آدینه سیاه بازار نفت؛ سقوط 9 دلاری قیمت در یک روز

به گزارش مجله آیرخ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در خاتمه معاملات دیروز با 9 دلار و 50 سنت معادل 11.6 درصد کاهش به 72 دلار و 72 سنت رسید و کاهش هفتگی بیش از 8 درصدی را به ثبت رساند.

آدینه سیاه بازار نفت؛ سقوط 9 دلاری قیمت در یک روز

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که شیوع یک سویه نو از ویروس کرونا سرمایه گذاران را وحشت زده و این نگرانی را ایجاد نموده که مازاد عرضه نفت در سه ماهه نخست سال آینده ممکن است تشدید گردد قیمت نفت روز آدینه 10 دلار سقوط کرد و شدیدترین سقوط قیمت یک روزه از آوریل 2020 را به ثبت رساند.

بازار های بورس دنیا نیز همزمان با قیمت نفت شاهد کاهش بود. فعالان بازار نگران اند که شیوع سویه نو ممکن است موجب افت رشد مالی و کاهش تقاضا برای سوخت گردد.

سازمان بهداشت دنیای سویه نو را اومیکرون نام گذاری نموده و آن را مایه نگرانی توصیف نموده است.

کشور های آمریکا، کانادا، انگلیس، گواتمالا و کشور های اروپایی از جمله کشور هایی هستند که سفر شهروندان از مبدا جنوب آفریقا را محدود نموده اند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سرانجام معاملات دیروز با 9 دلار و 50 سنت معادل 11.6 درصد کاهش به 72 دلار و 72 سنت رسید و کاهش هفتگی بیش از 8 درصدی را به ثبت رساند.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در سرانجام معاملات روز آدینه با 10 دلار و 24 سنت معادل 13.1 درصد افت به 68 دلار و 15 سنت رسید و کاهش هفتگی بیش از 10.4 درصدی را شاهد بود.

باب یاوگر تحلیلگر موسسه میزوهو در این باره گفت: بازار بدترین سناریوی ممکن را در نظر گرفته که بر اساس آن این سویه ممکن است موجب افت شدید تقاضا گردد.

قیمت هر دو شاخص نفتی برای پنجمین هفته متوالی شاهد کاهش بود و بیشترین افت را از آوریل 2020 تا به امروز به ثبت رساند. در آوریل 2020 قیمت نفت خام آمریکا به علت مازاد عرضه ناشی از شیوع کرونا برای اولین بار در تاریخ قیمت منفی را تجربه نموده بود.

کریگ ارلام تحلیلگر ارشد بازار در موسسه اوآندا گفت: بزرگترین نگرانی این است که این سویه در برابر واکسن مقاوم باشد و کشور هایی را که از مقدار بالای واکسیناسیون خوشنود بودند غافلگیر نماید.

منابع مطلع گفتند گروه اوپک پلاس در حال رصد تحولات مربوط به سویه نو است و در فاصله کمتر از یک هفته تا نشست بعدی این گروه بعضی این نگرانی را مطرح نموده اند که اومیکورون موجب بدتر شدن منظره بازار نفت گردد.

دانشمندان تا به امروز تنها موارد محدودی از مبتلایان به سویه او میکرون را در بعضی کشور ها شناسایی نموده اند، اما نگران اند که با توجه به تعداد بالای جهش های این سویه ویروس نو در برابر واکسن مقاوم و مسری تر باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2092

به "آدینه سیاه بازار نفت؛ سقوط 9 دلاری قیمت در یک روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدینه سیاه بازار نفت؛ سقوط 9 دلاری قیمت در یک روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید