مقایسه ارتش های چین و آمریکا

به گزارش مجله آیرخ، پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام نمود 10 درصد بودجه نظامی این کشور را افزایش می دهد، چین نیز از افزایش 7 درصدی هزینه نظامی خود در سال جاری اطلاع داد و این امر بار دیگر بحث مقایسه ارتش های دو کشور را پیش کشید.

مقایسه ارتش های چین و آمریکا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که آمریکا همچنان قدرت بزرگ نظامی در آسیا و دنیا است، چین نیز به سرعت کیفیت و کمیت حوزه نظامی خود را گسترش می دهد. بر همین اساس این کشور تجهیزات، سازمان ها و ظرفیت های خود را افزایش داده و کوشش می نماید که توانایی خود را برای اجرای پروژه های نظامی خارج از مرزهایش گسترش دهد.

افزایش بالای رشد مالی و هزینه های نظامی و کوشش برای به دست آوردن دوباره نقش تاریخی اش در آسیای شرقی بیش از پیش به چین برای دستیابی به قدرت بیشتر در حوزه نظامی یاری می نماید.

در زیر مقایسه ای از توان نظامی ارتش های آمریکا و چین آمده است که اطلاعات آن بر اساس تحقیقات اخیر دولت آمریکا درباره قابلیت های چین و نیز اطلاعات به دست آمده از اندیشکده ها و وب سایت های دولتی است. بعضی اعداد نیز تقریبی و تقریبی هستند.

نگاه کلی

ارتش آزادی بخش خلق چین در کل 2.3 میلیون پرسنل دارد که می توان این کشور را دارای بزرگترین ارتش آماده به خدمت در دنیا نامید. پکن تنها قسمتی از اطلاعات خود را درباره حوزه نظامی، ماموریت های ارتش چین و پروژه های آینده اعلام می نماید. با این حال تحلیلگران توضیحاتی را اعلام نموده اند. اگرچه میزان سربازان آمریکا بستگی به میزان احتیاج این کشور دارد اما تا 31 ژانویه 1.4 میلیون نفر به عنوان اعضای فعال این کشور در حوزه های مختلف نظامی مشغول به کار بودند.

بودجه

چین این هفته گفت که میزان هزینه نظامی خود را 7 درصد افزایش می دهد که در کل برابر با 151 میلیارد دلار می گردد. اما ترامپ با درخواست افزایش 54 میلیارد دلار به بودجه نظامی سالانه این کشور در کل این بودجه را به 603 میلیارد دلار افزایش داد که ده ها میلیارد آن برای عملیات نظامی خارج از کشور است. چین اعلام نموده بودجه نظامی اش سال جاری برابر با 1.3 درصد از فراوری ناخالص ملی این کشور است در حالی که آمریکا 3.4 درصد از فراوری ناخالص داخلی اش را به این امر اختصاص داده است.

نیروهای زمینی

با توجه به فعالیت های ارتش آزادی بخش خلق چین و تنش های پیشین این کشور در مرز زمینی با روسیه، تعداد نیروی زمینی ارتش چین بالا است. در حال حاضر 1.6 میلیون نفر به عنوان پرسنل نیروی زمینی مشغول به کار هستند. خودروهای زرهی این کشور 9150 و آتشبارهای سنگین آن هم 6246 دستگاه است.

ارتش آمریکا 460 هزار پرسنل نیروی زمینی داشته و 182 هزار نفر دیگر نیز به عنوان تفنگدار نیروی دریایی مشغول به کارند. نیروی زمینی ارتش آمریکا 8848 خودروی زرهی و 1299 آتشبار سنگین دارد.

نیروی هوایی

آمریکا می تواند بیش از 13 هزار انواع مختلف جنگنده را به کار گیرد در حالی که چین نزدیک به 3 هزار جنگنده دارد. آمریکا هم چنین بیش از 6 هزار هلیکوپتر دارد در حالی که تعداد هلیکوپترهای چین 802 فروند است. نیروی هوایی چین 398 هزار پرسنل دارد و نیروی هوایی آمریکا 308 هزار نفر است. هر دو کشور به دنبال به روز کردن جنگنده های خود هستند.

نیروی دریایی

نیروی دریایی چین 714 کشتی دارد اما تعداد شناورهای آمریکا بیشتر است. آمریکا 10 ناو هواپیمابر دارد این در حالی است که چین یک ناو هواپیمابر دارد. آمریکا 62 ناوشکن و چین 32 ناوشکن دارد. آمریکا هم چنین 75 زیردریایی و چین 68 زیردریایی دارد. پرسنل نیروی دریایی آمریکا 323 هزار نفر است اما پرسنل نیروی دریایی چین 235 هزار نفر است.

ظرفیت موشکی

ارتش چین بخش های مختلف موشک های کوتاه برد، میان برد و دوربرد دارد که موشک های دارای توانایی حمله سلاح هسته ای را نیز شامل می گردد. پیش بینی می گردد که چین دارای زرادخانه ای با ظرفیت 260 کلاهک هسته ای با نزدیک به 150 موشک بالستیک زمینی و 48 موشک بالستیک دریایی است که از بمب افکن ها نیز قابلیت پرتاب دارند. پیش بینی می گردد آمریکا 1740 کلاهک هسته ای دارد.

حضور نظامی در خارج از کشور

چین از سال 1979 پس از حمله به ویتنام هیچ جنگی خارج از مرزهای خود برپا ننموده است اما با این حال ارتش پکن ماموریت های خارج از کشور خود را به خصوص در حوزه دریای چین جنوبی، عملیات صلح بانی سازمان ملل، رزمایش های دریایی مشترک با روسیه در دریای مدیترانه و ساخت اولین پایگاه نظامی خارج از کشور خود در شاخ آفریقا را گسترش می دهد. این در حالی است که ارتش آمریکا در حال حاضر در بیش از 100 کشور در حال اجرا ماموریت است و بزرگترین عملیات این کشور در افغانستان، عراق و سوریه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 637

به "مقایسه ارتش های چین و آمریکا" امتیاز دهید

9 کاربر به "مقایسه ارتش های چین و آمریکا" امتیاز داده اند | 2.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه ارتش های چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید