پایگاه فضایی چین و روسیه در ماه

به گزارش مجله آیرخ، چین و روسیه، این دو ابرقدرت آسیایی توافق نموده اند تا از نزدیک روی طراحی، انجام و ارائه این پروژه با یکدیگر همکاری نمایند. چن لان، تحلیل گر و متخصص برنامه فضایی چین، به آژانس خبری فرانسه گفت این پروژه اقدامی بزرگ است.

پایگاه فضایی چین و روسیه در ماه

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

آژانس فضایی پکن روز سه شنبه اعلام نمود روسیه و چین قراردادی امضا نموده اند تا یک ایستگاه فضایی بین المللی در ماه بسازند که به روی تمام کشور های علاقه مند باز خواهد بود.

اداره ملی امور فضایی چین در بیانیه ای گفت، این دو کشور از مجموع تجربه خود در علوم، تحقیقات و طرح های فضایی و همچنین تجهیزات و فناوری فضایی بهره خواهند جست تا به صورت مشترک نقشه راهی برای احداث ایستگاه بین المللی علمی، تحقیقاتی در ماه پایه ریزی نمایند.

گرچه هنوز هیچ بازه زمانی برای این پروژه معین نشده است، اما به گزارش سی ان ان به نقل از آژانس فضایی روس کاسموس روسیه، این ایستگاه علمی در ماه به عنوان تسهیلاتی پیچیده برای تحقیقات و آزمایشات تجربی روی سطح و یا مدار ماه توصیف شده است.

به گفته روس کاسموس، این ایستگاه بعد از احداث، امکان انجام طیفی از تحقیقات فرارشته ای را فراهم می آورد، از جمله فناوری های آزمایش گیری درباره امکان انجام عملیات های طولانی بدون انسان تا زمانی که بتوان وجود انسان را بر روی ماه محقق کرد.

این دو ابرقدرت آسیایی توافق نموده اند تا از نزدیک روی طراحی، انجام و ارائه این پروژه با یکدیگر همکاری نمایند. چن لان، تحلیل گر و متخصص برنامه فضایی چین، به آژانس خبری فرانسه گفت این پروژه اقدامی بزرگ است.

روسیه در دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشگام اکتشافات فضایی بود، اما بعد از فروپاشی شوروی، کوشش های این کشور پشت پرده اقدامات ایالات متحده و چین رفت. این کشور اولین کشوری بود که توانست انسانی را به فضای خارج از جو زمین بفرستد.

درواقع، ماه آوریل سال جاری شصتمین سالگرد اولین سفر به فضا با انسان توسط روسیه خواهد بود که طی آن یوری گاگارین توانست یک دور کامل در مدار زمین بچرخد. اولین ماموریت حامل انسان ناسا، آژانس فضایی ایالات متحده، یک ماه بعد از اقدام جماهیر شوروی در ماه مه 1961 رخ داد و طی آن آلن شپرد به فضا فرستاده شد.

چین در زمینه اکتشافات فضایی کمی دیر عمل نموده است و اولین سفینه فضایی حامل انسان خود را در اکتبر 2003 به فضا فرستاد که در آن یانگ لیوی به پروازی 21 ساعته رفت.

اما ماه دسامبر گذشته چین ظرفیت روزافزون خود در فضا را به نمایش گذاشت، وقتی ماموریت بدون انسان چانگ توانست نمونه هایی از ماه را به زمین آورد و چین را به سومین کشوری تبدیل کند که با موفقیت توانسته سنگ هایی از ماه را جمع آوری نماید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1703

به "پایگاه فضایی چین و روسیه در ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه فضایی چین و روسیه در ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید