پادزهری برای سم چاقی

به گزارش مجله آیرخ، در دانشگاه مینه سوتا دکتر شالمار سیبلی در حال آزمایش این فرضیه بود که چطور کاهش کالری می تواند روی مسیرهای هورمونی تاثیرگذار باشد. تحقیقات او نشان داد، در افرادی که در ابتدای مطالعه سطح ویتامین D آن ها کافی بوده بیشتر از افراد با سطح پایین ویتامین D وزن کم نموده اند؛ این در شرایطی بود که اندازه کالری دریافتی هر 2 دسته یکسان بوده است. در واقع حتی یک افزایش ناچیز در پیش سازهای ویتامین D باعث شده بود شرکت کنندگان در مطالعه 200 گرم بیشتر چربی بسوزانند.

پادزهری برای سم چاقی

پادزهری برای سم چاقی

در دانشگاه مینه سوتا دکتر شالمار سیبلی در حال آزمایش این فرضیه بود که چطور کاهش کالری می تواند روی مسیرهای هورمونی تاثیرگذار باشد. تحقیقات او نشان داد، در افرادی که در ابتدای مطالعه سطح ویتامین D آن ها کافی بوده بیشتر از افراد با سطح پایین ویتامین D وزن کم نموده اند؛ این در شرایطی بود که میزان کالری دریافتی هر 2 دسته یکسان بوده است. در واقع حتی یک افزایش ناچیز در پیش سازهای ویتامین D باعث شده بود شرکت نمایندگان در مطالعه 200 گرم بیشتر چربی بسوزانند.

پرسش اینجاست که ویژگی مهم ویتامین D چیست؟ آیا نور خورشید و شیر ویتامین D دارند؟

شاید ندانید که بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند بدون این که خودشان از این مسئله اطلاع داشته باشند. واقعیت این است که کمبود ویتامین D یکی از شایع ترین کمبودهایی است که در بدن انسان ناشناخته باقی می ماند. این کمبود روی تمام سلول های بدن تاثیر منفی دارد از جمله روی سلول های چربی.

---

نکته :

ترکیب امگا3 و ویتامین D باعث کاهش وزن و پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود. سعی کنید ماهی های غیرپرورشی و وحشی را انتخاب کنید چون تا 25 درصد بیشتر ویتامین D دارند

--- آیا کمبود ویتامین D دارید؟

اگر هر یک از علائمی که در مطلب می آید در خصوص شما صدق می نماید ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشید. برای اطمینان از پزشک خود بخواهید در یک آزمایش میزان 25-هیدروکسی ویتامین D را درخواست کند. این میزان باید در هر میلی لیتر بیشتر از 40 نانوگرم باشد.

میانسال یا مسن هستید

هر چه سن بالاتر باشد ساخت ویتامین D برای پوست سخت تر است. در مطالعه دانشگاه بوستون 36 درصد از مردان و زنان زیر 30 سال کمبود ویتامین D داشتند اما این رقم در خصوص افراد بالای 50 سال بیش از 42 درصد بود.

پوست شما تیره است

رنگدانه ملانین در پوست شما به منزله یک ضدآفتاب طبیعی عمل نموده و جلوی اثرات مخرب اشعه ماورای بنفش را می گیرد. هر چه پوست شما تیره تر باشد میزان این SPF طبیعی بیشتر بوده و پوست برای ساخت ویتامین D کار دشوارتری را پیش رو خواهد داشت.

BMI شما بالای 30 است

چاق بودن نیاز شما به ویتامین D را 2 تا 5 برابر افزایش می دهد. اگر میزان ایندکس بالای 30 باشد آن وقت احتمال کمبود ویتامین D در خصوص شما بسیار بالا خواهد بود. بنابراین سعی کنید بیشتر از غذاهای حاوی ویتامین D بهره ببرید.

---

فراتر از یک ویتامین

یکی از دلایلی که ویتامین D به مدت طولانی مورد توجه محققان بوده این است که این ماده صرفا یک ویتامین نیست بلکه یک هورمون هم هست. هورمونی که در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک بدن نقشی اساسی بر عهده دارد. به گفته محققان طی 20 سال گذشته گیرنده های ویتامین D در 40 بافت مختلف بدن کشف شده است از جمله در قلب، لوزالمعده، عضلات، سلول های سیستم ایمنی و مغز. در واقع کشف گیرنده های ویتامین D در سلول های روده به سال 1969 باز می شود. بنابراین باید به ویتامین D نگاهی فراتر از یک ویتامین صرف داشت، مثلا میزان کافی از ویتامین D می تواند معادل ورزش در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مؤثر باشد. در خصوص فشار خون ویتامین D می تواند باعث کاهش آن بیماری شود. تحقیقات نشان داده، ویتامین D در مقابله با دیابت هم موثر است. حالا به این سیاهه، کاهش خطر زوال عقل، مقابله با بعضی انواع سرطان(مثل سرطان پروستات) و پیشگیری از سرماخوردگی را هم اضافه کنید. بنابراین جای تعجب ندارد اگر بگوییم ویتامین D می تواند پادزهری برای بسیاری از سموم باشد از جمله برای چاقی. حال با بعضی از تاثیرات ویتامین D بیشتر آشنا می شویم.

---

1. کمتر می خورید، سیرتر می مانید

وقتی سطح ویتامین D بدن شما کافی باشد، بدن میزان لپتین بیشتری آزاد خواهد نمود. لپتین هورمونی است که حامل این پیغام به مغز است: تو سیر شده ای، دیگر نخور. از سوی دیگر کمبود ویتامین D به معنی لپتین کمتر و افزایش هر چه بیشتر دور کمر است. نتایج تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان داده اشتهای افرادی که موقع صبحانه میزان زیادی ویتامین D و کلسیم می خورند به مدت 24 ساعت کاهش چشمگیری خواهد داشت. بعلاوه کمبود ویتامین D باعث مقاومت نسبت به انسولین شده که نتیجه آن پرخوری و اضافه وزن است.

2. چربی کمتری ذخیره خواهید کرد

وقتی میزان ویتامین D در خون شما کافی باشد، عملکرد سلول های چربی برای ذخیره چربی کندتر خواهد شد اما وقتی میزان ویتامین D کم باشد سطح هورمون پاراتیروئید و کلسیترول افزایش یافته که عواقب خوشایندی دربر ندارد. سطح بالای این هورمون ها بدن شما را تشویق می نماید تا به جای سوزاندن چربی آن را ذخیره کند. نتایج تحقیقات دانشمندان نروژی نشان داده سطح بالای هورمون پاراتیروئید یک خطر بالقوه برای اضافه وزن به خصوص در مردان بالای 40 سال است.

3. شما چربی شکمی بیشتری خواهید سوزاند

ویتامین D به شما یاری می نماید تا در سراسر بدن چربی بسوزانید ولی این ماده در کاهش میزان چربی های شکم از بقیه منطقه ها موثرتر است. نتایج مطالعات اجرا شده در دانشگاه مینه سوتا نشان داده، ویتامین D اساسا باعث چربی سوزی در ناحیه شکم می شود. شرح این عملکرد این است که ویتامین D در کنار کلسیم فراوری کورتیزول را کاهش می دهند؛ کورتیزول هورمون استرس است که باعث تجمع چربی در شکم می شود.

4. هم وزن کم می کنی، هم قلبت سلامت می ماند

نتیجه مطالعه دیگری نشان می دهد، رژیم غذایی غنی از مواد لبنی(یعنی میزان زیادی کلسیم و ویتامین D) به افراد یاری می نماید تا 70درصد بیشتر از افرادی که همین میزان کالری را از مواد دیگر دریافت نموده اند وزن کم نمایند. علاوه بر این، مطالعه دیگری که به وسیله دانشمندان آلمانی اجرا شده نشان می دهد، سطح بالای ویتامین D در واقع با تشدید مزایای کاهش وزن، خطرات بیماری های قلبی- عروقی را هم با کاهش میزان ترگلسیرید کاهش می دهد.

---

با خانواده ویتامین D آشنا شوید

تخم مرغ

تخم مرغ مثل ماهی چرب حاوی ویتامین D، امگا3 و پروتئین است. تحقیقات دانشمندان دانشگاه سن لوئیس نشان داده، خوردن تخم مرغ موقع صبحانه تا 65 درصد باعث کاهش کالری دریافتی و کاهش کلی اشتها در طول روز می شود.

ماهی چرب

ماهی های چرب منبع غنی از ویتامین D هستند که برترین آن ها ماهی سالمون است. علاوه بر این ماهی های چرب، سطح بالایی از اسید چرب امگا3 دارند. ترکیب امگا3 و ویتامین D باعث کاهش وزن و پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود. سعی کنید ماهی های غیرپرورشی و وحشی را انتخاب کنید چون تا 25 درصد بیشتر ویتامین D دارند.

لبنیات

اغلب فرآورده های شیر غنی از کلسیم و ویتامین D هستند. در همین مطلب شرح داده ایم که کلسیم به کاهش ذخیره شدن چربی در بدن یاری می نماید، بعلاوه لبنیات غنی از اسید آمینه لوسین است که در تحریک عضله سازی و چربی سوزی نقشی اساسی بر عهده دارد. به علت همین ترکیب ویتامین D و لوسین است که منابع لبنی کلسیم، 2 برابر بیشتر از مکمل های کلسیم باعث کاهش وزن می شود.

مکمل های ویتامین D

خوردن مکمل ایده خوبی است. در واقع بعضی از متخصصان میزان هزار تا 2 هزار واحد ویتامین D را به صورت مکمل در کنار یک رژیم غذایی غنی از ویتامین D روزانه پیشنهاد می نمایند. این فرضیه بیشتر از دید هورمونی مورد حمایت متخصصان است. اگر شما اضافه وزن داشته باشید یعنی BMI شما بالای 25 باشد، به احتمال زیاد به میزان بیشتری ویتامین D نیاز دارید. چربی بدن ویتامین D را به دام انداخته و مانع استفاده آن در بدن می شود. هر چه وزن شما بیشتر باشد میزان بیشتری ویتامین D به دام افتاده و کمتر وارد جریان خون می شود. افراد چاق(با BMI بالای 30) 2 تا 5 برابر بیشتر از افراد لاغر ویتامین D نیاز دارند. واضح است که این میزان ویتامین D باید با نظارت پزشک تجویز شود، چون ممکن است مضر باشد. هنوز متخصصان به طور دقیق تعیین ننموده اند که اگر کسی اضافه وزن داشته باشد ولی چاق نباشد چقدر ویتامین D نیاز دارد ولی به گفته پروفسور هالیک این رقم احتمالا چیزی بین 2 تا 4 هزار واحد خواهد بود.

مسئله ای که در خصوص خوردن میزان زیادی قرص حاوی ویتامین D وجود دارد این است که این فرم مصرف ویتامین D باعث چربی سوزی مطلوبی نمی شود. منابع غذایی ویتامین D معمولا سایر مواد غذایی مفید در کاهش وزن را هم در خود جای داده است.

نور خورشید و ویتامین D

حتما شنیده اید که نور خورشید باعث فراوری ویتامین D می شود. وقتی نور خورشید به پوست برخورد می نماید کارخانه فراوری ویتامین D در بدن فعال شده و فرمی از این ماده می سازد که تا 2 برابر بیشتر در جریان خون دوام می آورد(در مقایسه با ویتامین D مکمل ها یا مواد غذایی.) تنها مشکل یک بیماری مهلک به نام سرطان پوست است. برای این که در بدن ویتامین D به حد کافی ساخته شود ضروری است فرد در اوج شدت نور آفتاب یعنی در ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر بدون ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار گیرد اما اگر سرطان را هم کنار بگذاریم میزان ویتامین D فراوری شده در بدن به واسطه تابش نور خورشید بستگی به موقعیت شما دارد. حتی زندگی در شهرهای پرنور هم تضمینی بر ساخت میزان کافی ویتامین D نیست چون آلودگی هوا جلوی رسیدن نور کافی به پوست را می گیرد.

منبع:برترینها

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :omid-a98

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1992

به "پادزهری برای سم چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پادزهری برای سم چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید