درباره خواص چای یاسمن چه می دانید؟

به گزارش مجله آیرخ، جدا از عطر و طعم ویژه، چای یاسمن برای کاهش استرس و حمله قلبی و بهبود سیستم گوارشی مفید است. در این مقاله نگاهی دقیق تر به خواص چای یاسمن خواهیم داشت.

درباره خواص چای یاسمن چه می دانید؟

چای یاسمن چیست؟

چای یاسمن دمنوش گیاهی محسوب نمی شود، در واقع چای عادی است(سبز،سفید،سیاه یا اولونگ) که با گل های یاسمن برای ایجاد طعم و عطر خاص ترکیب شده است.

چین تاریخچه مشهور و طولانی در مورد چای دارد و یاسمن یکی از محبوب ترین انواع چای بشمار می رود. چای یاسمن اولین بار در مستندات رسمی سلسله سانگ ثبت شد. البته در آن زمان بیشتر برای خانواده سلطنتی سرو می شده است. منشا آن پرشیا است و از طریق هند به همراه آیین بوداییسم به چین صادر شد.

این چای به روش های مختلف درست می شود. می تواند بصورت فله آماده شود یا بصورت چای کیسه ای مصرف شود.برخی برگ ها رول می کنند و به شکل های مختلف در می آورند، همانند یاس مرواریدی که معمولا از دو غنچه و یک برگ چای آماده می شود.

صرف نظر از شکل ،کلیه انواع چای قبل از تبدیل شدن به چای یاسمن می بایست عطر دار شوند. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ از ترکیب فیزیکی ساده گرفته تا فیلترینگ هوا پیچیده و ترکیب عطر برای ایجاد طعم خالص و ملایم. فراوری چای یاسمن خوشمزه و تاثیر گذار واقعا هنر است. عصاره چای یاسمن را می توان به نوشیدنی ها اضافه شود تا مزایای چای یاسمن بدون نیاز به دم کردن حاصل شود.

یکی از دلایلی که چای یاسمن را مشهور ساخته، عناصر مغذی موجود در غنچه یاسمن است. نوشیدن آن روشی شگفت انگیز برای افزودن آنتی اکسیدان های غیر معمول مانند کاتچین و اپیکاتکین به بدن است.

خواص شگفت انگیز چای یاسمن

کاهش وزنامروزه همه در پی رمز کم کردن آسان و سریع وزن اند. چای یاسمن می تواند افزودنی خوبی برای هر رژیمی جهت کاهش وزن باشد. آنتی اکسیدان چای متابولیسم را افزایش می دهد. افزایش راندمان موجب می شود، فعالیت شما موثرتر باشد و بدنتان فراوری مواد مغذی را سریع تر انجام دهد. متابولیسم کارامدتر به کاهش وزن کمک می کند، البته مصرف چای به تنهایی فایده ندارد و می بایست همراه سایر تکنیک های لاغری شود.

خواص آنتی اکسیدانیشاید قابل تحسین ترین جنبه چای یاسمن، مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها در نوشیدنی خوشمزه و دلپذیر باشد.مهمترین آنتی اکسیدان موجود در چای یاسمن، کاتچین است. چای یاسمن معمولا به چای سبز اضافه می شود،اما بسته به نوع چای که یاسمن کنار آن قرار می گیرد، ماهیت آنتی اکسیدان ها متفاوت می شود. برای مثال چای سیاه سرشار از تیوفلاوین است و چای سبز کاتچین دارد.

آنتی اکسیدان های بدن عوامل آسیب زننده یا رادیکالهای آزاد عامل بیماری و ضعف سیستم ایمنی را شناسایی و نابود می کنند. همانطور که پیشتر اشاره شد کاتچین آنتی اکسیدانی است که بیشتر استفاده کنندگان چای بدنبال آن اند. چراکه در جلوگیری از بیماری های مهم بدن بسیار کلیدی اند.

حفاظت از سلامت قلببرای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند،چای یاسمن می تواند کمک بزرگی به جلوگیری از مسائل بعدی کند. کاتچین موجود در چای یاسمن فاکتور اساسی در مهار کردن اکسیداسیون LDL ، پس از اکسیده شدن،کلسترول بد در عروق ملتهب می شود. التهاب عروق می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. کاتچین موجود در چای فرایند اکسیداسیون را مهار می کند، بنابرین فشارخون و سطح کلسترول کاهش می یابد و از ناراحتی های مزمن مانند بیماری قلبی پیشگیری می کند.1

سلامت دهان و دندانچای یاسمن مخلوط با چای سبز است که میزان زیادی کاتچین را شامل می شود. کاتچین ­ها گروهی از پلی فنول ها هستند که می توانند با کشتن باکتری های تشکیل دهنده پلاکت مانند Streptococcus از دندان ها، در برابر پوسیدگی یا حفره محافظت کنند. تحقیقات نشان داده اند که چای یاسمن و چای سبز به علت میزان بالای کاتچین موجود در آن ها مانند دهان شویه عمل کرده و از سلامت دندان و مینای آن محافظت می کنند.

بهبود عملکرد مغزیچای یاسمن خواص متعددی دارد که می تواند به افزایش عملکرد مغز کمک کند. این چای حاوی 15 تا 60 میلی گرم کافئین در هر فنجان (237 میلی لیتر)، بسته به اینکه چقدر چای مصرف شده است و چه نوع چای (سیاه- سفید-سبز) به عنوان پایه استفاده می شود، است. کافئین سیستم عصبی بدن را با مسدود کردن آدنوزین انتقال دهنده عصبی مهار کننده - شیمیایی که سیگنال های بین مغز و بدن شما را فراهم می کند، تحریک می کند. به طور معمول، آدنوزین به استراحت بدن کمک می کند. علاوه بر این، کافئین فعالیت مغز را تقویت می کند و به انتشار دیگر نوروترانسمیورهای تقویت کننده مانند دوپامین و سروتونین کمک می کند.

چای یاسمن همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که باعث انتشار اسید گاما آمینو بوتیریک (GABA) می شود - یک انتقال دهنده عصبی مهاری است که باعث افزایش آرامش بدن و درعین حال بالا رفتن سطح توجه می شود. ترکیب کافئین و التانین تأثیرات باور نکردنی و بسزایی در عملکرد مغزی دارند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسونچای یاسمن با حامل پلی فنول های قدرتمند است که می توانند خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش دهند. به طور خاص، چای یاسمن ساخته شده از چای سبز دارای EGCG بالا است، که می تواند التهاب را خنثی کند و خسارات ناشی از آسیب رادیکال های آزاد - دو عامل کلیدی مرتبط با پیشرفت بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

بررسی 8 مطالعاتی که در بیش از 5600 نفر انجام شد کشف کرد که افرادی که به طور مرتب چای سبز مانند چای سبز - که شایع ترین پایه چای یاسمن است - را مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در آن­ها 15٪ کمتر نسبت به مصرف کنندگان چای های دیگر است.2

کاهش ریسک ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزااگر دوست دارید خطرات سرماخوردگی و آنفولانزا را به طور طبیعی کاهش دهید، این چای را امتحان کنید. در واقع، این نوع چای حاوی میزان زیادی خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که نقش مهمی در پیشگیری از آلرژی ها، آنفلوآنزا، و همچنینسرماخوردگی ایفا می کند. بنابراین، این مورد نیز به عنوان یکی از بهترین مزایای چای یاس شناخته شده و نباید آن را نادیده بگیرید. حتی اعتقاد بر این است که با کمی چای یاسمن می توانید قرقره کنید و تا حدی زیادی ناخوشی حاصل از این بیماری ها را از بین ببرید. علاوه بر این، نوشیدن چای یاس می تواند کمک کند که سریع تر از شر برخی بیماری ها خلاص شوید.

تنظیم گردش خونحالا که در مورد خواص شگفت انگیز چای یاسمن صحبت می کنیم، نباید توانایی آن را برای افزایش گردش خون فراموش کنیم. به لطف این مزیت چای یاس، می توانید به طور موثر ریسک توسعه چند اختلال از جمله آسیب مغزی، لخته شدن خون،ترومبوزیس، مسدود شدن شریان ها، فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهید.

تنظیم فراوری انسولینهنگامی که پای خواص چای یاس به میان می آید نباید توانایی آن را برای تنظیم فراوری انسولین فراموش کنید. نوشیدن چای یاسمن به طور منظم می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش بدهد. خواص یافت شده در چای یاسمن می تواند به تنظیم اندازه قند و همچنین فراوری انسولین کمک کند. علاوه بر این، چای یاسمن قادر است در کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت موثر باشد.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.chaymarket.com

3.www.saednews.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: ayrokh.ir شناسه مطلب: 2043

به "درباره خواص چای یاسمن چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره خواص چای یاسمن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید