نازکی با سوراخ های توخالی بزرگ در خود دارند، بیشتر در برابر آب، آسیب پذیرند.

ضد آب سازی بلوک سبک چه نقشی در کاربرد آن دارد؟

بلوک های سیمانی معمولاً پس از خراب شدن پوشش های عایق رطوبتی بیرونی و ترک خوردن یا از کار افتادن، آغاز به نشان دادن علائم رطوبت یا بدتر از آن، نشت آب می نمایند. ترک های بلوک ها و درزهای ملات در جایی آشکار می شوند که آب به راحتی از آن عبور می نماید. با گذشت زمان، آب به تدریج از دیواره بلوک نفوذ می نماید و شکوفه ها را بیرون می زند منافذ بزرگ می شوند و بلوک ها را بسیار متخلخل تر می نماید.

در منطقه ها مرطوب یا منطقه های که با بارش های شدید و سیل روبه رو هستند، حتما عایق بندی دیوارها و استفاده از بلوک سبک ضد آب توصیه می شود. اینجا با تمامی راهکار های ضد آب کردن دیوارها و بلوک های سبک آشنا می شوید.

راهکار های ضد آب کردن بلوک ها

آیا تفاوت بین بلوک سبک ساختمانی و بلوک های سیمانی معمولی را می دانید؟ تفاوت در عکس بالا مشهود است، بلوک سبک آلوکا به قدری در آب مانده که حشرات، روی آن مرده اند، اما خود بلوک نه تنها متلاشی نشده، بلکه مقاوم تر از قبل شده است، چون با سیمان کافی و پوکه اعلا فراوری شده است.

بلوک های سبک، دارای وزن کم، عایق صوت و حرارت و مقاوم در برابر آب و بخار هستند و آب بندی آنها راحت تر انجام می شود. به همین دلیل در همه ساختمان های امروزی از بلوک سیمانی سبک استفاده می نمایند و بلوک معمولی به کل منسوخ شده است.

ضد آب کردن بلوک سبک را از مرحله فراوری آن آغاز کنیم، سپس به مراحل دیوارچینی و مراقبت پس از آن، می رسیم. هر یک از این مراحل نقش مهمی در طول عمر بلوک و در نتیجه دیوارهای بلوکی خواهد داشت.

  • هنگام فراوری بلوک های سیمانی بالاخص بلوک سبک، حتما از پوکه معدنی خالص بهره ببرید. پوکه معدنی دارای منافذی شبیه سنگ پا است که آب، هوا و صدا را در خود نگه می دارد، همین امر باعث می شود که ویژگی های مهم ضد آب، عایق صوت و حرارت را به پوکه نسبت دهیم.
  • عموما بلوک سبک از پوکه معدنی، سیمان و آب تشکیل می شود، پوکه مورد استفاده، باید در دانه بندی مناسب عدسی با ترکیب بادامی انتخاب شود. به علت صرفه قیمتی، عموما بلوک سازان از پوکه مقرون به صرفه استفاده می نمایند که در نتیجه، بر ضد آب سازی و عایق بودن بلوک ها تاثیر مستقیم می گذارد.
  • به هیچ عنوان در ملات بلوک سبک، ماسه قاطی نکنید، بسیاری از بلوک سازان برای کاهش هزینه ها، ترکیب پوکه با ماسه را در بلوک به کار می بندند، چون ماسه مقرون به صرفهتر است.
  • برای اینکه خیالتان از ضد آب بودن بلوک مطمئن شود، حتما از فراوری نماینده، گواهی استادارد بخواهید، سازمان استاندارد به قدری روی مسئله ضد آب بودن بلوک حساس است که تا تایید نکند، علامت استاندارد بلوک را صادر نمی نماید.
  • بلوک سبک باید به میزان کافی سیمان داشته باشد و پرس بالا خورده باشد تا ضد آب شود. بافت منسجم مانع نفوذ، آب، باد، گرما، سرما، صدا و… می شود. پس، گول مقرون به صرفهی بلوک را نخورید که مطمئنا چیزی کم دارد، به کیفیت و استاندارد بودن اهمیت دهید.

اکنون که بحث ضد آب کردن خود بلوک در مرحله فراوری را آنالیز کردیم، نوبت آن است که به ضد آب کردن و مراقبت آن روی دیوار بپردازیم، البته اگر خسته شدید با مشاوران بتن آلوکا به وسیله آدرس اینترنتی betonaloka.com تماس مستقیم برقرار کنید، هر چیزی که راجع به این موضوع باید بدانید را به صورت رایگان بپرسید و پاسخ های مهندسی کامل را دریافت نمایید.

  • آب در پی مسیری با کمترین مقاومت است. اتصالات ملات را از نظر ترک، سوراخ، جدا شدن و هر چیزی که ممکن است شل شده یا آغاز به خرد شدن کند، آنالیز کنید. در صورت لزوم مجدداً اتصالات ملات را پر کنید.
  • اگر بلوک مرطوب باشد، قبل از آب بندی در گرمخانه و قفسه، صبر کنید تا خشک شود. مفهوم بلوک هر چه خشک تر، بهتر، در تصویر زیر نمایان است.
  • هنگامی که دیوار بلوکی، کاملاً خشک شد، از مخلوط آهک با مواد قلیایی یا چسب بتن، به عنوان درزگیر و آب بند روی دیوارها بهره ببرید. آب بند به جلوگیری از نشت آب و بخار آب از منافذ بلوک یاری می نماید.
  • با رنگ کاری دیوارهای بلوکی تا حد زیادی از نفوذ آب در آنها، ممانعت می کنید. رنگ کاری، معمول ترین روش ضد آب سازی بلوک بعد از قرار گرفتن در دیوار است. پوشش های اکریلیک دارای ضخامت بیشتر، چسبندگی عالی و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و هوازدگی هستند، اما نسبت به رنگ معمولی در برابر بخار نفوذپذیری کمتری دارند.
  • به میزان استفاده از سیمان در فراوری بلوک و ملات اتصال دهنده دقت کنید، کم نگذارید! به کیفیت سیمان نیز دقت کنید.
  • سیستم های گچ کاری برای ضد آب کردن لایه های بیرونی بلوک های سبک، مهم است. انتخاب مناسب و درست انوع گچ از جمله اکریلیک، گچ بر پایه سیمان اصلاح شده با پلیمر یا یک گچ معدنی با توجه به آب و هوا و شرایط منطقه، نقش بسزایی در عایق کردن دیوار زیرین خواهد داشت. تعداد لایه های گچ نیز مهم است. از هر سیستمی که استفاده شود، یک پوشش ضد آب مانند رنگ اکریلیک باید اعمال شود، زیرا سیستم های گچ بر پایه سیمان به خودی خود ضد آب نیستند.
  • آماده سازی تمام دهانه ها علاوه بر اعمال پوشش ضد آب و هوا، در سطح خارجی بلوک های بتنی مورد احتیاج است. قبل از نصب پنجره ها و درها، یک سیستم ضد آب و هوا مانند گیر گونی، پوشش سیمانی و… باید در اطراف تمام دهانه ها و اتصالات مهم در بلوک ها اعمال شود.

نقش ضد آب سازی بلوک سبک در کاربرد آن

وقتی بلوک ها ضد آب باشند، با خیال راحت در منطقه های با آب و هوای مرطوب مثل شمال کشور، قابل استفاده می شوند. اکثرا فراوریات بلوک سبک آلوکا به منطقه شمالی ایران که در معرض بارندگی ها و رطوبت مداوم هستند، ارسال می شود، این مهمترین کاربرد ضد آب کردن بلوک است.

برای استفاده در مکان هایی که در معرض آب و رطوبت هستند، حتما باید بلوک سبک ضد آب خریداری کنید. مثلا برای استخرها و سرویس های بهداشتی، اگر بلوک ها ضد آب نباشند، نشتی در رویه های بیرونی و نماها و حتی خطر متلاشی شدن دیوار را خواهید داشت.

در مکان های صنعتی و فراوریی نیز اهمیت دارد که ساختمان از همه لحاظ ایمن و مقاوم باشد، در چنین مکان هایی کمی بیشتر در خرید و قیمت بلوک سیمانی هزینه کنید، در عوض یک عمر مکان کار خود را بیمه کنید.

در بناها، مخصوصا برج های مسکونی، کاربرد بلوک سبک ضد آب از واجبات است، چون با کمترین غفلتی آب به دیوار جانبی یا سقف همسایه نشت پیدا می نماید و مصیبت می شود. کم ندیدیم این موارد را، پس سازندگان محترم، به این مورد اهمیت بدهید.

خلاصه، پیشگیری بهتر از درمان است! برای ضد آب کردن بلوک سبک، فراوری ضد آب آن در وهله اول اهمیت دارد، سپس دیوارچینی آن و در نهایت مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت است.

منبع: اتاق
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2300

به "ضد آب سازی بلوک سبک چه نقشی در کاربرد آن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضد آب سازی بلوک سبک چه نقشی در کاربرد آن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید