حیات وحش خراسان جنوبی نا ندارد

به گزارش مجله آیرخ، خبرنگاران/خراسان جنوبی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: کمبود علوفه در زیستگاه ها که ناشی از خشکسالی است، قوه بدنی حیات وحش را کم و آن ها را لاغر نموده است که این امر قدرت زادآوری را از آنان می گیرد؛ به گونه ای که سال جاری در نهبندان پرندگانی چون کبک و تیهو زادآوری نداشته اند.

حیات وحش خراسان جنوبی نا ندارد

امیر کوهستانی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: 20 سال خشکسالی پی در پی آسیب هایی را به محیط زیست وارد نموده است.

وی اضافه نمود: خشکسالی، تامین غذا و آب حیات وحش را با مشکل روبرو ساخته که در این راستا از خیران می خواهیم برای تامین علوفه، آب و دارو و سبیر موارد برای زندگی بهتر حیات وحش نذورات خود را به این سمت راهنمایی نمایند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه علاوه بر خشکسالی، رفتار مردم هم با طبیعت گاهی مشکلاتی را ایجاد می نماید، توضیح داد: مردم نباید پسماند و زباله های خود را در طبیعت رها نمایند چراکه این امر آسیبی جبران ناپذیر به زندگی حیات وحش می زند و سالانه تعداد زیادی از گونه ها به این علت از بین می فرایند.

کاهش آب و حیات وحش سرگردان

کوهستانی با بیان اینکه بر اثر تداوم خشکسالی حدود 40 درصد چشمه های حیات وحش نهبندان خشک شده و حجم آبدهی سایر چشمه ها هم کاهش یافته است، توضیح داد: چشمه های حیات وحش با کوشش همکاران محیط زیست لایروبی می گردد و بعلاوه آبرسانی سیار به آبشخورها و حوض انبارها افزایش پیدا نموده، اما با این وجود باز هم حجم آبدهی افزایش زیادی نداشته است.

وی توضیح داد: کمبود علوفه در زیستگاه ها که ناشی از خشکسالی است، قوه بدنی حیات وحش را کم و آن ها را لاغر نموده است که این امر قدرت زادآوری را از آنان می گیرد؛ به گونه ای که سال جاری در نهبندان پرندگانی چون کبک و تیهو زادآوری نداشته اند.

وی با بیان اینکه با کوشش همکاران، شکار غیرمجاز کاهش یافته است، اضافه نمود: طی ماه گذشته، دو تانکر ثابت به حجم 15 هزار لیتر از سوی یکی از خیران زیست محیطی برای تامین آب حیات وحش نهبندان اهدا شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: کم آبی و کمبود علوفه باعث هجوم و ورود حیات وحش به اراضی کشاورزی و روستاها و حتی محورهای موصلاتی برای پیدا کردن غذا شده و نظم طبیعت را برهم زده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 1921

به "حیات وحش خراسان جنوبی نا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش خراسان جنوبی نا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید