پیش بینی طول عمر با معاینه این عضو بدن

به گزارش مجله آیرخ، به گفته محققان با آنالیز سلامت چشم ها می توان به سلامت کلی بدن پی برد و طول عمر فرد را پیش بینی کرد.

پیش بینی طول عمر با معاینه این عضو بدن

به گزارش ایسنا به نقل از اس اف، نتایج یک مطالعه نو نشان می دهد که سلامت چشم های شما ممکن است تأثیر مستقیمی بر شرایط بدن و مدت زمان زندگی شما داشته باشد. بر این اساس با معاینه چشم می توان اندازه تقریبی طول عمر فرد را معین کرد.

در خصوص ارتباطی بین رژیم غذایی، ریتم شبانه روزی، سلامت چشم و طول عمر، ارتباطات جالب توجهی پیدا نموده ایم. این اولین باری است که دانشمندان تمام این جنبه های مختلف سلامت را به چشم یک فرد مرتبط می نمایند.

مطالعه ما استدلال می نماید که اختلال عملکرد چشم در واقع می تواند باعث ایجاد مسائل در سایر بافت ها گردد.

رژیم گرفتن و کاهش اندازه کالری می تواند عملکرد های متعددی را در سراسر بدن از جمله سلامت چشم بهبود بخشد. در واقع کم کردن اندازه غذا نه تنها بینایی را بهبود می بخشد، بلکه در واقع در تأثیرگذاری بر طول عمر نقش دارد.

در این مطالعه نو، پژوهشگران ارتباط بین سلامت چشم و طول عمر را در مگس های میوه، مگس معمولی و مگس سرکه آنالیز کردند.

این یافته که سلامت چشم، حداقل در مگس میوه، می تواند مستقیماً طول عمر را تنظیم کند، برای ما شگفت انگیز بود.

این ارتباط در ریتم های شبانه روزی نهفته است، سیستم 24 ساعته ای که بدن با آن عملکرد های خود را در طول روز و شب تنظیم می نماید. این ساعت درونی بر هر سلول بدن تأثیر گذاشته و با طلوع و غروب خورشید با نور و تغییرات دما سازگار می گردد. این ریتم بعلاوه چرخه خواب و بیداری، رونویسی ژن و ترجمه پروتئین را کنترل می نماید.

در مطالعه ای در سال 2016، آزمایشگاه کاپاهی نشان داد که مگس های میوه در رژیم غذایی محدود تغییرات قابل توجهی را در ریتم شبانه روزی خود تجربه کردند. به نوبه خود، این موضوع باعث افزایش طول عمر آن ها شد.

مگس میوه عمر کوتاهی دارد و این ویژگی، آن ها را به یک مدل مطالعاتی مناسب تبدیل می نماید که به ما امکان می دهد خیلی چیز ها را در یک زمان نمایش دهیم.

محققان مطالعه نو خود را با آنالیز اینکه کدام ژن ها با الگوی شبانه روزی نوسان می نمایند، زمانی که مگس ها در رژیم غذایی نامحدود هستند، شروع کردند. آن ها بعلاوه این حشرات را با گروه دیگری که فقط 10 درصد از پروتئین دریافتی خود را در رژیم غذایی نامحدود مصرف می کردند، مقایسه کردند.

چندین ژن به تغییرات رژیم غذایی واکنش داده و بعلاوه فراز و نشیب را در نقاط مختلف روز نشان می دهند. این تیم بعلاوه دریافتند که ژن های ریتمیک که بیشتر با رژیم غذایی فعال می شوند از چشم ها می آیند.

به طور خاص، محدودیت های رژیم غذایی، گیرنده های نوری، نورون های تخصصی در شبکیه را فعال می نماید که به تغییرات نور پاسخ دهند. در ادامه این تیم آزمایش هایی انجام داد که نشان داد مگس ها در تاریکی دائمی در واقع طول عمر بیشتری دارند.

این مساله برای ما بسیار عجیب به نظر می رسید. ما فکر می کردیم که مگس ها به نشانه های روشنایی احتیاج دارند تا ریتم شبانه روزی خود را داشته باشند.

آیا ژن های چشم روی طول عمر شما تأثیرگذار هستند؟

پژوهشگران این تیم مطالعاتی به طور قطعی به این پرسش که آیا ژن های چشم روی طول عمر تاثیرگذارند؟ پاسخ بله می دهند. ما همواره به چشم به عنوان چیزی فکر می کنیم که به ما خدمت می نماید تا بینایی را فراهم کند. ما آن را چیزی نمی دانیم که باید برای محافظت از کل بدن مهم باشد.

از آنجا که چشم ها دائماً در معرض دنیای بیرون هستند، سیستم ایمنی آن ها همواره فعال است. این موضوع می تواند منجر به التهاب شده و در طول مدت طولانی می تواند باعث بدتر شدن سلامتی و ایجاد بیماری های مزمن گردد. علاوه بر این، نور می تواند باعث از بین رفتن گیرنده های نوری شده و باعث التهاب بیشتری گردد.

خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی تلفن و قرار گرفتن در معرض آلودگی نوری در شب شرایط بسیار آزاردهنده بوده و محافظت از چشم را مختل می نماید و می تواند عواقبی فراتر از بینایی داشته و به بقیه بدن و مغز آسیب برساند.

در سرانجام پژوهشگران می گویند معاینه چشم می تواند نکته ای مهم در آنالیز سطح سلامت فرد باشد و اندازه سلامت و طول عمر وی را پیش بینی کند.

یافته های این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2270

به "پیش بینی طول عمر با معاینه این عضو بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی طول عمر با معاینه این عضو بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید