درباره پلاک نگه دارنده دائمی دندان

به گزارش مجله آیرخ، پلاک نگه دارنده دائمی یا ریتینر دائمی نوعی نگه دارنده است که بعد از درمان ارتودنسی بر روی دندان ها قرار داده می گردد. برای مطالعه بیش تر در باره موارد مصرف و نقاط ضعف مقاله زیر را بخوانید.

درباره پلاک نگه دارنده دائمی دندان

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

....................

پلاک نگه دارنده دائمی یا ریتینر دائمی نوعی نگه دارنده است که بعد از درمان ارتودنسی بر روی دندان ها قرار داده می شود. برای مطالعه بیش تر در باره موارد مصرف و نقاط ضعف مقاله زیر را بخوانید.

تقریباً همه ما به اسم نوجوان، بریس های ارتودنسی داشته ایم، زیرا تعداد بسیار کمی از ما با دندان هایی که کاملاً در یک ردیف قرار گرفته باشد، متولد شده ایم. هنگامی که ارتودنتیست، بریس ها را برمی دارد، آخرین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که برای تکمیل درمان خود باید از نگه دارنده ها بهره ببرید. آخرین مرحله از درمان ارتودنسی، ریتنشن یا تثبیت شرایط دندان های دارای ارتودنسی می باشد که شما باید سعی کنید دندان های خود را در موقعیت تازهی حفظ کنید. اگر دندان ها در موقعیت تازه خود حفظ نشوند، ممکن است منجر به بازگشت درمان شود و در نهایت، ممکن است به درمان مجدد ارتودنسی احتیاج پیدا کنید. بنابراین، اگر نمی خواهید دوباره عود کند، باید به یاد داشته باشید که بعد از درمان ارتودنسی به نگه دارنده یا ریتینر احتیاج دارید. دو نوع نگه دارنده وجود دارد، یکی نگه دارنده متحرک و دیگری نگه دارنده ثابت. هر دو آن ها به وسیله ارتودنتیست نصب می شوند. اینجا در باره موارد مصرف و نقاط ضعف نگه دارنده دوم بحث خواهیم کرد.

موارد مصرف

پلاک نگه دارنده ثابت، به پشت دندان ها نصب یا متصل می شود. نگه دارنده به شکل سیمی است که که به شش دندان جلویی بالا و قوس دندانی پایین در قسمت زبانی یا لینگوال دندان، متصل می شود. این عمل نصب کردن به وسیله دندانپزشک انجام می شود و نباید به وسیله بیمار برداشته شود، به همین علت است که اسم دائمی را برای آن ثبت نموده اند.

همه بیماران نمی توانند پلاک نگه دارنده ثابت را در تکمیل درمان ارتودنسی خود نصب نمایند. این پلاک را فقط می-توان برای بیماران خاص نصب کرد. در مرحله اول، بیمارانی که احتمالاً بعد از بریس ها در نصب نگه دارنده ها بسیار سهل انگار هستند، داوطلبان خوبی به شمار می آیند. همان طور که قبلاً ذکر شد، اگر مراقبت مناسب به عمل نیاید و آن ها نصب نشوند، امکان عود یا بازگشت دندان ها به حالت اولیه وجود دارد. از این رو، اگر دندانپزشک احساس می-کند که پس از درمان، بیمار انگیزه کافی برای نصب نگه دارنده متحرک را ندارد، بنابراین او می تواند از نوع نگه دارنده ثابت که در داخل دهان بیمار نصب می شود، استفاده کند. انسداد دندانی بیمار هم باید در نظر گرفته شود. بیمارانی که به مقدار کافی دندان ها و فک بالایی آن ها جلو نیست ممکن است پس از انجام بریس، قادر به دریافت نوع دائمی نگه دارنده نباشند. بعلاوه، بیمارانی که زمینه ابتلا به پوسیدگی دندان دارند یا از لحاظ سلامتی بهداشت دهان و دندان بسیار ضعیف می باشند، در حالت ایده آل نباید از نگه دارنده ثابت استفاده نمایند.

معایب

علی رغم این حقیقت که استفاده از این نوع دستگاه بسیار راحت است و کاملاً مناسب می باشد، به خاطر این که اطمینان حاصل شود که دندان ها موقعیت خود را حفظ می نمایند، به چند جنبه منفی در استفاده از پلاک های نگه دارنده ثابت اشاره می شود. در مرحله اول، از آن جا که نگه دارنده در دهان نصب می شود، در حقیقت، در حالی که غذا می خورید، یا می خوابید و در تمام زمان ها پلاک نگه دارنده در دهان شما قرار گرفته است. بنابراین، باید به خاطر داشته باشید که همواره دندان هایتان را مسواک بزنید و از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنید. این مسئله ممکن است کمی سخت به نظر برسد که در حالی که این دستگاه در دهان شما قرارد دارد باید از دندان هایتان مراقبت کنید، زیرا تمیز کردن محدوده های بین دندانی کار بسیار آسانی نیست. برخلاف نگه دارنده های متحرک، نه تنها نمی توانید نگه دارنده های ثابت را بردارید و داخل یک پاک نماینده قرار دهید بلکه به مراقبت مناسب از آن ها هم احتیاج دارید.

در مرحله دوم، یکی دیگر از عواملی که وارد بازی می شود، فاکتور هزینه است. معمولاً، هزینه های پلاک های نگه دارنده دائمی شامل هزینه های ارتودنسی که زودتر اسم شد، نمی شود. بنابراین، باید جداگانه هزینه آن را بپردازید. بعلاوه، اگر در خصوص نمونه ای که می شکند اعتراضی داشته باشید، به علت این که چیز سفتی را جویده اید، ارتودنتیست جداگانه هزینه تعمیر آن را از شما دریافت خواهد نمود.

همان گونه که قبلاً ذکر شد، نگه دارنده نوعی دستگاه است که به وسیله دندانپزشک نصب می شود، و بنابراین، برداشتن آن صرفاً باید به وسیله دندانپزشک انجام شود و بیمار نباید این کار را انجام دهد. حتی اگر به برداشتن آن احتیاج پیدا کنید، لطفاً به یک دندانپزشک مراجعه کنید و سعی نکنید خودتان اقدام به برداشتن آن کنید. بنابراین، با وجود مزایای زیادی که از نصب این نوع دستگاه اسم شد، به چند جنبه منفی آن هم اشاره شد. شما باید بنشینید و با ارتودنتیست خود تصمیم بگیرید که آیا شما برای این درمان واجد شرایط هستید یا خیر.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2019

به "درباره پلاک نگه دارنده دائمی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره پلاک نگه دارنده دائمی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید