تور ترکیه ویژه کریسمس: چاووش اوغلو:آمریکا باید دستیابی ترکیه به سامانه اس، 400 را بپذیرد

به گزارش مجله آیرخ، وزیر خارجه ترکیه خطاب به آمریکا گفت که این کشور باید بپذیرد که کار خرید سامانه اس-400 ساخت روسیه تکمیل شده است.

تور ترکیه ویژه کریسمس: چاووش اوغلو:آمریکا باید دستیابی ترکیه به سامانه اس، 400 را بپذیرد

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ویژه کریسمس در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی NTV گفت که ایالات متحده باید قبول کند که پروژه خرید سامانه موشکی اس-400 ساخت روسیه از سوی ترکیه تکمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره بحران روابط آنکارا و واشنگتن تاکید نمود: ایالات متحده باید بپذیرد که خرید سامانه موشکی ساخت روسیه موضوعی انتها یافته است.

در سال 2017، روسیه و ترکیه قراردادی را برای تامین سامانه موشکی اس-400 به آنکارا امضا کردند. ترکیه اولین کشور ناتو بود که این سامانه ها را از روسیه خرید. تصمیم آنکارا با واکنش واشنگتن و ناتو روبرو شد. ایالات متحده کوشش خود را برای عقب نشینی ترکیه از استفاده از سامانه های دفاع هوایی ساخت روسیه ، به ویژه با حذف آنکارا از برنامه ساخت قطعات جنگنده اف-35 آمریکا رها ننموده با این حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اکتبر گذشته گفت که علیرغم فشارهای واشنگتن، آنکارا به تصمیم خود پایبند خواهد بود.

سامانه دفاع هوایی اس-400 جدیدترین سامانه موشکی زمین به هوا با برد بلند و میانه است که در سال 2007 به بهره برداری رسید. این سامانه موشکی برای نابودی هواپیماها ، موشک های کروز و بالستیک طراحی شده است. اس- 400 می تواند در فاصله 400 کیلومتری و ارتفاعی تا 30 کیلومتری با اهداف مختلف درگیر گردد.

دستیابی ترکیه به این سامانه ساخت روسیه باعث ایجاد گسست جدی در روابط با واشنگتن شد. آمریکا مدعی است که این سامانه دفاع موشکی زمین به هوا با فناوری ناتو ناسازگار و تهدیدی برای این ائتلاف است. ایالات متحده هم در مقابل از حضور ترکیه در برنامه ساخت جنگنده اف-35 واکنش نشان داد و علاوه بر این تحریم هایی را بر بعضی شرکت های ترکیه اعمال کرد. حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه نظامی اینجرلیک و همکاری های دفاعی دو کشور در ناتو روابط نظامی و سیاسی میان واشنگتن و آنکارا را پیچیده تر نموده است.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه چندی قبل گفت که یافتن راه حلی برای استقرار سامانه های موشکی اس-400 ساخت روسیه در ترکیه همواره امکان پذیر است و آنکارا آماده برطرف نگرانی های موجود در این زمینه است. وزیر دفاع ترکیه اضافه کرد: محافظت از کشورمان و 84 میلیون شهروند برابر هرگونه تهدید هوایی، هدف اصلی ترکیه در دستیابی به این سامانه ها بود.

مدیر عامل شرکت تسلیحاتی روسیه اخیرا گفت که قرارداد جدیدی با ترکیه در زمینه تحویل سامانه موشکی میان برد و بلند برد هوایی اس-400 ساخت روسیه به زودی امضا می گردد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1964

به "تور ترکیه ویژه کریسمس: چاووش اوغلو:آمریکا باید دستیابی ترکیه به سامانه اس، 400 را بپذیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ویژه کریسمس: چاووش اوغلو:آمریکا باید دستیابی ترکیه به سامانه اس، 400 را بپذیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید