خبرنگاران رویارویی برزیل با تهدید ابَرهمه گیری

به گزارش مجله آیرخ، تهران - خبرنگاران - نمودار صعودی شمار مبتلایان و جانباختگان کووید-19 در برزیل در سایه شناسایی گونه جهش یافته و ناشناخته ویروس کرونا و مسائل این کشور در تکمیل طرح ملی واکسیناسیون، تازه ترین اخبار این روزهای آشفته این غول آمریکای لاتین است.

خبرنگاران رویارویی برزیل با تهدید ابَرهمه گیری

با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری افه، برزیل روز شنبه با ثبت بیش از یکهزار مورد فوتی در اثر ابتلا به همه گیری کووید-19 در حالی برای پنجمین روز متوالی رکورد زد که ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری این کشور به عنوان یکی از سهل انگارترین رهبران دنیا در مقابله با این بیماری شناخته می گردد.

براساس اطلاعات وزارت بهداشت برزیل، از 26 فوریه 2020 (هفتم اسفند 98) و شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا و 12 مارس 2020 (22 اسفند 98) و ثبت نخستین مورد فوت در شهر سائوپائولو تا کنون بیش از 9 میلیون و 176 هزار نفر در کشور پهناور برزیل به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از 223 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

از شروع طرح واکسیناسیون کووید-19 در برزیل (17 ژانویه/ 28 دی ماه) تا کنون حدود دو میلیون نفر با دو واکسن کروناواک چینی و کووی شیلد بریتانیایی- سوئدی (نام تجاری واکسن آسترازنکا-آکسفورد فراوری هند) واکسینه شده اند.

در ادامه مانع تراشی های دولت برزیل در تامین واکسن و تضمین برنامه های واکسیناسیون کووید-19 و همچنین به رغم انتقال فناوری فراوری و همکاری شرکت های چینی و بریتانیایی با موسسه بوتانتان برزیل، بولسونارو اعلام نمود: برزیل نمی تواند وابسته به خرید واکسن باشد. اکثریت واکسن های موجود تنها شش ماه اعتبار دارند، ما باید برای جلوگیری از هزینه سنگین خرید، واکسن داخلی را فراوری کنیم.

ناتالیا پاسترناک، میکروبیولوژیست برزیلی در انتقاد از عملکرد دولت بولسونارو گفت: اگر اکنون در اوایل شیوع بیماری همه گیر بودیم، من با اشاره به ظرفیت های زیرساختی قطعا از برزیل به عنوان نخستین کشور شروع کننده واکسیناسیون در آمریکای لاتین نام می بردم اما رفتار دولت تا کنون ترکیبی از بی کفایتی و سهل انگاری بوده است.

وزارت بهداشت برزیل پیش تر در سندی که به دیوان عالی این کشور ارسال شده، اعلام نمود: 108 میلیون دوز از واکسن کووید-19 برای گروه های آسیب پذیر که شامل کادر درمان، سالمندان و جوامع بومی است در دسترس خواهد بود. در این برنامه آمده است که 70 درصد جمعیت برزیل یا حدود 148 میلیون نفر از 212 میلیون جمعیت این کشور باید در برابر کروناویروس واکسینه شوند تا شیوع این بیماری مهار گردد. در حال حاضر برنامه واکسیناسیون فعلی حدود یک سوم از این هدف را شامل می گردد.

از طرفی شناسایی گونه جهش یافته ویروس کرونا در برزیل که تا کنون رموز آن کشف نشده و اطلاعات زیادی از آن در دست نیست موجب افزایش نگرانی های بین المللی و اعمال محدودیت های سفر با این غول آمریکای جنوبی شده است. در تازه ترین مورد وزارت بهداشت کلمبیا از شناسایی نخستین مورد ابتلا به این گونه ناشناخته در خانمی 24 ساله در این کشور آمریکای لاتین اطلاع داد.

لوئیس اِنریکه ماندِتا وزیر بهداشت پیشین برزیل که به موجب دفاع از اعمال فوری قرنطینه در این کشور توسط بولسونارو برکنار شد، در مصاحبه ای تلویزیونی هشدار داد، در صورت عدم اعمال تدابیر مقتضی، این گونه جدید ویروس کرونا در طول 60 روز به یک ابَرهمه گیری تبدیل خواهد شد.

با توجه به شناسایی گونه برزیلی کرونا و درک این مسئله که ویروس آزادانه در حال چرخش است، مقایسه آمارهای ابتلا به کرونا و مرگ و میر در این کشور پهناور آمریکای جنوبی، زنگ خطر جهش ویروسی خارج از کنترل را به صدا درآورده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1591

به "خبرنگاران رویارویی برزیل با تهدید ابَرهمه گیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رویارویی برزیل با تهدید ابَرهمه گیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید