نشست خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ نگاری یعقوبی

به گزارش مجله آیرخ، به گزارش خبرنگاران، پژوهشکده تاریخ اسلام نشست خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ نگاری یعقوبی را از سلسله نشست های علمی گروه رجال و خاندان های اسلامی برگزار می نماید.

نشست خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ نگاری یعقوبی

در این نشست که دوشنبه 19 تیرماه 1402 برگزار می گردد، دکتر سیدابوالفضل رضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ نگاری یعقوبی سخنرانی می نماید و محترم وکیلی سحر دبیری نشست را برعهده خواهد داشت.

احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح یعقوبی اصفهانی مصری (م284ق) از بزرگان و پیشگامان دانشمندان موالی است. او را می توان معلم و پدر جغرافیای اسلامی و تاریخ نگاری جهانی با ویژگی های عقل گرایانه دانست. گرایش دینی- مذهبی و وسعت تسلط علمی او در حوزه تاریخ، جغرافیا، شعر و نجوم و گیاه شناسی و مطالعات اجتماعی، وی را بر صدر طبقه دانشمندان بنام اسلامی-شیعی قرار داده است.

یکی از یادگارهای گرانسنگ مورخ مذکور، کتابی تاریخی موسوم به تاریخ یعقوبی است. از ویژگی های مهم تاریخ یعقوبی، پرداختن به جنبه های تمدنی و فرهنگی تاریخ، نگاه نقادانه او به روایات، گزینش اخبار و حذف بعضی از آنها، نگاه جامع به تاریخ و عدم محدودیت در دوره اسلامی، تواضع علمی او، نگارش تاریخ با روش ترکیبی، نگاه مستقل سیاسی، عدم حذف رخدادهای مربوط به شیعه و امامان معصوم علیهم السلام از تاریخ، صراحت نسبی و پرهیز از مدح و ستایش حکام، پرهیز از نقل بعضی افسانه ها و اسطوره ها و سبک موضوع محور کتاب را می توان نام برد.

علا قه مندان می توانند دوشنبه 19 تیرماه 1402 ساعت 16 تا 18 با ورود به لینک http://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture این نشست را دنبال نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2443

به "نشست خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ نگاری یعقوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست خاندان یعقوبی و رویکرد ایرانشهری در تاریخ نگاری یعقوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید