هشدار درباره یک پاییز و زمستانِ پرخطر

به گزارش مجله آیرخ، پایگاه خبری کانورسیشن در مقاله ای به آنالیز راهبرد هایی پرداخته که همزمان با نزدیک شدن به فصل سرد و احتمال اوج گیری همزمان ویروس های کرونا و آنفلوانزا، توسط کشور های مختلف بایستی مورد توجه قرار گیرند تا از این طریق، نظام های بهداشت و سلامت آن ها بتوانند به نحو موثر و مناسبی، عملکرد و کارایی داشته باشند.

هشدار درباره یک پاییز و زمستانِ پرخطر

فصل شیوع ویروس آنفلوانزا نزدیک است و بسیاری از نقاط دنیا همچنان با پدیده شیوع ویروس کرونا، دست و پنجه نرم می نمایند. این مساله موجب شده تا پاییز و زمستان سال جاری، بسیاری چالش برانگیز به نظر برسد و بعضی این سوال را مطرح نمایند چطور می توان تا جای ممکن از شیوع همزمان آنفلوانزا و ویروس کرونا و تشدید فعالیت در بیمارستان ها و مراکز درمانی جلوگیری کرد؟ بسیاری از مراکز بهداشت و درمان، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، تا حد زیادی توان خود را از دست داده اند و قادر به تحمل بحران های مضاعف نیستند.

آمار و ارقام، از یک پاییز و زمستان پرخطر خبر می دهند

بیش از پنج میلیون نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده اند و حدودا دویست هزار تن دیگر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده اند. شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا موجب شده تا بعضی از مراکز درمانی این کشور، دیگر ظرفیت و تحمل پذیرش بیماران جدید را نداشته باشند و در شرایط خارج از دسترس قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به اینکه ویروس کرونا و ویروس آنفلوانزا هر دو بیماری های تنفسی هستند و احتیاج به ادوات و تجهیزات درمانی تقریبا مشابه دارند، بیمارستان هایی که پیش از این، درگیر ایجاد فضای کافی برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا بوده اند، ممکن است اکنون دیگر از قدرت و توان کافی جهت پذیرش بیماران مبتلا به ویروس آنفلوانزا برخوردار نباشند.

در سال های گذشته، بر اساس داده های اتحادیه بیمارستان های آمریکا که در خاتمه ماه مارس سال 2020 اعلام شده: تعداد بیماران مبتلا به ویروس آنلوانزا که در بیمارستان های آمریکا بستری شده اند از 280 هزار نفر در سال های 2016-2015 تا بیش از 810 هزار نفر در سال های 2018-2017، متغیر بوده است. بدون تردید اگر یک ایالت در آمریکا، هم در نقطه بحرانی شیوع آنفلوانزا و هم ویروس کرونا باشد، ظرفیت بیمارستانی آن تا حد زیادی تحلیل خواهد رفت و قادر به میزبانی تمامی بیماران نخواهد بود.

اضافه بر این، نباید فراموش کرد که بچه ها زیر 5 سال، به شدت در برابر آنفلوانزای فصلی ضعیف هستند و در فصل سرد، تعداد زیادی از بچه ها به این بیماری مبتلا می شوند و بایستی کاملا تحت نظر قرار بگیرند تا از بروز تبعات وخیم سلامتی برای آن ها (که در مواردی به مرگ نیز ختم می شود) جلوگیری شود. این مساله خود حاکی از این نکته است که بیمارستان ها حتی در زمینه توسعه ظرفیت خود نیز بایستی توجه زیادی را به بچه ها معطوف نمایند که این موضوع خود مسئله ای جدی برای آن ها جهت توسعه ظرفیت هایشان برای دیگر گروه های سنی است.

چگونه از خطر شیوع همزمان ویروس آنفلوانزا و کرونا، جلوگیری کنیم؟

اخیرا یک گزارش تحلیلی، 10 توصیه عمده را جهت مقابله با خطر شیوع و گسترش همزمان ویروس های کرونا و آنفلوانزا و تاثیر مخرب آن ها بر ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی، ارائه نموده است که در ادامه به این توصیه ها اشاره خواهد شد.

1- بایستی تا جای ممکن شمار افرادی را که واکسن آنفلوانزا را دریافت می نمایند، افزایش داد. واکسن آنفلوانزا، بهترین شیوه دفاعی در برابر آنفلوانزای فصلی است. واکسناسیون گسترده در این زمینه موجب خواهد شد تا میلیون ها نفر از بزرگسالان و بچه ها، از فضای بیمارستانی به علت ابتلا به ویروس آنفلوانزا دور شوند و این مساله، موجب خواهد شد تا مراکز درمانی به نحو بهتری بر بیماران کرونایی و درمان آن ها تمرکز نمایند.

2- اجرای سرسختانه و گسترده پروتکل های بهداشتی بایستی در دستورکار قرار گیرد. به طور خاص استفاده از ماسک و رعایت مقررات مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی، هم برای در امان ماندن از آنفلوانزا خوب است و هم کرونا. این مساله سبب خواهد شد تا از گسترش هر چه بیشتر این دو ویروس و ایجاد فشار برای مراکز بهداشتی و درمانی، جلوگیری شود.

3- بایستی امکانات بهداشتی نظیر مواد ضدعفونی نماینده و شوینده برای شستشوی دست، و همچنین تاسیسات لازم جهت تهویه اتاق های درس فراهم شوند. از سویی باید سعی شود تا جای ممکن کلاس ها و تجمعات دانش آموزان را با رعایت مقررات فاصله گذاری اجتماعی و یا حتی به صورت مجازی برگزار کرد.

4- بایستی شرایط قلبی و عروقی ورزشکارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند را قبل از بازگشت آن ها به تمرین و میادین ورزشی با دقت آنالیز کرد تا از ایجاد آسیب های قلبی و عروقی به آن ها جلوگیری شود. در عرصه رقابت های ورزشی، هم بایستی سلامت و بهداشت بازیکنان و هم تماشاچیان به دقت مورد توجه قرار گیرد و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

5- مقررات مرتبط با قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی را بایستی همچنان برای مسافران اجرایی کرد. این مساله می تواند به تضعیف شیوع ویروس های کرونا و آنفلوانزا یاری شایان توجهی بکند. همزمان با لغو بعضی محدودیت های ترددی از سوی بعضی کشورها، خطوط هوایی مختلف و همچنین مسوولان بهداشت و سلامت بایستی دامنه نظارت خود را بر تردد های مسافران، با آنالیز شرایط تب آن ها و ... انجام دهند و در این زمینه، احتیاط های لازم را به عمل آورند.

6- بایستی ظرفیت های لازم جهت فراوری و توزیع واکسن ویروس کرونا (هر زمان که ساخته شود)، فراهم شود. در واقع، آنچه مهم است توجه به این نکته می باشد که اختراع واکسن کرونا صرفا مساله مهم و ضروری این روز ها و آینده نیست، بلکه بایستی ظرفیت های فراوری و توزیع واکسن کرونا را نیز به نحویآ کرد که بتوان آن را در اختیار میلیارد ها انسان قرار داد. وسعت این مساله به قدری زیاد است که شاید اگر بگوییم پیش از این یکچنین اقدامی در این ابعاد انجام نشده، چندان هم غلط نباشد.

7- بایستی کارزار های آموزشی تشکیل شوند تا با ترویج اطلاعات غلط و نادرستی که در خصوص استفاده از واکسن های ویروس های کرونا و آنفلوانزا مطرح می شوند، قویا برخورد کرد. بدون تردید دیدگاه بعضی مبنی بر اینکه این واکسن ها تاثیرات بسیار بدی بر شرایط سلامت دارند و نباید استفاده شوند موجب خواهد شد تا دامنه بحران شیوع ویروس کرونا، تا حد زیادی گسترده شود و نتوان مقابله موثری با این ویروس ها داشت.

8- بایستی ظرفیت های بیمارستانی را توسعه داد و زیرساخت های فراوری تجهیزات دارویی را نیز گسترش بخشید. آنفلوانزای فصلی به تنهایی قادر است ظرفیت بسیاری از بیمارستان ها را تکمیل کند. برای مقابله موثر با دو بیماری تنفسی مثل آنفلوانزا و کرونا، بایستی تا جای ممکن ظرفیت های بیمارستان ها و همچنین ظرفیت های فراوری دارو و تجهیزات پزشکی را توسعه بخشید. اینکه بعضی مراکز درمانی و بیمارستانی در جریان بحران شیوع ویروس کرونا با کمبود دستگاه های تنفس مصنوعی روبرو شدند، خود یک هشدار جدی است که اکنون باید به آن توجه شود.

9- در زمینه مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا، بایستی یک راهبرد و استراتژی ملی تعریف کرد. کشور ها بدون یک استراتژی ملی، قادر نخواهد بود به طور هماهنگ به بحران شیوع ویروس کرونا و شیوع احتمالی ویروس آنفلوانزا واکنش نشان دهند. این مساله خود نقش مهمی در تشدید بحران خواهد داشت.

10- بایستی داده های اطلاعاتی گسترده تر و شفاف تری در سطوح محلی، منطقه ای و استانی، در زمینه شیوع ویروس کرونا و تعداد مبتلایان و مرگ و میر و همچنین دیگر داده های مرتبط با آن ها ایجاد شود. البته که در خصوص ماهیت اطلاعات و صحت و درستی داده ها مرتبط با شیوع ویروس کرونا، بحث و جدل های فراوانی وجود دارد. با این همه، تقویت پایگاه های اطلاعاتی و داده ای در زمینه شیوع ویروس کرونا می تواند تا حد زیادی به مردم یاری کند تا این بحران را به نحو بهتری متوجه شوند و بتوانند بر ترس و اضطراب های نابجای خود در این زمینه نیز غلبه نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1367

به "هشدار درباره یک پاییز و زمستانِ پرخطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره یک پاییز و زمستانِ پرخطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید