اقبال نمایندگان به طرح اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر الگوی ترکیبی بیشتر است ، جزئیات طرح تناسبی و استانی انتخابات مجلس

به گزارش مجله آیرخ، نماینده مجلس یازدهم در مورد فرایند اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: طرح شهرستانی-استانی تناسبی برای ما اولویت بالاتری دارد، اما طرح ترکیبی اقبال بیشتری در بین نمایندگان دارد.

اقبال نمایندگان به طرح اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر الگوی ترکیبی بیشتر است ، جزئیات طرح تناسبی و استانی انتخابات مجلس

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ جمال سیدی بیشتر بدانید.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، در پاسخ به چرایی ارائه دو طرح متفاوت و متناقض درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: در طرح تناسبی شدن حوزه های چند نماینده ای و اکثریتی ماندن حوزه های تک نماینده ای موسوم به الگوی ترکیبی یک مزیت وجود دارد؛ آن این است که ما 180 حوزه تک نماینده ای از میان کل حوزه ها برای انتخابات مجلس در کشور داریم و این طرح متعرض این حوزه ها و نمایندگان شان نخواهد شد؛ بنابراین راحت تر در مجلس رای می آورد، اما مطلوب این است که الگوی تناسبی مربوط به کل حوزه ها باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس درباره الگوی تناسبی شدن انتخابات مجلس گفت: طرح شهرستانی-استانی-تناسبی که در مجلس گذشته مطرح شد متعلق به بنده بود، اما مجلس دهم آن را به صورت ناقص مصوب کرد به همین خاطر به انتها نرسید.

قادری درباره اشکالات این طرح در مجلس دهم یادآور شد: برای مثال در طرح مجلس قبل ذکر شده بود که انتخابات تناسبی است و هر فرد در یک ائتلاف بیشتر نمی تواند حضور داشته باشد و اگر یک کاندیدا در دو ائتلاف حضور پیدا کند آرائش حذف خواهد شد.

وی افزود: از طرف دیگر یکسری زائده به طرح افزودند؛ در حالی که در طرحی که از جانب بنده ارائه شده بود این موارد کاملا معین بود؛ هر فرد باید در یک حوزه ثبت نام می کرد؛ حوزه های فرعی حفظ و استان تبدیل به حوزه اصلی می شد؛ نحوه انتخاب سهمیه برای ائتلاف ها نیز معین شده بود؛ به این صورت که ابتدا باید به سراغ حوزه های چند نماینده برویم و سپس سراغ حوزه های تک نماینده ای؛ بنابراین طرح بنده اجزا را معین نموده بود و ابهامی نداشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد اشکالات طرح ترکیبی ارائه شده در مجلس فعلی مانند شفاف نبودن شرایط ائتلاف ها، مستقلان، مکانیسم رای دهی، فرمول انتخاباتی و... گفت: در طرح ترکیبی، حوزه های تک نماینده مانند حالا انتخابات خود را برگزار خواهند کرد، ولی در حوزه های چندنماینده ای بحث ائتلاف ها در آن معین شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره ترجیح شخصی خود برای اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: طرح تناسبی حوزه های اصلی و فرعی خیلی بهتر است، اما ممکن است نمایندگان حوزه های تک نماینده با آن همراهی ننمایند؛ بنابراین اولویت اول ما طرح شهرستانی-استانی تناسبی است، ولی اگر به انتها نرسید طرح ترکیبِ اکثریتی برای حوزه های تک نماینده و تناسبی برای حوزه های چند نماینده را پیش خواهیم برد.

قادری در مورد احتمال کاهش مشارکت در طرح شهرستانی- استانی- تناسبی و احتمال رد آن به این خاطر در شورای نگهبان نیز توضیح داد: اتفاقاً در این طرح مشارکت بیشتر خواهد شد چراکه مشارکت نمایندگان اگر ببینند قرار است بر سرنوشت کل استان تاثیر بگذارند انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات خواهند داشت؛ برای مثال در استان فارس، مردم اگر بدانند قرار است بجای یک نماینده حوزه فرعی خود، هر 18 نماینده استان را انتخاب نمایند با انگیزه بیشتری پای صندوق رأی حضور پیدا می نمایند؛ از طرف دیگر در این طرح نمایندگان یک استان باهم هماهنگ و همراه هستند و به دلیل الگوی تناسبی همه طیف ها و جریانات متناسب با میزان رای خود در مجلس نماینده خواهند داشت؛ بنابراین جریانی بدون نماینده نخواهد ماند.

وی در مورد چشم انداز زمانی برای ارسال طرح به صحن نیز اظهار کرد: این طرح ابتدا باید در کمیسیون شورا ها آنالیز گردد و برای ارسال آن به صحن عجله ای نداریم؛ البته یک طرح دیگر نیز از طرف رئیس کمیسیون شورا ها ارائه شده که در آن برای حوزه های چند نماینده الگوی تناسبی پیشنهاد شده و برای حوزه های تک نماینده نظام ترجیحی؛ به این صورت که در حوزه انتخابیه تک نماینده، رأی دهنده سه اولویت خود را به ترتیب معین می نماید؛ اگر با شمارش نفرات اول، فردی به آرایی بالای 50 درصد دست یابد آن فرد به عنوان نماینده انتخاب خواهد شد در غیر این صورت نفر آخر حذف خواهد شد و اولویت دوم رأی دهندگان شمارش می گردد و این فرایند تا جایی تکرار می گردد که یکی از نامزد ها 1+50 را کسب کند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1460

به "اقبال نمایندگان به طرح اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر الگوی ترکیبی بیشتر است ، جزئیات طرح تناسبی و استانی انتخابات مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقبال نمایندگان به طرح اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر الگوی ترکیبی بیشتر است ، جزئیات طرح تناسبی و استانی انتخابات مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید