لاوروف: ایجاد امنیت در اروپا، صرفاً حول محور ناتو، یک توهم است

به گزارش مجله آیرخ، وزیر امور خارجه روسیه در مقاله ای با تشریح روابط 30 ساله بین اتحادیه اروپا و روسیه، نظریه لزوم ایجاد امنیت اورآتلانتیکی صرفاً حول محور ناتو را توهمی نامید که جایگزین اصل همکاری برابر شده و آینده خود اتحادیه اروپا را در خطر قرار داده است.

لاوروف: ایجاد امنیت در اروپا، صرفاً حول محور ناتو، یک توهم است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مقاله ای با عنوان همسایگان اروپایی. روسیه-اتحادیه اروپا: 30 سال روابط دوجانبه که امروز ، چهارشنبه در روزنامه راسیسکایا گازیتا، چاپ مسکو منتشر شده، نوشته است: دیدگاه مربوط به ضرورت ایجاد امنیت اورآتلانتیکی صرفاً حول محور ناتو، توهمی است که جایگزین اصل همکاری برابر شده است.

لاوروف یادآور شد، در غرب ، بسیاری دورنمای اروپای مشترک را فقط به وسیله منشور پیروزی در جنگ سرد ارزیابی می نمایند. در حالیکه ایجاد یک سیستم امنیتی مؤثر در اروپا فقط بر اساس اصول امنیت جمعی و غیرقابل تقسیم بودن امنیت امکان پذیر است و این یک اصل غیرقابل اجتناب است.

به گفته وی، منشور امنیت اروپا که در نشست سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانبول در 19 نوامبر 1999 امضاء شد، مبتنی بر اصل امنیت جمعی بود و روسیه از چنین برخوردی حمایت نموده و می نماید.

وزیر خارجه روسیه با ابراز تأسف کرد که در بروکسل که در آنجا نه تنها مقر اتحادیه اروپا، بلکه مقر ناتو نیز وجود دارد ، بعداً نسبت به این نظریه سرد شدند.

به عقیده این دیپلمات بلندپایه ، اتحادیه اروپا و ناتو ، با خودداری از گفت وگو با ساختارهایی که با موفقیت در جامعه کشورهای مشترک المنافع در حال توسعه هستند، نشان می دهند که آنها از رقابت با این ساختارها می ترسند. وی می نویسد: اتحادیه اروپا و ناتو ، که 20 سال پیش دیدگاه های خود را مطرح نموده اند، نسبت به تسلط خود اطمینان داشتند ولی اکنون از رقابت با این ساختارها وحشت داشته و حتی از گفتگوی برابر و مستقیم با آنها فاصله می گیرند.

وزیر امور خارجه روسیه یادآورد، مقامات مسکو از اتحادیه اروپا می خواهند تا بر اساس اصول مندرج در اسنادی که پایه و اساس روابط روسیه و اتحادیه اروپاست حرکت نمایند و نه توسط ساختارهای اختراع شده که نوعی همزیستی اجباری را پیشنهاد می نمایند.

لاوروف تاکید نمود: ما با تهدیدات و چالش های مشترکی روبرو هستیم: تروریسم بین المللی ، قاچاق مواد مخدر ، جنایات سازمان یافته ، مهاجرت غیرقانونی و موارد دیگر. در حالی که محدودیت ها در همکاری با کشور ما و ایجاد تنش برای مقابله با روسیه بعید است که چشم انداز خود اتحادیه اروپا در دنیا کنونی را نیز بهبود ببخشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه کرد: ما برای همکاری مشترک، برابر، واقع گرایانه و با در نظر دریافت منافع متقابل با اتحادیه اروپا و همه شرکای دیگر در اورآسیا آمادگی کامل داریم. ما آماده همکاری هستیم و این موضع گیری به ایجاد الگوی مناسب برای روابط بلند مدت یاری خواهد نمود که منافع کل منطقه اورآسیا را برآورده خواهد ساخت.

لاوروف در عین حال ابراز امیدواری کرد که تغییر رهبری در اتحادیه اروپا پس از انتخابات، فرصتی برای ازسر گیری مجدد روابط با روسیه فراهم کند.

لازم به یادآوری است، سی سال پیش در چنین روزی، در تاریخ 18 دسامبر 1989 ، در بروکسل توافقنامه تجارت، همکاری های تجاری-اقتصادی بین اتحاد جماهیر شوروی و اتحادیه اروپا به امضاء رسید. این تاریخ نقطه آغازی برای ایجاد روابط رسمی بین روسیه به عنوان کشور- جانشین اتحاد جماهیر شوروی با اتحادیه اروپا بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 748

به "لاوروف: ایجاد امنیت در اروپا، صرفاً حول محور ناتو، یک توهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: ایجاد امنیت در اروپا، صرفاً حول محور ناتو، یک توهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید