گردشگری در مشهد را یک ارزش بدانیم نه ضدارزش

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه گردشگری باید به عنوان ارزش مطرح گردد نه ضدارزش، گفت: آثار تاریخی، هنرهای فاخر، گردشگاه های زیبای ما و همه آنچه که هویت مشهد را شکل می دهد باید همانندشیراز و اصفهان مورد توجه قرار بگیرد.

گردشگری در مشهد را یک ارزش بدانیم نه ضدارزش

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، رجبعلی لباف خانیکی در نشست امتناع یا امکان گردشگری در مشهد با حضور چند تن از فعالان عرصه گردشگری که به همت بنیاد باران برگزار گردید، با تاکید بر اینکه برخی مسائل مربوط به گردشگری را ضدارزش می دانند، بیان کرد: امتیازی که ما مشهدی ها نسبت به سایرین داریم وجود بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد است، اما درست نیست که این مسأله باعث گردد هویت، تاریخ و فرهنگ در مشهد نادیده گرفته گردد و از سایر جنبه های هویتی خود غافل شویم و نه تنها نسبت به آنها غفلت کنیم بلکه آنها را ضدارزش بدانیم.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ساختن برج و ساختمان های مرتفع در اطراف حرم را دهن کجی نسبت به حرم مطهر دانست و با بیان اینکه امکانات رفاهی مناسبی برای زائران وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال یک پیرمرد یا پیرزن چگونه می تواند این راستا را پیاده برود و پول تاکسی های گران قیمت را بدهد؟

خانیکی اضافه کرد: حدود 70 سال پیش مردم از تپه سلام به حرم امام رضا(ع) سلام می دادند. ماشین ها در این ایستگاه توقف می کردند و سلام می دادند، اما اکنون آیا گنبد امام رضا(ع) از میدان شهدا یا از میدان 15 خرداد دیده می گردد؟ چه بر سر مشهد آورده ایم، همه دندان برای برج ساختن اطراف حرم تیز نموده اند.

وی با بیان اینکه ما بیشتر از کسب درآمد از راه گردشگری، هزینه صرف آن می کنیم، بیان کرد: باید به شدت به دنبال تحقق مطالبات در حوزه گردشگری باشیم و امکانی فراهم کنیم که گردشگری به عنوان یک ارزش مطرح گردد نه ضدارزش، زیرا در حوزه گردشگری هیچ اتفاق ناروایی نمی افتد و همه گردشگران همان زائران هستند. باید به آثار فاخر تاریخی کشور که هویت ما هستند و اکنون در منزوی ترین و غریب ترین شکل در بیابان ها به سر می برند مانند مدرسه غیاثیه و رباط شرف توجه داشته باشیم.

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه بخش گردشگری بسیار پردغدغه است اظهار کرد: قانون گذار در تعریف گردشگری همه را یک کاسه دیده و وقتی بخش های گردشگری را تعریف نموده است زیارت را نیز جزو زیرشاخه های آن دانسته است، گردشگری ورزشی، تاریخی، سلامت و خیلی بخش های دیگر که گردشگری زیارت نیز جزء آنهاست.

غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی، در ادامه این نشست با بیان اینکه ساختار بر عمل و آثار عمل مؤثر است، توضیح داد: ممکن است ساختار منطقه ای طوری طراحی گردد که زیارت در اولویت قرار بگیرد و یا بالعکس، اما زیارت و سیاحت ناقض یکدیگر نیستند و امکان دارد مسافری بعد از زیارت به سیاحت برود. البته سفرها ممکن است با اهداف اداری، تجاری، تفریحی و ... صورت گیرد که همه این اهداف مانع از این نیست که فردی که با هدف گردشگری به مشهد سفر نموده است به زیارت نرود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 858

به "گردشگری در مشهد را یک ارزش بدانیم نه ضدارزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در مشهد را یک ارزش بدانیم نه ضدارزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید