کتاب راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی فارس رونمایی شد

به گزارش مجله آیرخ، به گزارش خبرنگاران، این مراسم ظهر پنجشنبه در سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس همزمان با دوازدهمین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی منطقه جنوب کشور با عنوان اخلاق پژوهش انجمن های علمی برگزار گردید.

کتاب راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی فارس رونمایی شد

جهت دریافت خدمات اجرای زهکشی باغچه پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

در این مراسم کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس گفت: ایده تدوین این کتاب توسط خانم رضایی شکل گرفت و همکاران ایشان به این ایده پیوستند.

وی ادامه داد: 3032 واحد کتابخانه در این مجموعه معرفی شده است که از این 7 بخش، سهم کتابخانه های دانشگاهی، 3.19 درصد است.

کمالی سروستانی این راهنما را برای جغرافیای کتابخانه های عمومی استان مهم ارزیابی کرد و گفت: نقش کتابخانه های آکادمیی در این فهرست 73 درصد یعنی 2 هزار و 227 کتابخانه است که در این مجموعه فهرست شده است.

60 کتابخانه یک متری در مدارس استان وجود دارد

وی با بیان اینکه بزرگترین کتابخانه عمومی استان فارس متعلق به آموزش و پرورش با نام دانش آموز است که بیش از 4000 متر مساحت دارد و بزرگترین کتابخانه عمومی شیراز به شمار می رود، اظهار داشت: در میان کتابخانه های مدارس، 60 کتابخانه یک متری در این فهرست واقع شده است که هیچیک از آنها دارای استانداردهای مورد احتیاج ایفلا نیستند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: چندین کشور الگوی نمونه در کتابخانه داری و کتابخانه مدرن هستند از جمله آمریکا، کانادا و ژاپن که 70 درصد سرمایه گذاری آنها روی کتابخانه های آکادمیی و دانشگاهی است.

وی ادامه داد: در فارس 900 هزار دانش آموز وجود دارد که تعداد کل مدارس در فارس 9 هزار و 906 مورد است اما فقط نیمی از مدارس استان دارای کتابخانه هستند.

کمالی سروستانی اضافه نمود: احتیاجمند یک برنامه پنج ساله پیشبرد فضاهای کتابخانه ای در میان مراکز آکادمیی و علمی استان هستیم.

در فرهنگسراهای شهرداری آمار خوشایندی در زمینه کتابخوانی دیده نمی گردد

به گفته رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، فقط در سه درصد کتابخانه های استان کامپیوتر وجود دارد، بنابراین، به جای اینکه کتاب را به اماکن مختلف ببریم و داعیه پایتختی کتاب داشته باشیم به دنبال افزایش آمار کتابخوانی در آکادمی ها باشیم زیرا در فرهنگسراهای شهرداری هم آمار خوشایندی دیده نمی گردد.

در این مراسم، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی فارس پیرامون کتاب معرفی شده، گفت: این کتاب کار ارزشمندی است که جای آن در میان آثار و مجموعه هایی که اطلاعات در زمینه کتابخانه و مراکز علمی داشته باشند خالی بود.

محمدرضا قانع ادامه داد: این اثر یک کتاب مرجع است که معمولاً این کتاب ها ابزارهایی هستند برای مراجعه سریع و دستیابی به اطلاعات فوری مورد احتیاج پژوهشگران؛ در این راهنما بر اساس کتابخانه ها هدایت انجام شده و مدخل هایی به صورت الفبایی نهاده شده است که این اطلاعات بسیار مفید است از این نظر که وجه پژوهشی به این کتاب می دهد.

وی افزود: در این کتاب بازیابی نام اشخاص و کتابخانه ها و سازمان ها و مکان ها با استفاده از شماره مدخل نهاده شده که کار را تسهیل می نماید البته اطلاعاتی که در هر مدخل وجود دارد، احتیاج به بازنگری دوره ای دارد.

قانع با بیان اینکه مخاطبین این کتاب کتابداران هستند، مطرح کرد: به طور قطع این کتاب در آینده اگر بخواهد به روز باشد، احتیاج به بازنگری مدخل ها دارد زیرا بخش عمده این کتاب به کتابخانه های مراکز آموزش عالی اختصاص یافته است.

به گفته رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی فارس، آموزش و پرورش به این راهنما نگاه بکند و اتفاقاً آن را مدنظر قرار دهد.

وی پیشنهاد کرد: این کتاب به سرعت روی سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان فارس قرار گیرد زیرا برای روزآمدسازی آن بسیار مفید خواهد بود و در منطقه جنوب کشور و ایران می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کتابی که حاصل مکتب شیراز است

شیوا رضایی از مؤلفان راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی استان فارس در پیوند با این کتاب گفت: این کتاب از مجمعی با عنوان مکتب شیراز بیرون آمد که در سال 1394 به پیشنهاد مرکز اسناد مجمع کتابخانه های بزرگ شیراز با نام اختصاری مکتب شیراز تشکیل شد.

وی مطرح کرد: تعامل هر چه بیشتر کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی توسعه کمی و کیفی به وسیله استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل پیگیری مسائل و مسائل و چالش های کتابخانه ها و کتابداران از اهداف این مجمع است.

رضایی با اعلام اینکه در دومین جلسه مجمع مکتب شیراز طرح این کتاب در دستور کار نهاده شد، در ادامه در مورد ضرورت تدوین این کتاب سخن گفت.

وی تاکید نمود: این کتاب زمینه مشارکت کتابخانه های استان فارس را فراهم می سازد.

رضایی مطرح کرد: این راهنما بر اساس نوع کتابخانه های استان در هفت فصل تدوین شده است.

به گزارش خبرنگاران، در این مراسم از پژوهشگران برگزیده استان های فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 928

به "کتاب راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی فارس رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی فارس رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید