مؤثرترین خوراکی های رشد قد

به گزارش مجله آیرخ، آیا تغذیه بر رشد قامت افراد تأثیرگذار است؟ در این صورت خوراکی های رشد قد کدام مواد غذایی هستند؟ بر اساس یک مطالعه در سال های 1985 تا 2019 بر روی 65 میلیون فرد 5 تا 19 ساله مشخص شد که در بین بچه های سنین مدرسه در سراسر دنیا حدود 20 سانتی متر اختلاف قد وجود دارد. حدود 20 تا 40 درصد این اختلاف قد هم مربوط به عوامل محیطی از جمله تغذیۀ نامناسب است.

مؤثرترین خوراکی های رشد قد

اگرچه تحقیقات نشان می دهند که وقتی قد به حداکثر رشد خود برسد یا به عبارتی صفحات رشد بسته شوند، دیگر نمی توان انتظار بلند شدن قامت را داشت. اما مصرف خوراکی های مفید می توانند با حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل باعث شوند که قد خود را حفظ کنید. پس حفظ قد در بزرگسالی به همان اندازۀ رشد قد در کودکی مؤثر است به شرطی که تغذیۀ مناسبی داشته باشید.

مفیدترین خوراکی های رشد قد

احتمالاً شما هم از گوشه و کنار شنیده اید که ژنتیک عامل اصلی در رشد قد است. اما با این حال نمی توان از نقش تغذیه در این بین غافل شد. این را می توان از کوتاه قامت ترین افراد روی کرۀ زمین یعنی ساکنان جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و شرق آفریقا متوجه شد. خصوصاً زمانی که چینی ها با تغییر سبک زندگی توانستند تا حدودی این کوتاهی قد را با تغذیۀ مناسب کاهش دهند.

بدن ما به مواد سالم زیادی برای رشد نیاز دارد. استخوان ها در درجۀ اول به کلسیم، پروتئین و ویتامین D برای رشد و استحکام نیاز دارند. علاوه بر این طبق تحقیقات دیگر مشخص شده است که سایر ریزمغذی ها از جمله پروبیوتیک ها نیز در این رشد و افزایش قد نقش چشمگیری دارند. پس برای اینکه قد بلندتری داشته باشیم یا بتوانیم برای همیشه بلندی قد خود را حفظ کنیم به مواد غذایی زیر نیاز خواهیم داشت.

مرغ از خوراکی های رشد قد

اگر از یک ورزشکار بپرسید که کدام خوراکی برای عضله سازی شما مفید است، یقیناً گوشت مرغ خصوصاً سینه مرغ را به شما معرفی خواهد کرد. گوشت مرغ سرشار از پروتئین است. البته این تنها بخشی از خاصیت مرغ است. اما پروتئین خود به تنهایی می تواند برای یک رژیم غذایی سالم ضروری باشد.

بچه ها برای رشد قد و بزرگسالان برای حفظ بافت عضلانی بدن خود به پروتئین نیاز دارند و می توان این پروتئین را با مصرف مرغ دریافت کرد. فراتر از پروتئین، با مصرف مرغ می توان اسیدآمینه های ضروری برای استخوان سازی را وارد بدن کرد. این خاصیت با وجود اسیدآمینۀ تورین موجود در مرغ ممکن خواهد شد. علاوه بر موارد بالا گوشت مرغ دارای یک ویتامین محلول در آب به نام B12 است که به خصوص برای افزایش قد افراد مناسب خواهد بود.

لوبیا

از دیگر خوراکی های رشد قد می توان لوبیا را نام برد. جالب است بدانید لوبیا نیز یک منبع خوب پروتئین است که طبق یک سری از تحقیقات به عنوان یک مادۀ مغذی سطح هورمون رشد شبه انسولین 1 در بچه ها را تنظیم می کند. این هورمون برای رشد فرد بسیار ضروری خواهد بود. از طرفی مصرف مداوم لوبیا می تواند از بروز کم خونی در افراد جلوگیری کند. وجود گلبول های قرمز سالم برای سلامت عمومی بدن کمک کننده است. علاوه بر این آهن برای رشد بافت بدن ضروری است. ضمن اینکه کمبود این ماده می تواند باعث تاخیر در رشد بچه ها شود.

بادام

بادام سرشار از انواع مواد معدنی مغذی و ویتامین های لازم برای رشد قد است. برای مثال این خوراکی می تواند مجموعه ای از چربی های سالم و مواد معدنی پرخاصیت از جمله فیبر، منیزیم و منگنز را به میز غذای شما بیاورد.

از طرفی وجود ویتامین محلول در چربی E در بادام نیز می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن عمل کند. اما کمبود این ویتامین رابطۀ مستقیمی با کاهش رشد در بچه ها دارد. ترکیب بادام به عنوان یکی از خوراکی های مفید رشد قد با عسل و مصرف روزانۀ این ماده می تواند برای رشد کودک بسیار مفید باشد.

جالب است بدانید بر اساس یک مطالعه مشخص شد که گنجاندن مداوم بادام در رژیم غذایی باعث جلوگیری از تجزیۀ بافت استخوانی می شود. این مشکل بر اثر نوعی سلول بیماری زا به نام استئوکلاست رخ خواهد داد.

ماست

ماست، شیر، پنیر، کره، کشک و دیگر لبنیات هم نقش زیادی در استخوان سازی دارند. البته ماست و شیر به دلیل وجود پروتئین موجود در خود تأثیر به مراتب بهتری نسبت به سایر لبنیات دارند. خصوصاً اگر ماست مورد نظر از نوع یونانی باشد.

علاوه بر کلسیم و پروتئین، در ماست نوعی پروبیوتیک ها یا همان باکتری های مفید روده هستند که علاوه بر کاهش التهاب، سلامت روده و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می توانند باعث افزایش رشد قد در بچه ها نیز شوند. متابولیسم استخوان سازی علاوه بر تمامی این ریزمغذی ها به مواد دیگری از جمله فسفر، منیزیم و پتاسیم موجود در ماست و دیگر لبنیات مانند شیر نیاز دارد.

تخم مرغ از خوراکی های رشد قد

شاید باورتان نشود ولی اگر کودک شما به طور مداوم تخم مرغ مصرف کند، می توانید شاهد معجزۀ رشد قد در او باشید. این ماده بر خلاف قیمت مناسب و فراوانی آن اما یکی از بهترین منابع پروتئین است که برای رشد هر فردی ضروری محسوب می شود.

تخم مرغ یک غذای کامل است که علاوه بر پروتئین سرشار از مواد معدنی لازم برای رشد از جمله ویتامین D است که می تواند در جذب بهتر کلسیم و حفظ سلامت اسکلتی بدن مؤثر باشد. تحقیقات اجرا شده نشان داده است که کمبود ویتامین D رابطۀ مستقیمی با کاهش رشد قد و افزایش مصرف تخم مرغ نیز منجر به رشد قامت افراد می شود. بنابراین تخم مرغ یکی از مهم ترین خوراکی های رشد قد است.

بلغور جو دوسر

یکی دیگر از خوراکی های مقوی که نقش سازنده ای در رشد قد دارد، جو دوسر است. این ماده نیز سرشار از پروتئین است که نه تنها برای ترمیم و افزایش بافت بدن بسیار مؤثر است، بلکه در استخوان سازی هم مفید خواهد بود. این ماده به راحتی سرعت رشد قد را افزایش می دهد به همین دلیل پیشنهاد می شود برای بچه ها در حال رشد خود با بلغور جو دوسر صبحانه و میان وعده های مفید و مغذی به همراه شیر، دانه ها، آجیل و انواع میوۀ تازه و خشک تهیه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر خوراکی های رشد قد می توانیم به سبزی های برگ دار مثل اسفناج، کلم و کلم پیج، موز، انواع توت، پروتئین سویا، پنیر توفو، ماهی و هویج اشاره کنیم. هر یک از این مواد با تأمین ریزمغذی هایی مانند کلسیم، پروتئین و انواع ویتامین ها می توانند نقش چشمگیری در رشد قد داشته باشند.

خوراکی های مضر برای رشد قد

مطالعات نشان داده اند که با بهبود تغذیه در طول زمان، افراد قد بلندتر شده اند. بنابراین بچه های که از رژیم غذایی غنی از کلسیم، پروتئین و سایر مواد مغذی استفاده می کنند، می توانند پتانسیل رشد خود را به حداکثر برسانند. اما از طرف دیگر برخی خوراکی ها هم می توانند نتیجۀ معکوس داشته باشند. از جمله خوراکی هایی که قد را می خورد یا به اصطلاح معمول باعث کوتاهی قد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار از آن دست خوراکی های مضر برای بدن هستند که نه تنها در بالا رفتن قند خون اثر دارند، بلکه تاثیر زیادی هم در کاهش رشد قامت افراد خواهند داشت. بنابراین عملکردی کاملاً متضاد با خوراکی های رشد قد دارند. از طرفی نوشابه حاوی یک مادۀ مغذی به نام فسفر است که با وجود فوایدی که برای بدن دارد، در صورت مصرف بیش از حد باعث کاهش تراکم استخوان می شود.

شکر

افرادی که قند زیادی مصرف می کنند، معمولاً در مقایسه با سایر افراد قد کوتاه تری دارند. مصرف مواد خوراکی حاوی قند و شکر باعث افزایش انسولین موجود در بدن می شود که بروز چنین شرایطی از رشد معمول بدن جلوگیری می کند. بنابراین مصرف این مادۀ غذایی چه به شکل مستقیم و چه از طریق خوراکی های حاوی شکر برای رشد بچه ها مضر خواهد بود. برای مثال انواع کیک و آبنبات در این دسته جای دارند.

غذاهای چرب

غذاهایی که چربی بالایی دارند می توانند منجر به بالا رفتن میزان کالری در بدن و چاقی شوند. به عبارتی دشمن خوراکی های رشد قد محسوب می شوند. البته احتمالاً این سوال پیش می آید که تاثیر این خوراکی ها بر رشد قد در افراد چیست؟ در واقع غذاهای فراوری شده باعث از بین رفتن فیبر موجود در مواد خوراکی، کاهش میزان جذب ویتامین D و کاهش میزان متابولیسم کلسیم در بدن می شوند که در پی آن کاهش رشد قد را در پی دارند.

برنج

از دیگر خوراکی هایی که مناسب رشد قد نیست می توانیم به برنج اشاره کنیم. بله برنج شاید سرشار از انواع ریزمغذی های ضروری برای بدن باشد، اما در صورت استفادۀ زیاد به دلیل محتوای کربوهیدرات موجود در خود، کاهش رشد استخوانی را در پی خواهد داشت.

جمع بندی

اگر قد بلند یکی از دغدغه های شما محسوب می شود، پس باید یک رژیم غذایی مقوی بگیرید و خوراکی های رشد قد را در آن بگنجانید. همچنین با تغییر سبک زندگی از جمله افزایش تحرک بدنی و کاهش مصرف غذاهای مضر نه تنها به بهبود سلامت بدن خود کمک کنید، بلکه باعث کاهش اثرات منفی در رشد قد شوید.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که گذر از سن رشد قد باعث می شود که خوردن برخی خوراکی ها در افزایش قامت هیچ تاثیری نداشته باشند. هر چند که در داشتن بدنی سالم بسیار مفید خواهند بود و مهم تر از آن از کوتاه شدن قد هم جلوگیری خواهند کرد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2254

به "مؤثرترین خوراکی های رشد قد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مؤثرترین خوراکی های رشد قد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید