وفاداری بالای بچه ها به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند

به گزارش مجله آیرخ، اولین نشست کمیته گردشگری کودک کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران با هدف تبیین برنامه ها و اهداف ایجاد این کمیته تخصصی برگزار شد. هدف از ایجاد کمیته گردشگری کودک پیاده سازی مدل ها و الگوسازی گردشگری بچه ها و اتخاذ راهکارهای ترویج گفتمان و توسعه فرهنگ گردشگری برای بچه ها در کشور نام شد.

وفاداری بالای بچه ها به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند

در حال حاضر بسکمک از کشورهای پیشرفته با توجه به اهمیت آموزش و ترویج صنعت گردشگری در سطح جامعه خود، توجه ویژه ای به بچه ها و معرفی ابعاد مختلف این صنعت به آنها می کند. نهادینه شدن فرهنگ گردشگری و ارزش دادن به آن در زمان کودکی شکل می گیرد و کارشناسان معتقدند برای توسعه و تقویت این صنعت می توان از اندازه وفاداری بالای بچه ها بهره برد.

در این راستا با توجه به غفلت متولیان و تصمیم سازان کشور به موضوع گردشگری آن هم در میان بچه ها، کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران تصمیم گرفت کمیته ای را با همین نام تشکیل دهد و جمعی از فعالان، کارشناسان و نخبگان این عرصه را گرد هم جمع کند تا با ارائه راهکارهای عملی و معرفی مدل های تازه به تصمیم سازان کشور در جهت توسعه صنعت گردشگری کشور سهیم باشد.

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تاکید بر اهمیت توجه به بچه ها، سلایق و نگاه آنها به گردشگری، گفت: گردشگری کودک موضوعی است که تا به امروز در کشور مغفول مانده و حتی بخش خصوصی هم در این رابطه قدمی برنداشته است. متاسفانه جای خالی این بخش از گردشگری به خوبی احساس می شود بنابراین تصمیم گرفتیم در قالب کمیته ای این بحث بسیار مهم را مورد توجه قرار داده و از متخصصان امر بخواهیم با حضور و مشارکت خود به تقویت جایگاه گردشگری کشور کمک کنند.

به باور این فعال اقتصادی، توجه به گردشگری کودک می تواند در توسعه صنعت گردشگری نقش مهمی داشته باشد. آموزش زوایای مختلف گردشگری به بچه ها در کنار سایر آموزش ها بسیار اهمیت دارد.

او با بیان این مطلب که ایران از نظر جاذبه های گردشگری جایگاه و رتبه خوبی دارد، شرح داد: ایران از نظر جذب گردشگری رده 140 را دارد و این رتبه برای ایران با این سطح از ظرفیت قابل قبول نیست. با توجه به تجربه های جهانی می توان به کمک آموزش جهت توسعه را هموارتر کنیم.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران درباره تشکیل کمیته گردشگری کودک گفت: هدف این است که از افراد متخصص در این حوزه بهره ببریم و در نهایت استراتژی مدونی در این رابطه تدوین و به مسئولان ارائه دهیم. گردشگری جهتی برای صلح و دوستی است و تعامل با جهان برای تامین انواع نیازها لازم است.

او ادامه داد: از وزارت اموزش و پرورش درخواست کردیم تا در بحث ۀموزش گردشگری امکاناتی را فراهم کند تا شناخت بچه ها با این مفهوم و نوع برخورد با گردشگران بالا برود.

عبدالملکی تاکید کرد: در پی آن هستیم که به متولیان امر مشورت دهیم و پیگیری رسیدن به حکمرانی واحد در صنعت گردشگری باشیم چراکه اعتقاد داریم، گردشگری با حکمرانی واحد حرکت می کند.

نظام آموزشی در ایران موضوع گرشگری را از زندگی بچه ها حذف کرده است

در ادامه یوسف نوری، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که مدتی مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش هم بود و در حال حاضر ریاست کمیته گردشگری کودک کمیسیون گردشگری اتاق ایران را به عهده دارد، گفت: متاسفانه همواره بچه ها در بحش گردشگری نادیده گرفته شده اند و هیچ توجهی به سلایق آنها نمی شود. باید توجه داشت وقتی اختیار را از آنها بگیریم خلاق نمی شوند و نمی توانند زندگی بخش باشند. نگاه منفعل به کودک اشتباه بزرگی است که متاسفانه رویکرد ما نسبت به آنها همین است.

به اعتقاد او باید کودک به نام مشارکت کننده و همراه دیده شود. این پارادیم به وجود آمده و به یک جهان بینی در جهان تبدیل شده است؛ اما در ایران تا رسیدن به این مرحله فاصله طولانی داریم. این در حالی است که در مکتب اسلام هم توجه ویژه ای به بچه ها شده است.

نوری با بیان این مطلب که نظام آموزشی در ایران مسئله گردش را از زندگی کودک حذف کرده است و تنها به صورت تک بعدی روی کتاب و یک مکان خاص به نام مدرسه و یک کلاس و یک میز معین، متمرکز می شود، گفت: باید در فرایند آموزش به بچه ها، پارک ها را به نام محلی برای یادگیری در نظر بگیریم. گردشگری یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی است که مابه ازای اقتصادی هم دارد، اما اصالت آن نباید فراموش شود.

این کارشناس با تمرکز بر بچه ها و نهادینه کردن موضوع گرشگری در بین آنها شرح داد: توسعه این صنعت باید به کمک اقدامات ریشه ای دنبال شود. نهادینه کردن بحث گردشگری در بین بچه ها به دلیل وفاداری که در بین بچه ها وجود دارد، بسیار مهم است.

رئیس کمیته گردشگری کودک اهداف ایجاد این کمیته را پیاده سازی مدل ها و الگوسازی گردشگری بچه ها، اتخاذ راهکارهای ترویج گفتمان و توسعه فرهنگ گردشکری، تعریف استانداردها، تهیه پیش نویس آیین نامه های لازم، تهیه برنامه های ساماندهی ارزیابی نیازها، همکاری درتامین زیرساخت های لازم برای حضور در مجامع بین المللی، برگزاری انواع جشنواره و برنامه های آموزشی و پژوهشی و برقراری ارتباط موثر و مستمر با نهادهای مرتبط دانست.

نوری شرح داد: متاسفانه یکی دیگر از غفلت های که نسبت به بچه ها روی داده، نبود الگو و مدلی برای برخورد با بچه ها در دوران کروناست. هیچ اندیشه ای برای بچه ها نکردیم و این فرایند موجب شده تا برخی از آنها دچار افسردگی شوند، تعدادی دچار ترس های مرضی و یا دچار اختلالات بعد از کرونا، انزاوی اجتماعی و عارضه های روانی و جسمی شوند. بنابراین یکی از اقدامات مهمی که قرار است در این کمیته دنبال شود برنامه ریزی در این حوزه است.

در این نشست فرصتی فراهم شد تا دیگر اعضا هم دیدگاه ها و نظرات خود را درباره گردشگری کودلان مطرح و تشریح کنند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1891

به "وفاداری بالای بچه ها به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وفاداری بالای بچه ها به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید