برگزاری یک کنکور، چند؟ ، ردیف بودجه هایی که به چشم مسئولان سازمان سنجش نمی آید

به گزارش مجله آیرخ، انتشار لایحه بودجه های پیشنهادی سال 99 ما را برآن داشت تا با نگاهی دقیق اعتبارات دولتی موردنیاز سازمان سنجش و برگزاری کنکور های سراسری را آنالیز کنیم.

برگزاری یک کنکور، چند؟ ، ردیف بودجه هایی که به چشم مسئولان سازمان سنجش نمی آید

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی - همه ساله در اواخر آذر و اوایل دی ماه، لایحه بودجه سال بعد تنظیم و ارائه می گردد و رییس جمهور بودجه پیشنهادی تمامی وزارتخانه ها و سازمان های کشوری و لشگری را برای تصویب نهایی به مجلس تقدیم می نماید این موضوع شاید شبیه همان ضرب المثل ساده و همیشگی جوجه را آخر پاییز می شمرند باشد چرا که معمولا وزارتخانه ها و سازمان های مختلف با چرتکه اندازی و درنظر دریافت تمام شرایط سخت مالی کشور، هزینه های مورداحتیاج سال آینده شان را مطالبه می نمایند.

طبیعی است که به دلیل تورم، گرانی و تحریم های ظالمانه علیه کشور مطالبات هر سال نسبت به سال قبل بیشتر می گردد و از طرفی با توجه به آنکه معمولا بودجه ها گاهی دیر یا حتی کمتر از تصویب نهایی تخصیص پیدا می نماید، سازمان ها و وزارتخانه های مختلف مبلغ پیشنهادی خود را ممکن است گاهی بالاتر از حد معمول شان اعلام نمایند تا پس از تصویب و در نهایت تخصیص به اعتبارات مورد احتیاج خود دست یابند.

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان یکی از سازمان های زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این فرآیند مستثنی نیست و در لایحه بودجه های پیشنهادی سال های مختلف ردیف بودجه این سازمان با عنوان سازمان سنجش آموزش موضوع بند ج تبصره قانون بودجه سال 1364 کشور به چشم می خورد که چنین عنوانی نشان دهنده اختصاص هزینه های دولتی برای برگزاری آزمون های سراسری و فعالیت های سنجش و پذیرش و حتی برنامه آموزش های شغلی و توسعه دولت الکترونیک است.

مصارف سازمان سنجش برحسب برنامه و خروجی در لایحه پیشنهادی بودجه برای سال 1398

اعتبارات هزینه ای سال 1399 برای سازمان سنجش آموزش مبلغ 1.620.000 میلیون ریال پیشنهاد شده است که نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته حدود 340.000 افزایش یافته است چرا که اعتبارات هزینه ای این سازمان برای سال 98 حدود 1.280.000 میلیون ریال بود.

با نگاهی ساده به جدول مصارف دستگاه های اجرایی ملی بر حسب برنامه و خروجی سال 1399 و 1398 به خوبی می توان دریافت که برای آماده سازی و برگزاری آزمون های سراسری اعتبارات هزینه ای در نظر گرفته شده است. مطابق اعتبارات ذکر شده در این جداول، بیشترین مطالبات سازمان سنجش برای بودجه سال 98 مخصوص برنامه سنجش وپذیرش به مبلغ 1.274.500 میلیون ریال و پس از آن مبلغ 282.394 میلیون ریال برای راهبری فعالیت های سنجش و پذیرش و مبلغ 263.100 میلیون ریال برای آماده سازی و برگزاری آزمون سراسری است.

مصارف سازمان سنجش برحسب برنامه و خروجی در لایحه پیشنهادی بودجه برای سال 1399

سه مطالبه اصلی سازمان سنجش آموزش کشور در لایحه بودجه پیشنهادی سال 99 را هم همین 3 برنامه فوق الذکر در سال 98 تشکیل می دهد و با اندکی افزایش مبلغ برنامه سنجش و پذیرش حدود 1.615.500 میلیون ریال در رده اول، راهبری فعالیت های سنجش و پذیرش با حدود 334.000 میلیون ریال در رده دوم و آماده سازی و برگزاری آزمون سراسری با حدود 302.000 میلیون ریال در رده سوم مطالبات جای می گیرند.

حال که کار به آنالیز لایحه بودجه پیشنهادی سازمان سنجش رسیده جالب است بدانید که کمترین مطالبه سال 98 این سازمان مربوط به ارتقای توانمندی ها و شایستگی های شغلی مدیران با مبلغ 630 میلیون ریال، برنامه توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی هرکدام با مبلغ 500 میلیون ریال بود، اما در سال 99 کمترین مطالبات را برنامه های ارتقای توانمندی ها و شایستگی های شغلی مدیران و آموزش های شغلی هرکدام با مبلغ 2.500 میلیون ریال، برنامه پژوهش های کاربردی و اجرای پژوهش های کاربردی در آموزش عالی، تحقیقات و فناوری هرکدام 1.500 میلیون ریال، برنامه ایجاد بانک های اطلاعاتی و سامانه های الکترونیکی و توسعه دولت الکترونیک هرکدام با مبلغ 500 میلیون ریال تشکیل می دهند.

تمامی این مطالبات و بودجه های پیشنهادی برای برنامه های سازمان سنجش آموزش کشور در حالی است که چندی پیش ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش به خبرنگار دانشگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: این سازمان حتی برای حقوق کارمندان و کارکنان خود بودجه ای را از دولت دریافت نمی نماید.

بیشتر بخوانید: افزایش هزینه ثبت نام کنکور های سال آینده منوط به تصویب دولت است / ثبت نام دکتری 99 با قیمت سال گذشته

درواقع هنگامی که حرف از گران شدن هزینه های ثبت نام کنکور های سراسری به میان آمد، رییس سازمان سنجش آموزش کشورعدم دریافت بودجه دولتی و گران شدن هزینه های برگزاری آزمون ها از جمله بهای کاغذ را دلیلی برای طرح افزایش قیمت ثبت نام کنکور ها دانست و گفت: سازمان سنجش حتی برای حقوق کارمندان و عوامل اجرایی اش، بودجه ای از دولت دریافت نمی نماید بنابراین با توجه به آنکه هزینه های مصرفی به خصوص کاغذ افزایش پیدا نموده است اگر به نوعی افزایش قیمت صورت نگیرد، در بحث اجرا، کیفیت آزمون های ما به شدت کاهش پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 767

به "برگزاری یک کنکور، چند؟ ، ردیف بودجه هایی که به چشم مسئولان سازمان سنجش نمی آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری یک کنکور، چند؟ ، ردیف بودجه هایی که به چشم مسئولان سازمان سنجش نمی آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید